12 juli 2024

CDA blij met verstevigen financiële positie in 2023: 5,5 miljoen euro naar de gemeentekas

De gemeente Dongen houdt ruim € 5,5 miljoen over in 2023. Daarmee verstevigt de gemeente haar financieel stabiele positie. In 2019 was er nog sprake van verlies. CDA-fractievoorzitter Stijn Sips: „Het lukt ons steeds meer om het huishoudboekje op orde te hebben.”

Versterken positie
Het jaar 2023 levert de gemeente Dongen een financieel voordeel op van ruim € 5,5 miljoen. Daarmee kan de gemeente een flinke slag slaan om de gemeentelijke begroting stabiel te houden. „Belangrijke kengetallen die iets weergeven over de financiële situatie van een gemeente, laten zien dat we goede verbeterslagen maken. We staan er goed voor ten opzichte van eerdere jaren.”, legt Sips uit. In het totaal heeft de gemeente vorig jaar € 72,4 miljoen uitgegeven.

Keerzijden
Dat de gemeente geld overhoudt, heeft meerdere oorzaken. Een belangrijke oorzaak is dat de inkomsten toegenomen zijn, doordat de gemeente meer geld dan verwacht, van het Rijk heeft ontvangen. Ook neemt de schuldquote aanzienlijk af. De schuldquote zegt iets over in welke mate een gemeente haar schulden (leningen) kan terugbetalen. Hoe hoger de schuld, des te hoger de schuldquote. De keerzijde van een lage schuldquote kan zijn dat er in dat jaar simpelweg minder geïnvesteerd is, bijvoorbeeld door vertraging van (bouw-)projecten, waardoor er minder schulden (leningen) zijn aangegaan. Die oorzaak stemt het CDA minder tevreden.

Beleid uitgevoerd
Het CDA is blij met hoe zijn initiatieven zijn opgepakt en uitgewerkt: „Onze moties voor een klusbus, voor het energieloket, voor een waarderingscompliment voor zappers en de motie voor buurtinitiatieven zijn allemaal in de praktijk gebracht.”, aldus Stijn Sips. Wel had Sips nog een punt van aandacht: „De kwaliteit van het openbaar groen in het centrum is in 2023 van 90% teruggezakt naar 70%. Het CDA vindt dat niet acceptabel en wil graag acties om dit te verbeteren.”

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u ons mailen via [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95. Of kijk op onze contactpagina.