19 augustus 2024

CDA wil woonlasten onder het landelijk gemiddelde houden

Bij de bespreking van de plannen en ambities voor 2025 heeft het CDA een motie ingediend om de woonlasten in 2025 onder het landelijk gemiddelde te houden. In 2024 liggen de woonlasten in Dongen onder het landelijk gemiddelde (€ 938 in Dongen versus € 994 landelijk). Het CDA ziet graag in de begroting voor 2025 dat dit zo blijft.

Woonlasten
De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de onroerendezaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De afgelopen jaren lagen de gemiddelde woonlasten in Dongen boven het landelijk gemiddelde. Maar in deze bestuursperiode is het gelukt om dit om te draaien. Dit jaar betalen inwoners van de gemeente Dongen (gemiddeld) dus minder woonlasten dan in andere gemeenten in het land. CDA-fractievoorzitter Stijn Sips: „Een belangrijke reden hiervoor is dat we de laatste twee jaar hard hebben gewerkt aan het verlagen van de OZB-tarieven. Deze lagen daarvoor ruim boven het landelijk gemiddelde en dit hebben we weten terug te brengen.”

Korting vervalt
Afgelopen jaar is er eenmalig een korting doorgevoerd op de afvalstoffenheffing. Sips vindt dat het wegvallen van deze korting niet mag leiden tot grote stijgingen van de lasten voor inwoners: „Het zou niet eerlijk zijn als inwoners deze korting nu moeten terugbetalen door een flinke stijging van de woonlasten. We vinden dat er opties op tafel moeten komen om de woonlasten niet of niet te hard te laten stijgen.” Samen met de VPD en de VVD diende het CDA daarom een motie hiervoor in. De motie moet worden uitgewerkt bij de begroting over 2025. D66 en DongenPlus stemden tegen deze motie om de verwachte woonlasten volgend jaar onder het landelijk gemiddelde te houden.

Niet makkelijk
„We realiseren ons dat de woonlasten voor veel inwoners nog steeds hoog zijn. Daarom proberen we aan alle kanten zo goed als mogelijk te ondersteunen. Het recent vastgestelde Armoede- en Schuldenbeleidsplan zet onder andere daarop in. Ook met het Steunfonds hebben we inwoners vorig jaar ondersteund in zware tijden.”, aldus Sips. Ook voor alle gemeenten breken spannende tijden aan. Er wordt ook wel gesproken over “Ravijnjaren”, wanneer het Rijk steeds minder geld voor gemeenten begroot.

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u ons mailen via [email protected] of appen naar 06 - 200 402 95.