Bouwen/wonen, openbare ruimte en mobiliteit/verkeer
Als gevolg van de voorspelde demografi sche trend, die aangaf dat het inwoneraantal op termijn zou dalen, is de gemeente het afgelopen decennium vrijwel op slot gegaan voor de bouw van nieuwe woningen. Het CDA heeft een dergelijke koers nooit gesteund.
Ondanks dat er de afgelopen jaren weer voldoende woningbouwplannen zijn opgepakt is het gevolg van het toenmalige beleid wel dat er nog altijd een tekort is aan betaalbare koop- en huurwoningen voor mensen met een middeninkomen.
Voor starters is het nu vrijwel onmogelijk geworden om een huis te bemachtigen. Een gemeente die geen of te weinig nieuwe woningen bouwt, ver-oudert en verliest haar aantrekkelijkheid om te wonen. Dat bouwen doen we niet blind, maar het CDA wil doorbouwen naar behoefte in alle kernen. Specifi ek voor starters wordt al het mogelijke gedaan om ook voor hen betaalbare woningen te kunnen kopen. Het CDA zet daarom in op het vinden en beschikbaar stellen van voldoende bouwlocaties voor een goede mix van huur- en koopwoningen. Daarmee hoopt het CDA tevens te bereiken dat het voorzieningenniveau in de kernen op een hoog niveau kan worden gehouden. Ook de mogelijkheid van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO): een constructie waarbij inwoners meer mogelijkheden hebben voor de bouw van hun eigen woning (zelfbouw).
Een cruciaal element is de leefbaarheid van onze dorpen en wijken. Daarom gaan we door met het opknappen van oude wijken en buurten. Denk onder meer aan de Emmastraat, Bergstraat en omgeving. Daarbij investeren we in de leefbaar-heid in onze gemeente: veel groen en uiteraard veilig. Ook treff en we maatregelen die benodigd zijn in verband met het veranderende klimaat.
Denk daarbij aan het afkoppelen van hemelwaterafvoeren van de riolering en het verwijderen van verhard oppervlak.
3.1 WONINGEN
Het CDA bouwt door naar behoefte in alle kernen. De vele woningbouwplannen die er nu liggen brengen we tot uitvoering. Daarmee leveren we een positieve bijdrage aan de leefbaarheid van onze dorpen en wijken.
Er zijn op dit moment te weinig woningen voor starters en wie wil verhuizen kan vaak geen geschikte woning vinden. De enige oplossing is het realiseren van nieuwe woningen (in welke woonvorm dan ook) en de huidige woningen toekomstbestendig maken. Wij blijven hier in de komende jaren een grote prioriteit aan toekennen. Zoveel mogelijk wordt bij nieuwbouw voorrang gegeven aan de eigen inwoners.
Om dit mogelijk te maken wil het CDA dat procedures eenvoudiger en sneller doorlopen worden. De bestaande planvoorraad wordt versneld ter hand genomen. Daarvoor wordt indien dit eff ectief is extra geïnvesteerd in per-sonele capaciteit. Wellicht dat het oprichten van een gemeentelijk grondbedrijf kan leiden tot versnelling van bouwprojecten. Hiertoe moet onderzoek plaatsvinden zodat ook de risico’s vooraf helder zijn.
Het CDA steunt het omvormen van bedrijfs- en kantoorpanden tot woningen. Hiermee geven we de bestaande gebouwen een nieuwe functie en voorkomen verpaupering. Overigens geldt in zijn algemeenheid dat herontwikkeling van ver-pauperde locaties/gebouwen gestimuleerd moet worden.
Daar waar mogelijk worden mantelzorginitiatieven ondersteund.
Het CDA wil fors investeren in de ondersteuning bij verduurzaming van bestaande woningen en wijken. Wij helpen burgers de woning klaar te maken voor de toekomst, zoals de slag naar meer duurzame woningen en het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad (huur en koop). Voor de wooncoöperaties Destion en Mooiland ligt hier een belangrijke taak.
Het CDA vindt dat de woonlasten voor woningen in principe alleen met de infl atie mogen stijgen. Dit geldt zowel voor kopers als huurders. Derhalve geen OZB-stijging boven het infl atiepercentage. Wij zien geen plaats voor huisjesmelkers in de gemeente Gennep. Verhuurders moeten hun verantwoordelijkheid pakken om een leefbare situatie te creëren voor huurders. Dit geldt zowel voor de lokale bevolking als voor arbeids-migranten. Ontwikkeling van beleid inzake opkoop-bescherming en zelfbewoningsplicht is gewenst. (Tijdelijke) woonoplossingen voor arbeids-migranten op basis van de vastgestelde huis-vestingsvisie ter voorkoming van misstanden. Het CDA wil dat de gemeente bij de uitvoering van het verkrijgen van een sociale huurwoning nadrukkelijk rekening houdt met starters, gezinnen en andere groepen die hierop zijn aangewezen. Statushouders krijgen niet automatisch voorrang bij een sociale huurwoning.
De beoogde planontwikkeling voor de Genneper-molen kan op steun van het CDA rekenen. Deze plannen moeten voortvarend worden doorgezet. Voor de oude Brandweerkazerne wordt een commerciële invulling gezocht, zodat dit gebouw behouden kan blijven.
Bouwen binnen bestaand bebouwd stedelijk gebied (rode contour) heeft de voorkeur, maar is niet doorslaggevend. In de dorpen moeten er mogelijkheden zijn om ook buiten de rode contour te bouwen wanneer de leefbaarheid in het geding dreigt te komen. De kernen mogen niet op slot komen te zitten.
De pilot voor vrijkomende agrarische bebouwing wordt gecontinueerd. De mogelijkheden voor het ombouwen van oude stallen en schuren naar woningbouw(hofjes) worden bezien mits deze bijdragen aan de versterking van de omgevingswaarde en het economisch perspectief van het buitengebied.
3.2 OPENBARE RUIMTE
Parkeervoorzieningen voor auto’s in het centrum van Gennep zijn er op dit moment voldoende. Extra aandacht is er voor met name de oude wijken en buurten. Zo nodig worden er extra maatregelen getroffen.
Het CDA kiest ervoor om meer aandacht te besteden aan kwaliteit en uniformiteit van fi ets-paden in onze gemeente. Het fi etspad over de Oordsebrug in Ottersum vraagt vanuit oogpunt van verkeersveiligheid om een adequate oplossing. Het op aantrekkelijke wijze inrichten van het verkeersluwe gebied van de Zwarteweg in Milsbeek.
Het CDA blijft werk maken van het opknappen van oude wijken, buurten en straten. Zo mogelijk in combinatie met het vervangen van de riolering.
Centrum Gennep verbinden (onder of over de N271) met de Loswal.
Het creëren van een aantrekkelijk uitloopgebied tussen de Mergeldijk en het Kasteel in Heijen en verder richting Stuwweg.
3.3 MOBILITEIT/VERKEER
Het CDA blijft nadenken over de toekomst van mobiliteit in onze gemeente. We ondersteunen het ontwikkelen van een verkeerscirculatieplan. De aan te leggen verbindingsweg zal zorgen voor ontlasting van de vele smalle wegen in het buitengebied van Ottersum en Ven-Zelderheide en maakt de Zwarteweg veiliger.
Er wordt doorgegaan met de inrichting van de erftoegangswegen in het buitengebied als 60 km/h wegen. In overleg met de provincie Limburg wordt bezien of Kleefseweg (buitengebied) in Ven-Zelder-heide en de Nijmeegseweg (buitengebied) om-gevormd kunnen worden tot 60 km/h weg.
Om er voor te zorgen dat schoolgaande kinderen/jongeren op een veilige wijze naar school kunnen zetten we in op de aanleg van zogenaamde fietsstraten. We kijken daarbij naar het Spoor-wegje. Ook de route naar de Ganapja wordt bezien, evenals de mogelijkheden in de kernen. Vanwege het almaar toenemend aantal elektrische fietsen zijn er oplaadpunten voor elektrische fietsen noodzakelijk.
Om de fiets als aantrekkelijk(er) alternatief te zien voor de auto wordt er werk gemaakt van snelle en brede fietsverbindingen richting het Land van Cuijk (fietsbrug over de Maas) en Nijmegen.