15 september 2024

CDA stelt vragen over toekomst jeugdcarnaval en geluidsoverlast bij Anspachschool

Tijdens de raadsvergadering van 5 september 2024 heeft CDA-raadslid Hans Verkooijen het college van burgemeester en wethouders bevraagd in de rondvraag. De CDA’er wilde meer weten over de toekomst van het carnaval voor de Dongense jeugd. De tweede vraag van Verkooijen ging over de overlast die wordt veroorzaakt door de nieuwe batterij van de J.J. Anspachschool.

De rondvraag
Tijdens een raadsvergadering kunnen raadsleden het college van burgemeester en wethouders vragen stellen. Dit kan gaan over een geagendeerd raadsvoorstel, maar ook over actuele onderwerpen of signalen uit de samenleving. Dit kan tijdens de rondvraag (opiniërende raadsvergadering) of tijdens het vragenhalfuur (besluitvormende raadsvergadering).

Carnaval voor de jeugd
In de rondvraag van de raadsvergadering van 7 maart jongstleden heeft het CDA vragen gesteld over de toekomst van carnavalsfestiviteiten voor Dongense minderjarige jeugd. Dit naar aanleiding van de berichtgeving dat Gentlemen of Dongen heeft besloten te stoppen met de organisatie hiervan. Wethouder Jansen gaf toen in de beantwoording aan eerst de evaluatie met de Gentlemen of Dongen en met Horeca Dongen af te wachten, alvorens verdere uitspraken te kunnen doen. CDA-raadslid Hans Verkooijen had vernomen dat de evaluatie inmiddels is geweest en wilde meer weten over de uitkomst ervan. In de beantwoording gaf verantwoordelijk wethouder Jansen aan dat er afgelopen carnaval meer dan 400 kinderen, verspreid over drie dagen, zijn geweest bij de Gentlemen of Dongen. Over een (eventueel) toekomstige opzet is nog geen duidelijkheid. De wethouder gaf aan dat de gemeente het in ieder geval niet zelf gaat organiseren. Op 7 oktober vindt er een vervolgoverleg met Horeca Dongen plaats.

Overlast door batterij Anspachschool
De tweede vraag van Hans Verkooijen ging over de geplaatste batterij bij de nieuwbouw van J.J. Anspachschool. Doordat de school nog niet op het energienet kan worden aangesloten in verband met het (over)volle elektriciteitsnet krijgt de school nu energietoevoer via een batterij. Het CDA ontving signalen dat deze batterij zorgt voor veel geluidsoverlast. Hierover stelde raadslid Verkooijen enkele vragen aan het college. Verantwoordelijk wethouder Kunst gaf in de beantwoording aan de signalen te herkennen. De overlast komt van het koelsysteem van de batterij. Daarom is er inmiddels een nieuw koelsysteem aangeschaft. Uit aanvullende schriftelijke vragen van het CDA blijkt dat de kosten hiervoor ongeveer €7.000 bedragen. Het nieuwe systeem wordt naar verwachting deze maand geïnstalleerd.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u ons mailen via [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95.