09 juli 2024

CDA kiest met Dorpsteam voor toegankelijke zorg in de gemeente

Het CDA wil aan de slag met het Dorpsteam. Het Dorpsteam moet laagdrempelig toegankelijke zorg gaan stimuleren en bewerkstelligen. Het is een samenwerking van verschillende partners van de gemeente in het ‘voorliggend veld’. Hiermee komt er een andere invulling met wat voorheen ‘De Entree’ was. De gemeenteraad heeft donderdag 4 juli ingestemd met het plan. Het is de bedoeling dat het Dorpsteam eind dit jaar van start gaat.

Dorpsteam: wat en wie?
SWOD, ContourdeTwern, MEE Plus en IMW vormen de vier kernpartners van de gemeente in het sociaal domein. Zij vormen voor de gemeente het ‘voorliggend veld’. Dit gaat om het gehele zorgaanbod voor (hulp)vragen, waarvoor géén indicatie vanuit de gemeente nodig is. Denk hierbij aan jongerenwerk, AutoMaatje of maatschappelijk werk. Onder de noemer van het Dorpsteam gaan de vier kernpartners deze opdracht sámen uitvoeren. Nu gebeurt dit nog individueel en vanuit eigen taakgebieden. Een belangrijk voordeel van de nieuwe systematiek is dat de gemeente en het Dorpsteam zo veel kortere lijnen met elkaar hebben, zowel in persoonlijk contact als bijvoorbeeld door de introductie van een gezamenlijk ICT-systeem.

Zorg nodig
Als inwoner met een (hulp)vraag kun je straks terecht bij het Dorpsteam of bij de gemeente. Het Dorpsteam moet daarbij (in persoon) benaderbaar zijn door onder andere aanwezig te zijn op verschillende plekken in de gemeente. Met een motie heeft de gemeenteraad ook verzocht om de gemeente en het Dorpsteam op dezelfde locaties aanwezig te laten zijn. Wanneer de zorg van het Dorpsteam niet (meer) passend is, dan wordt een inwoner begeleid naar de gemeente. De gemeente beoordeelt vervolgens of er een indicatie is voor zorg uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). CDA-raadslid Marjolijn Diepstra: „Het CDA kiest voor zorg waarbij we eerst kijken welke hulp er vanuit de eigen leefomgeving gegeven kan worden. Lukt dat niet of maar ten dele, dan wordt de zorg door de overheid verleend. Dat vraagt wat ons betreft om zorg die voor iedereen laagdrempelig toegankelijk is, met korte lijnen. Met de introductie van het Dorpsteam kan dit uitgangspunt praktijk worden.”

Regie bij gemeente
Diepstra had een belangrijk aandachtspunt als het gaat om behoud van regie: „We vinden dat de gemeente moet waarborgen dat ze weet wat zich afspeelt in het voorliggend veld. En dat ze kan bijschakelen wanneer dat nodig is. Immers draagt de gemeente de zorgplicht voor onze inwoners én niet het voorliggend veld. Onze inwoners mogen niet tussen wal en schip vallen.” Het college gaat daarom nu de regiefunctie nader specificeren en borgen in een aanvullende samenwerkingsovereenkomst.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u ons mailen via [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95.