02 juli 2024

Inbreng voorjaarsnota 2024

De voorjaarsnota; normaal gesproken een van de jaarlijkse hoogtepunten waarmee we als raad onze kaderstellende rol uit mogen oefenen. Dit keer niet meer dan een beleidsarm document. Dit alles in het licht van de uitwerking ‘Ruimte voor ambities’.  Dit betekent dat er vandaag niet veel keuzes voor ons te maken zijn. Maar dat het echte werk ons in november tijdens de behandeling van de begroting staat te wachten.
In algemene zin geldt dat de spaarpotten van de gemeente goed gevuld zijn. Onze gemeente is financieel gezond. Dat duidt erop dat onze bedrijfsvoering op orde is. We hebben de afgelopen jaren miljoenen overgehouden. We zijn behoudend in het doen van investeringen. De algemene vrije reserve is gegroeid naar ongeveer € 15 miljoen. Inmiddels mag 10% daarvan op structurele wijze ingezet worden. Als we naar de financiële doorkijk in de voorjaarsnota kijken dan zien we alleen in 2026 een klein te kort van ongeveer € 200.000,- . In 2027 zien we alweer een positief resultaat. Vanuit het college krijgen we veel winstwaarschuwingen, maar laten we onszelf als gemeente ook niet de put in praten en doen alsof er niets meer mogelijk is. Met een aantal nieuwe projecten zien we wel de uitdagingen door toename van de kapitaalslasten toenemen, maar het is niet zo dat we geen financiële ruimte hebben. Een gemeente is er niet voor om het geld van onze burgers op onze spaarrekeningen te laten staan. Burgers verwachten dat we daar zorgvuldig mee omgaan en investeringen doen in het belang van onze burgers.

We willen nog graag een aantal punten nader belichten:

Woningbouw:
Er blijven woningbouwplannen ontwikkeld worden. In alle kernen. Dat is positief. Doorlooptijden zijn echter lang. Ons verzoek om in elke kern op zoek te gaan naar een ‘Straatje erbij’ is ook opgepakt. Wij willen het college vragen om hierin te blijven doorpakken. Ook wordt er werk gemaakt van de transitie in het centrum. Denk aan de winkelcentra Clarenshof en Duivenakker. De raad heeft extra gelden beschikbaar gesteld voor het oppakken van onze ruimtelijke ambities. Zet deze gelden zo efficiënt mogelijk in. Zeker voor Gennep is er naast de Heikant echt meer behoefte aan grotere woningbouwlocaties. Wij vragen het college in overleg met ontwikkelaars te zoeken naar nieuwe woningbouwlocaties. Als we niet met actief grondbeleid aan de slag willen of kunnen dan moet het maar op deze wijze willen we als gemeente kunnen blijven voorzien in de behoefte aan woningen om daarmee ook ons hoge voorzieningenniveau te kunnen behouden.

MFA’s:
Voor elke kern een MFA; dat is de ambitie van dit college. Daarmee zijn we samen al aardig op weg. Het MFA in Milsbeek is doorgestart. De kerk in Ven-Zelderheide wordt omgebouwd. Het Hokske in Gennep wordt verbouwd. En dan Ottersum. Per vandaag heeft Ottersum geen zaalcapaciteit meer voor grote evenementen. Na sluiting van ’t Swaantje en eerder al De Pub zijn verenigingen aangewezen op alternatieven. Voor de korte termijn is daar zo goed en zo kwaad als het kan in voorzien. Het is echter geen structurele oplossing. Lopende het traject ‘Ruimte voor ambities’ willen wij het college verzoeken om door te gaan met de voorbereiding om te komen tot een MFA in Ottersum. De situatie is urgent. Volgens mij is er geen enkele partij in deze raad die Ottersum niet ook een MFA gunt.

Zwembad:
En het zwembad dan. Ook dat zouden we allen het liefst behouden voor Gennep. Zoals ik al eerder gezegd heb: bij de CDA is de wil er, nu de weg nog. Wij willen dat er alles aan gedaan wordt om deze voorziening voor Gennep als centrumgemeente van de kop van Noord-Limburg te behouden. Op eerdere vragen van de SP heeft het college aangegeven hiermee volop aan de slag te zijn middels een daartoe in het leven geroepen task-force. Ondanks dat er nog altijd water in het zwembad staat willen wij ook hierover aan het eind van dit jaar keuzes maken. Daartoe vragen ook wij het college met een concreet plan met kosten en opbrengsten te komen, waarin het complete gebied rondom de Picardie in meegenomen is. Dus ook de voormalige Maria Goretti school en het parkeerterrein. We willen dat alles uit de kast gehaald wordt om ook dit project mogelijk te maken. En als het gunstiger is om het zwembad op een andere plek te situeren staan we ook daarvoor open. Laten we samen proberen het zwembad te redden.

Sociaal Domein:
Meer dan de helft van onze begroting van ongeveer € 50 miljoen gaat naar het sociaal domein. Als CDA hebben wij de indruk dat we hiermee ‘in control’ zijn. Maar waakzaamheid blijft hierin geboden. Wij vragen het college om hier de vinger aan de pols te houden en kritisch te blijven omtrent nut en noodzaak. Dit om in de toekomst ook de nodige zorg te kunnen blijven leveren aan onze inwoners. Helaas is het nu nog niet mogelijk om een inkomstenafhankelijke bijdrage voor de WMO huishoudelijke hulp in te voeren.

Ecologie en energie:
Met het ecologisch maaibeleid willen we onze biodiversiteit verbeteren. Maar wat worden wij als CDA toch veelvuldig aangesproken over de wijze waarop onze bermen, groenstroken, parken, maar ook onze groene gracht erbij liggen. Zo onverzorgd en niet over nauwelijks bloemen. Bijna alleen maar gras. Daarmee zorgen we niet voor verbetering van onze biodiversiteit. Willen we niet veel te veel? Kunnen we ecologisch maaibeleid niet beter op een beperkt aantal plaatsen goed inzetten, dan nu overal nog voor nog minder dan helft? Daarnaast zien we het aantal invasieve soorten toenemen. Denk aan het st. Jacobs Kruiskruid en afgelopen week lazen we in ‘De Gelderlander’ over de gevaarlijke Gevlekte Scheerling. Ook vanuit veiligheidsoptiek is dit maaibeleid ongewenst. Kruisingen zijn onoverzichtelijk en verkeersborden soms nauwelijks nog te zien. Wij vragen het college om de toegezegde evaluatie naar dit maaibeleid uit te voeren en de input van onze burgers te gebruiken.    In kader van de energietransitie voor de gemeente Gennep en de integrale aanpak verduurzaming agrarische bedrijven hebben we als CDA vernomen dat de belangenorganisatie voor de agrarische sector, de LLTB, met mogelijke lokale stakeholders en agrarische ondernemers actief met elkaar in gesprek zijn om deze koppelkansen in beeld te brengen. Waar de productie van groengas uit dierlijke mest en verdere mestverwaarding kan bijdragen aan de warmtetransitie in de gemeente Gennep en verdere andere landelijke, maatschappelijke opgaven, vragen we het college dit lokale initiatief mogelijk ook bovengemeentelijk op een constructieve manier te ondersteunen.

Afval:
De gemeente staat voor een nieuwe aanbestedingsronde voor restafval, GFT-e en PMD. De afvalwereld volop in ontwikkeling is. Grote afvalinzamelaars trekken zich terug op de inzamelingsmarkt en gaan zich primair op de verwerking richten. Wat het CDA betreft is het zaak om kritisch te kijken naar wat we met ons afval gaan doen. Dit om te voorkomen dat we onszelf te afhankelijk maken van een beperkt aantal bedrijven, want dan zullen de kosten voor onze burgers zeker toenemen. Vandaar dat wij samen met D66 het college verzoeken om een haalbaarheidsstudie uit te voeren, waarbij gekeken gaat worden naar alternatieve inzamelingsmogelijkheden en innovatiemogelijkheden van en voor het gehele afvalspectrum. Kijk daarbij naar succesvolle voorbeelden in andere, vergelijkbare gemeenten. Niet alleen processen, maar ook de daadwerkelijke uitvoering. Ideeën en suggesties vanuit de samenleving kunnen daarbij mogelijk helpen.

1 juli 2024