28 juni 2024

Straatje

Om werk te maken van de bouw van nieuwe woningen heb ik namens het CDA enige tijd geleden voorstellen gedaan om aan de slag te gaan met een ‘Straatje erbij’ in elke kern. De vraag naar woningen onder jong en oud blijft ongekend groot. Naast alle lopende woningbouwprojecten voor de kernen is het college van B&W op zoek gegaan naar dat ‘Straatje erbij’ in elke kern. Het college heeft recent laten weten dat er in elke kern nieuwe mogelijkheden liggen om minimaal een straatje toe te voegen. Daarmee ben ik uiteraard tevreden. Werk blijven maken van woningbouw is van groot belang. Zeker voor de kern Gennep is meer nodig. Nu het Pagepark gereed is, is er in Gennep echt behoefte aan een volgende woningbouwlocatie voor minimaal 100 woningen. Voor het project de Heikant in Gennep-Zuid wordt na de zomer het bestemmingsplan (waarschijnlijk) vastgesteld door de gemeenteraad. Dat plan bestaat uit 200 woningen en daarnaast nog 100 zorgwoningen voor Dichterbij. Maar dat betekent niet dat er meteen gebouwd kan worden. Helaas niet! Voorbereidingstrajecten duren lang. Door alle wet- en regelgeving en bezwaar- en beroepsmogelijkheden te lang, vind ik.

Gennep is een aantrekkelijke gemeente gelegen in een mooie omgeving, met een hoog voorzieningenniveau en goed ontsloten naar werkgelegenheid. Daarmee streven we een bovengemiddelde woningbouwambitie na en kunnen we hopelijk ons hoge voorzieningenniveau behouden. Ook om jongeren te binden aan onze gemeente blijft een voldoende en divers aanbod van woningen nodig. Een deel van deze behoefte kan ingevuld worden door de ombouw en verbouw van bestaande panden. Dat gebeurt ook. Om door te kunnen blijven bouwen zullen we aan de slag moeten met de voorbereidingen voor een volgende locatie van minimaal 100 woningen. Met het toevoegen van een paar woningen op inbreidingslocaties krijgen we de behoefte aan woningen niet ingevuld. Suggesties zijn welkom.

Twan Reintjes