Afvalbeleid
Het afvalbeleid in Alkmaar ligt op koers. De doelstelling om het restafval in 2020 met 60% te laten terugdringen is behaald. Voor 2023 ligt de doelstelling op 150 kilo restafval per inwoner per jaar. Het CDA Alkmaar heeft de volgende uitgangspunten:
- De gemeente staat vooraan bij (technische) proeven die afvalscheiding bevorderen. Op de Boekelermeer staan de modernste afvalscheidingsbedrijven van Nederland.
- De gemeente geeft het voorbeeld met MVI (maatschappelijk verantwoord inkopen) waarbij hergebruik van stoffen nog meer centraal staat, naast de CO2 footprint van ondernemers.
Aardgasloos
De gemeente aardgas loos te maken voor 2050 is de grootste uitdaging. Voor het CDA Alkmaar is het warmtenet van de HVC Alkmaar in de wijken een goed uitgangspunt. Ook andere gasvormige energie zoals waterstofgas kan helpen bij de transitie. Het CDA Alkmaar is van mening dat de gemeente iets verder ‘haar nek moet uitsteken’ om deze ontwikkeling te stimuleren.
Het CDA stelt daarbij wel de volgende voorwaarden:
• er dient per wijk een goede participatie plaats te vinden. De inwoners moeten goed geïnformeerd worden en tevens dienen er antwoorden te zijn op vragen van bewoners;
• de kosten voor de bewoners dienen in principe niet hoger te worden dan verwarming via aardgas;
• bewoners kunnen niet gedwongen worden om aan te sluiten op het warmtenet. Alternatieven zijn o.a. warmtepomp, WKO (Warmte Koude Opslag), etc.;
• een beperkt aantal wijken op groen gasvormige energie zoals waterstof als alternatief moet geen probleem zijn.
Agrariërs
De agrarische sector is belangrijk en heel divers in onze gemeente. De agrariërs zijn dagelijks met passie bezig met het produceren van hoogwaardig voedsel. Daarbij hebben de boeren een zorgfunctie voor de omgeving. Het CDA is dan ook trots op de agrarische familiebedrijven, die passen op het buitengebied. Maar ook de Alkmaarse agrarische bedrijven hebben te maken met veel regels en staan voor grote uitdagingen. Zo zijn ze elke dag bezig om met nieuwe manieren efficiënter, duurzamer en met minder gewasbeschermingsmiddelen te telen. Het CDA werkt graag samen met de sector aan de voedselproductie van de toekomst.
• De Schermer en de kleine droogmakerijen in onze gemeente zijn mooie gave polders met 400 jaar bedrijfsvoering door agrariërs. In al die jaren zijn de agrarische bedrijven in staat geweest om in dit gebied producten te produceren, maar ook om het gebied in stand te houden. Dat is niet altijd makkelijk en daarom gaat het CDA voor een gemeente die meedenkt met de bedrijven en ze faciliteert in hun plannen en bedrijfsvoering. Voorbeelden zijn het faciliteren van plannen in de sector, ruimhartiger omgaan met het verlenen van vergunningen voor bedrijfsvoering die niet verbonden is aan agrarische productie en het toestaan van kleine windmolens;
• De Eilandspolder is een prachtig cultuurhistorisch veenweidelandschap. Feitelijk kunnen we in dit landschap tien eeuwen terug in de tijd kijken. Tien eeuwen van
veehouderij, maar ook tuinderij, turfwinning en visserij hebben hun sporen op perceelsniveau achtergelaten. Tegenwoordig genieten de inwoners en bezoekers van dit unieke gebied. Er wordt volop gefietst, gevaren, gewandeld en geschaatst en iedereen vindt dat het gebied behouden en beschermd moet worden. Maar de Eilandspolder moet wel beheerd worden en daarvoor zijn de agrarische bedrijven onmisbaar. Het CDA staat voor het behouden van het gebied met de cultuurhistorie en natuurwaarden, maar zeker ook voor de onmisbare agrarische bedrijven;
• Zeven jaar na de fusie van stad en platteland is het nog steeds belangrijk dat de gemeente zorg blijft dragen voor de specifieke behoeften van het agrarisch gebied. Het is belangrijk dat de gemeente voldoende kennis in huis heeft en dat de agrariërs een duidelijk aanspreekpunt hebben in de ambtelijke organisatie. Het CDA gaat voor het behoud van de portefeuille agrarische zaken en het in stand houden van het ondernemersloket;
• De agrarische sector wordt gevormd door familiebedrijven die van generatie op generatie doorgegeven worden. Daarom is het belangrijk om aandacht te hebben voor bedrijfsopvolging en ontwikkeling van de bedrijven. Vanwege de schaalvergroting zal het aantal bedrijven de komende jaren afnemen maar moeten de bedrijven die doorgaan gefaciliteerd worden in hun bedrijfsvoering. Daarnaast komen er agrarische bouwvlakken vrij vanwege bedrijfsbeëindiging, waar nieuwe ontwikkelingen gaan plaatsvinden. Ook dit moet door de gemeente mogelijk gemaakt worden;
• In de omgevingsvisie gemeente Alkmaar 2040 staat dat er meegewerkt wordt aan een toekomstbestendig en innovatief landelijk gebied. De komende decennia liggen er grote opgaven op het terrein van voedselproductie, klimaat, waterveiligheid, kringlooplandbouw, biodiversiteit en energie. Een duidelijk ondersteunende taak van de gemeente aan de agrarische sector hoort daarbij. Het CDA vindt het verder uitbouwen van de agrarische agenda Alkmaar samen met de LTO-afdeling Land van Leeghwater van groot belang.
Armoedbeleid
Bij het armoedebeleid dat het CDA Alkmaar voor ogen ziet is participatie de basis. Iedereen doet mee in welke vorm dan ook (werken, vrijwilligerswerk, etc.). Dit is voor het CDA Alkmaar belangrijk.
Om jezelf te kunnen ontwikkelen en participeren in de maatschappij is een financiële basis essentieel. Financiële onzekerheid geeft stress (op alle leefgebieden) en biedt een onstabiele basis om verdere stappen te kunnen nemen. Iedereen kan in een situatie belanden waarin hij/zij zijn baan verliest of dat er schulden ontstaan. Er is echter een aantal groepen die kwetsbaarder zijn dan anderen zoals flexwerkers, jongeren en 50+ers. Door de coronacrisis is dit nog eens extra duidelijk geworden. Het is daarom van belang om in te zetten op het hebben van een goede (financiële) basis.
Dit willen we de komende jaren versterken door in te zetten op:
• regionale samenwerking met een betere verbinding tussen het sociaal domein en economisch domein;
• ervoor te zorgen dat werkgevers niet met verschillende regelgeving van gemeenten te maken hebben, zodat ze bijv. hun inclusief werkgeverschap beter kunnen vormgeven;
• integrale benadering. Een veilige omgeving bieden wanneer iemand een stap op de arbeidsmarkt zet, hij of zij ook altijd een stapje terug kan zetten. Integraal werken waardoor de inwoner zo min mogelijk zijn verhaal ‘opnieuw’ hoeft te vertellen. En er wordt gekeken naar de gehele (gezins)situatie waarin een inwoner zich bevindt. Vaak spelen er ‘problemen’ op meerdere leefgebieden. Voor effectieve inzet van hulp is het van belang om dit allemaal mee te nemen;
• professionals ruimte bieden om daadwerkelijk maatwerk toe te passen. We moeten meer vanuit de inwoner redeneren (doelmatigheid) in plaats van alleen de regels te volgen (rechtmatigheid). En hierbij kijken naar alle leefgebieden; integrale benadering. Met een lagere werklast en ruimte om daadwerkelijk een vertrouwensband om te bouwen met een inwoner;
• preventief werken. Dit kan door middel van vroegsignalering. Preventief de samenwerking aangaan met diverse organisaties, zodat iemand snel kan worden geholpen. Een voorbeeld is de vroegsignalering van schulden (armoedebeleid). Waarbij binnen het armoedebeleid speciale aandacht is voor kinderen;
• inwoners met een hulpvraag zo snel mogelijk behandelen. In het geval van het verliezen van een baan geen verplichte zoekperiode van vier weken, maar direct aanpakken. Het grootste resultaat wordt bereikt wanneer iemand binnen zes maanden weer een (werk)plek gevonden heeft;
• laagdrempelige toegang; zowel fysiek als digitaal vindbaarheid van hulp. Het kan een drempel zijn (zeker voor jongeren) om aan te kloppen bij de gemeente voor hulp. Het Jongerenpunt Check-In is speciaal voor jongeren (16-27) met een hulpvraag (welke dan ook). Deze dienstverlening behouden en intensiveren;
• het ondersteunen van het regionale bedrijf, te vormen uit een fusie van het WNK (Werkvoorzieningschap Noord- Kennemerland) en Halte Werk, samen met de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo).
Autoluwe zondag
Voor een deel is de binnenstad autovrij, dit betreft met name het kernwinkelgebied. Dat is volgens het CDA voldoende. Winkeliers dienen goed bereikbaar te blijven ook voor mensen met een beperking
Beperking
In het VN-verdrag voor de Rechten van Mensen met een beperking, staat dat de openbare ruimte goed toegankelijk moet zijn voor iedereen. Daarnaast moet het ook voor mensen met een beperking mogelijk zijn om te sporten. Het CDA Alkmaar vindt het van belang dat de gemeente dit verdrag goed naleeft. Het CDA Alkmaar heeft hiervoor de volgende uitgangspunten:
• De gemeente inwoners ondersteunt, die vanwege een beperking niet kunnen sporten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sociale, praktische, financiële toegankelijkheid maar ook de vindbaarheid en het gebruiksgemak van regelingen;
• Gebruiksvriendelijke trottoirs, inclusief op- en afritten verhogen de bereikbaarheid, met name voor ouderen en mensen met een beperking;
• Openbare gebouwen (gemeenteloketten bijvoorbeeld) goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
Bijzondere bijstand
Het CDA Alkmaar is van mening dat de huidige regels voor de bijzondere bijstand gehandhaafd dienen te blijven. De regels houden genoeg rekening met de menselijke maat.
Brug Driehuizen
Het CDA wil de studie voor een brug buiten de kern Driehuizen voor het zwaar verkeer serieus beoordelen en indien een derde (bijvoorbeeld de Provincie) bereid is gezamenlijk dit project mogelijk te maken, deze brug dan ook realiseren.
Circulaire economie
Veel van onze grondstoffen zullen de komende 100 jaar opraken. Daarom is het van groot belang dat we zuinig omgaan met deze grondstoffen, en waar mogelijk een alternatief toepassen.
Binnen de regio Alkmaar zijn reeds meerdere mogelijkheden en ondernemingen serieus actief op dit gebied. Regionaal dienen wij de circulaire economie verder te stimuleren. Het CDA is voorstander van het lanceren van een database en marktplaats (vraag en aanbod) voor circulaire materialen.
De kringloop boulevard aan de Zijperstraat is uniek: een parel in de gemeente Alkmaar. Het CDA wil deze clustering van kringloopwinkels op Overstad behouden en uitbreiden met andere duurzame initiatieven zoals een repair café. Dit zou in combinatie kunnen met woningbouw.
Crisisopvang
Vanaf 1 oktober 2018 is de gemeente Alkmaar volledig verantwoordelijk voor de opvang van mensen met verward gedrag. Het CDA wil bij het op te stellen beleid betrokken zijn en kijkt daarbij ook naar de voorbeelden in andere steden: de psycholance of zorgtaxi, een meldpunt voor mensen met verward gedrag, straathulp, inzet van een straatpsychiater of het inrichten van een speciale Opvang Verwarde Personen op bijvoorbeeld het politiebureau.
Diversiteitsbeleid
Diversiteit is beleid dat zich richt op het erkennen en waarderen van verschillen tussen mensen. Iedere inwoner (dus jong en oud) in de gemeente Alkmaar moet de kans hebben om op een gelijkwaardige wijze deel te nemen aan de samenleving en zich kunnen ontwikkelen en ontplooien ongeacht sekse, huidskleur, leeftijd, mate van gezondheid, seksuele voorkeur, religieuze en politieke overtuiging, burgerlijke staat of opleiding. Het CDA is content met de nota Diversiteitsbeleid en de daarbij horende diversiteitsagenda voor de periode 2018-2022. De focus ligt op de arbeidsmarkt, sport, onderwijs en de buurt. Dit zijn de terreinen waarop nu de meeste aandacht voor diversiteit en inclusie nodig is. Het CDA vindt dat diversiteitsbeleid ook aan de orde is als het gaat om de zorg, bijvoorbeeld bij verblijf in een verpleeghuis of deelname aan dagbesteding: de kans op (ouderen)mishandeling in welke vorm dan ook op eerdergenoemde kenmerken is groot.
Eenzaamheid
Eenzaamheid is een negatief gevoel dat zich kenmerkt door een gemis aan sociale relaties. Dit komt in alle leeftijdscategorieën voor, maar neemt bij het ouder worden toe.
Eenzaamheid is vaak een uitkomst van onderliggende sociale problematiek zoals armoede, schulden, psychische kwetsbaarheid, ziekte, beperkte mobiliteit, ongeschikte woningen en overbelasting door mantelzorg. Om het overkoepelende vraagstuk aan te pakken, lijkt een integrale aanpak, met aandacht voor verschillende problemen die tegelijkertijd kunnen spelen, het meest passend. Een aanpak gericht op het voorkomen van eenzaamheid geeft meer winst dan een aanpak die gericht is op het verminderen van eenzaamheid.
Verschillende Alkmaarse organisaties hebben de krachten gebundeld om eenzaamheid onder de Alkmaarse bevolking bespreekbaar te maken en te verminderen. In de Alkmaarse Coalitie Aanpak Eenzaamheid zijn organisaties verenigd die zich inzetten voor de Alkmaarse inwoners vanuit welzijn, zorg, politiek, kerk en gemeente.
• Het CDA wil dat de aanpak Eenzaamheid een integraal speerpunt blijft in het beleid van de gemeente.
Energie
De gemeente aardgasloos te maken voor 2050 is de grootste uitdaging. Voor het CDA is het warmtenet van de HVC Alkmaar in de wijken een goed uitgangspunt.
Het CDA is van mening dat de gemeente iets verder ‘haar nek moet uitsteken’ om deze ontwikkeling te stimuleren.
Het CDA stelt daarbij wel de volgende voorwaarden:
• er dient per wijk een goede participatie plaats te vinden. De inwoners moeten goed geïnformeerd worden en tevens dienen er antwoorden te zijn op vragen van bewoners;
• de kosten voor de bewoners dienen in principe niet hoger te worden dan verwarming via aardgas;
• bewoners kunnen niet gedwongen worden om aan te sluiten op het warmtenet. Alternatieven zijn o.a. warmtepomp, WKO (Warmte Koude Opslag), etc.;
• een beperkt aantal wijken op groen gasvormige energie zoals waterstof als alternatief moet geen probleem zijn.
Voor de binnenstad en het buitengebied is het CDA voorstander van gasvormige energie (groen gas en/of waterstof). Voorwaarde is wel dat de gemeente de regie houdt over de ontwikkelingen. We denken hierbij met name aan het project de Groene Walvis opgezet door de Energiecoöperatie Graft-De Rijp. Het CDA ondersteunt dit initiatief wel, maar vindt ook dat er een betere communicatie met de bewoners moet zijn.
Voor de bedrijventerreinen dienen alternatieven ontwikkeld te worden: het CDA kiest vooralsnog voor gasvormige energie. Zowel voor de bedrijventerreinen als voor het buitengebied dient nadrukkelijk te worden gekeken naar zonnepanelen.
De infrastructuur in Alkmaar dient de verdere opmars van elektrisch vervoer te stimuleren door meer laadpalen op de straat als wel in de parkeergarages. Mocht dat betekenen dat parkeerplaatsen met laadpalen ten koste gaan van reguliere parkeerplaatsen dan is dat voor het CDA bespreekbaar.
Wat betreft zonne- en windenergie ziet het CDA vooral mogelijkheden voor zonnepanelen bij de grote dakoppervlakken en kleine windturbines op bedrijventerreinen. Het CDA wil veel aandacht voor innovatieve technieken (aquathermie, geothermie, waterstof, groen gas).
Energiebronnen
Het CDA is van mening dat de gemeente het Energy Innovationpark in de Boekelermeer actief moet blijven stimuleren. Ondernemers dienen verder gestimuleerd te worden alternatieve energiebronnen aan te boren. Aardgasloos is namelijk niet hetzelfde als (groen)gasloos. Het CDA wil dat de gemeente meedenkt met de ondernemer bij het afgeven van de noodzakelijke vergunningen indien dit nodig is, om een volgende stap te zetten. Bij de realisering van geluidswerende voorzieningen langs wegen gaat onze voorkeur uit naar geluidsschermen in combinatie met zonnepanelen, waardoor geluidsschermen ook een duurzame functie krijgen.
Elektrisch vervoer
Het CDA wil een verdere stimulering van elektrisch vervoer. De infrastructuur dient de verdere opmars van laadpalen mogelijk te maken. Als dit betekent dat dit ten koste gaat van reguliere parkeerplaatsen dan is dit voor het CDA bespreekbaar. Het CDA wil in de komende periode 2 plaatsen waar door het (vracht)verkeer waterstof kan worden getankt.
Fiets-wandel-vaarroutes
Fiets-, wandel- en vaarroutes van uit de stad moeten aansluiten op fiets-, wandel- en vaarroutes in het buitengebied en de kernen. Het moet mogelijk worden om door de hele gemeente te varen met een klein plezierbootje. Het CDA wil een onderzoek wat er voor nodig is om vaarroutes en kanoroutes te laten aansluiten op de ‘blauwe loper’.
Fiets, Auto en OV
Als het gaat om mobiliteit verdient het de voorkeur om prioriteit te geven aan de fiets en het OV, ook al vanwege het milieuaspect. Tevens zijn goede oplossingen nodig
en ruimte voor auto’s, die er noodzakelijk moeten zijn. Goede doorstroming en bereikbaarheid voor de auto is belangrijk. Een goede en veilige mix van alle verkeersdeelnemers is essentieel.
• Het CDA pleit voor uitbreiding, verbetering en het veiliger maken van de fietspaden.
• Gebruiksvriendelijke trottoirs, inclusief op- en afritten verhogen de bereikbaarheid, met name voor ouderen en mensen met een beperking.
• Niet alle fietstunnels zijn goed verlicht. Zowel de verkeersveiligheid als de sociale veiligheid vereist dat het in tunnels niet aanmerkelijk donkerder is dan daarbuiten.
CDA wil graag 30 km in de woonwijken.
Wel is het belangrijk om via goede toegangswegen (hoofdaders) de bereikbaarheid goed te organiseren, 50 KM moet daar mogelijk bijven.
Financiën
Uitgangspunt voor het CDA is een goed financieel beleid, waarbij we zorgvuldig en transparant met gemeentelijke gelden omgaan.
Zuinig omgaan met gemeenschapsgelden betekent ook dat niet direct gegrepen wordt naar een OZB-verhoging als de begroting niet meerjarig sluitend is. Oud voor
nieuw beleid dient dan eerst zorgvuldig afgewogen te worden. Alkmaar heeft relatief lage belastingen. Dit willen we graag zo houden. De keerzijde is dat de uitdaging groter is om een juiste balans te houden. Het CDA vindt dat dan in ieder geval de laagste inkomensgroepen worden ontzien door het in stand houden van het kwijtscheldingsbeleid.
• Het CDA ondersteunt het initiatief om te komen tot een ondernemersfonds.
• Het CDA wil een discussie over nut en noodzaak van de reclamebelasting.
Glasvezel
Het CDA wil in het buitengebied van de gemeente Alkmaar geen ‘witte vlekken’, maar een volledig dekkend mobiel netwerk en de uitrol van glasvezel.
Groen
‘Groen moet je doen’ is een mooie slogan. Voor het CDA is het uitgangspunt, dat in de gemeente een balans moet zijn tussen woon-werkverkeer, leefmilieu, biodiversiteit en recreatieve mogelijkheden. Het gemeentelijk Groenbeleidsplan 2016 – 2026 vormt de basis. De gevolgen van de klimaatverandering zoals hittestress en aanhoudende droogte kan mede worden tegengegaan door groen. Het CDA wil dat voortaan elke reconstructie van een wijk of een deel van een wijk (reconstructie wegen en/of riolering) wordt vergezeld van een Groen-wijkplan.
Hangjongeren
Wij zijn voor een harde aanpak van drugsdealers en overlast gevende jongeren, zodat het gevoel van veiligheid op straat toeneemt.
Om dit te bereiken zijn er maandelijkse gezamenlijke overleggen tussen wijkbeheerders, wijkagenten, de jeugdcoördinator van de politie, de woonconsulent van Woonwaard en de ambulant jongerenwerkers. Zij bespreken en verbeteren de aanpak van jeugdoverlast en brengen de overlast gevende groepen in kaart. Goed zicht op excessen van jongeren die tot overlast leiden, zorgt ervoor dat politie-inzet efficiënter kan worden gebruikt en kan worden beperkt.
Ook het aanspreken van ouders op hun verantwoordelijkheid en strikte handhaving is een stap in de goede richting. We zijn er echter nog niet. Het moet namelijk niet kunnen dat burgers niet meer op straat durven of niet kunnen slapen uit angst of geluidsoverlast. Het CDA wil hiernaast ook aandacht voor jongeren die zich wel goed gedragen. Ook hun leefklimaat gaat immers achteruit door overlast van jongeren.
Inkoopbeleid
Het gemeentelijk inkoopbeleid moet gericht zijn op het mee laten doen van lokale bedrijven. Daarnaast dient het gemeentelijk inkoopbeleid gericht te zijn op het gunnen aan bedrijven die mensen met een beperking aan het werk helpen. Tevens wil het CDA dat er ook duurzaam ingekocht wordt.
Integratie en inburgering
Ook in Alkmaar wonen of vestigen zich mensen met een andere culturele en/of nationale achtergrond. De toestroom van vluchtelingen naar Europa is uiteindelijk ook een lokaal vraagstuk.
Het CDA wil het beleid ten aanzien van onder meer huisvesting en toekenning van financiële middelen, voortzetten.
Het CDA vindt dat werk een zeer belangrijk onderdeel is van integratie, daarom moet de arbeidsmarktpositie van Nederlanders met een migratie achtergrond, nieuwkomers en oudkomers worden verbeterd. Om de beheersing van de Nederlandse taal en daarmee het toekomstperspectief te vergroten geeft de gemeente actief uitvoering aan de bestaande verplichting om de Nederlandse taal te leren.
Alkmaar spant zich in om van de Picassolaan voor statushouders (lees: vergunninghouders) een succes te maken. Hiermee pakt Alkmaar haar rol en verantwoordelijkheid in de regio en ons land.
Jeugdzorg en-beleid
Gemeenten hebben er sinds 2015 een flink takenpakket bij gekregen: ze zijn verantwoordelijk voor de gehele zorg van de jeugd..
Jeugdbeleid is gericht op de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugdigen. Het richt zich op de versterking van het gewone leven van alle kinderen en jongeren. Het gaat dan om een veelheid aan onderwerpen waar de gemeente zich mee bezig houdt: gezondheid, onderwijs, welzijn, zorg, kinderopvang, criminaliteit en veiligheid. Er moet een samenhangend - integraal, afgestemd en gecoördineerd - aanbod komen aan activiteiten en voorzieningen voor de jeugd, zodat er geen kind meer tussen wal en schip terecht komt.
Een belangrijk onderdeel van het jeugdbeleid is de jeugdzorg.
De kosten van de jeugdzorg lopen de laatste jaren steeds meer op. De laatste jaren wordt ingezet op vermindering instroom naar de tweedelijnszorg. Deze aanpak willen we continueren. We willen inzetten op:
• keuzevrijheid, maar met een maximumaantal aanbieders
• het verlagen van de administratieve lastendruk bij zorgaanbieders.
• samenwerking met de verwijzers versterken.
• het doel van de Wet passend onderwijs is dat alle kinderen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden.
• Preventief werken.
Kerkgebouwen
In Alkmaar staan mooie monumentale kerken. Door de ontkerkelijking is de toekomst van de meeste kerkgebouwen onzeker. In het nabije verleden zijn kerkgebouwen in en nabij het centrum van de stad Alkmaar verdwenen, waar achteraf met spijt van werd gezegd: “Hadden we dat DNA van de gemeente Alkmaar maar bewaard”. De fraaie kerkgebouwen zijn vertrouwd en vormen een belangrijke pijler van het aanzien van stad en dorpen. Er zijn bij de bewoners van Alkmaar veel herinneringen aan verbonden. Daarom is prima, dat de gemeente een visie ontwikkeld heeft op de toekomst van onze kerkgebouwen en bereid is om zodra dat nodig is als sluiting of vervreemding dreigt een rol op zich te nemen voor herbestemming. In het algemeen wordt hergebruik en zo nodig herbestemming wenselijk geacht voor monumenten die hun functie verliezen. Monumentenzorg gaat immers ook over het totale beeld van onze gemeente die zo rijk is aan erfgoed; de nota Erfgoed Alkmaar – Erfgoedbeleid Alkmaar 2016-2026 spreekt duidelijke taal.
Het CDA pleit voor een permanente ondersteuning van het platform dat zich bezighoudt met de toekomstvisie kerken.
Kunst en cultuur
Er is veel wat ons bindt en het gevoel geeft bij elkaar te horen. Mensen hechten aan taal, cultuur, religie, tradities en mooie gewoontes. Die vormen wie wij zijn en geven betekenis en kleur aan ons. Als samenleving moeten we de polarisatie doorbreken door verschillen kleiner te maken en sterker te maken wat ons bindt. Als brede volkspartij zien wij het als onze taak om vanuit het midden steeds opnieuw bruggen te slaan naar verschillende groepen in onze samenleving en de verbinding en samenwerking op te zoeken.
Het CDA zet in op
· cultuur standaard onderdeel te laten zijn van het te vormen beleid in zowel sociaal als ruimtelijk/economisch domein. Cultuur is een belangrijk onderdeel, omdat het over vele facetten gaat: het zorgt voor ontmoeting (en ontmoetingsplekken), een gesprek, een gezamenlijke basis, cognitieve ontwikkeling, wederzijds begrip (tussen groepen) etc.;
· Alkmaar profileren als toeristentrekpleister met een rijke cultuur (is ook goed voor de economie).
Kunstinstellingen
Het CDA is van mening dat grote en kleine kunstinstellingen een dusdanige financiële reserve dienen te hebben dat het niet nodig is om voor ieder initiatief de gemeente te vragen voor een bijdrage. Op die manier kan de Cultuurnota, zoals die is vastgesteld door de raad, uitgevoerd worden binnen de vastgestelde financiële kaders.
Klimaatbestendig
Alkmaar klimaatbestendig voor 2050. Dit is het uitgangspunt van de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie en hierop is het Alkmaarse beleidsplan Stedelijk Water 2017 – 2026 gebaseerd. In dit plan moet de gemeente onder andere overstromingen tegengaan, de buitenruimtes zodanig inrichten dat deze bestand zijn tegen hevige regenval. Tevens moet de gemeente hittestress tegengaan en voorbereid zijn op aanhoudende droogte. Het CDA merkt de klimaatverandering en is van mening dat de komende tijd eerder bovengenoemde opgaven gehaald moeten worden. Het CDA is bereid om hiervoor de komende 4 jaar de rioolheffing per jaar 5% extra te verhogen (heffing momenteel gemiddeld € 130,-).
Laaggeletterheid
In de gemeente Alkmaar zijn er diverse programma’s opgezet. Het CDA wil dat deelname hieraan wordt gestimuleerd. Ook degenen die komen uit een niet-Westers land worden gestimuleerd aan programma’s deel te nemen.
Linksaffers Alkmaar Noord
Het wordt steeds drukker op de westelijke randweg vanaf het Kanaal. Dit wordt in de toekomst nog drukker door de realisatie van de wijk Vroonermeer Noord. Het CDA wil een studie naar het beter afwikkelen van het verkeer voor alle kruispunten tot de Kogendijk. Een eerdere oplossing op de Martin Luther Kingweg (extra linksaffers) kan als voorbeeld dienen.
LHBTI-emancipatie
Uit de LHBTI-monitor 2016 van het Sociaal en Cultureel Planbureau is duidelijk geworden dat ongeveer zes procent van de inwoners van de gemeente Alkmaar lesbisch, homoseksueel, biseksueel, of een trans- of intersekse persoon is. Het CDA zet zich in voor deze inwoners – jongeren en ouderen – met nadruk op het volgende: Het aanspreken van basis- en middelbare scholen op hun wettelijke plichten om LHBTIQ-acceptatie te bevorderen. Activiteiten voor LHBTIQ-jongeren te ondersteunen, en de gemeente bevordert dat jeugdzorgmedewerkers, jeugd- en jongerenwerkers voldoende expertise hebben over deze groep. De gemeente zet zich in voor een omgeving waarin kwetsbare groepen zoals biculturele en religieuze LHBTIQ´s en LHBTIQ-asielzoekers, -ouderen, mensen met een beperking en transgenders zich veilig en prettig voelen. De gemeente bevordert dat zorginstellingen beschikken over een Roze Lopercertificaat voor LHBTI-vriendelijke zorg.
Het bevorderen van acceptatie van LHBTI+ is belangrijk en een taak voor de gemeente. Echter de gemeente gaat niet over de inhoud van programma's op basisscholen. Dat is aan de scholen zelf om hier invulling aan te geven. De overheid moet hier geen programma's voor ontwikkelen maar overlaten aan het onderwijs.
Mantelzorgers
Alkmaarse zorgvragers kunnen 1 keer per jaar 200 euro aanvragen voor hun mantelzorger, het mantelzorgcompliment, Dit mantelzorgcompliment is een blijk van waardering voor de goede zorgen. Het huidige mantelzorgcompliment wil het CDA behouden.
Milieu
In Alkmaar is in toenemende mate aandacht voor en zorg om een beheersing van geluid en een goede luchtkwaliteit. Naast leefbaarheid, vormen ook gezondheid en welzijn belangrijke kwaliteiten voor wonen, werken, verplaatsen en recreëren in een gebied. Het Geestmerambacht is om te recreëren en te genieten van de natuur. Grootschalige commerciële recreatie past hier niet bij. Het CDA is voorstander van een jaarlijks uitvoeringsplan met de volgende speerpunten: schoner gemotoriseerd verkeer, stimuleren langzaam verkeer/ OV en verdere verlaging uitstoot roet/fijnstof.
Milieuzones
Het CDA is tegen het invoeren van milieuzones. De bereikbaarheidsvisie verbetert in de komende jaren de verkeersstroom, waardoor het instellen van verkeerszones overbodig is. De bron aanpakken door oplaadpunten voor elektrische auto's overal in de stad te maken, zorgt structureel voor een betere luchtkwaliteit.
MKB-stad
Het CDA wil € 50.000,- per jaar beschikbaar stellen voor de tv-campagne ‘de klok wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Alkmaar’, de MKB-stad van Nederland’.
Mobiliteit
Voor het CDA is het uitgangspunt voor de bereikbaarheid en parkeerbeleid Visie Mobiliteit en bereikbaarheid 2017 – 2027. Alkmaar Oost is een grote wijk en ontwikkelingen op het Oudorperbedrijventerrein benadrukken dat bereikbaarheid richting Alkmaarse binnenstad prioriteit verdient. Voor het CDA is het BVR rapport ‘Bereikbaarheid Alkmaar Oost juni 2017’ het uitgangspunt om verder te bezien hoe de binnenring dient te worden aangepast om genoemde bereikbaarheid van de wijk duidelijk te verbeteren.
Naturalisatie
Iedereen die Nederlander wil worden moet bij de naturalisatieceremonie een verklaring van verbondenheid afleggen. Daarmee belooft hij/zij de vrijheden en rechten die bij het Nederlanderschap horen te respecteren en de plichten te vervullen. Het CDA zou graag zien, dat op die dag op het Stadhuis de Nederlandse driekleur wappert, zodat de burgers en bezoekers van Alkmaar weten dat er iets belangrijks gebeurt: er komen ‘nieuwe' Nederlanders bij.
Het CDA wil dat de gemeente vergunninghouders direct in aanraking brengt met onderwijsmogelijkheden en vrijwilligerswerk, zodat de stap naar betaald werk kleiner wordt. Vergunninghouders krijgen niet automatisch voorrang bij een sociale huurwoning, maar de gemeente heeft wel de taak hen woonruimte te geven. Het CDA wil dat de gemeente Alkmaar bij de uitvoering van deze verplichting nadrukkelijk rekening houdt met de toegankelijkheid van sociale huurwoningen voor starters, gezinnen en andere groepen die hierop zijn aangewezen. Het CDA wil dat waar de gemeente vergunninghouders voorziet van middelen dit in eerste instantie zoveel mogelijk gebeurt in natura en door middel van vouchers. Zo lekken financiële middelen bedoeld voor een goede start in Nederland en dus ook in Alkmaar, niet weg.
Natuur/milieu educatie
Natuur is belangrijk voor kinderen. Door natuurlessen en buitenactiviteiten, ontwikkelen kinderen een gezond bewustzijn over plant en dier. Zelf ontdekken, actief onderzoeken en leren in de natuur, zorgt voor onvergetelijke leermomenten. In en om Alkmaar zijn tientallen mogelijkheden om erop uit te gaan voor (basis)scholen en kinderopvang. Het CDA wil dat de gemeente het subsidiebudget Natuureducatie voor de basisscholen in Alkmaar met € 20.000,- verhoogt. Het CDA wil dat jongeren zich al vroeg bewust worden van duurzame oplossingen. Daarom gaan wij ons inzetten voor het verduurzamen van bijvoorbeeld schoolpleinen. Hierbij denken wij aan het ‘vergroenen’ van de schoolpleinen en afvoeren van hemelwater voor mogelijk hergebruik.
Nieuwe wegen
In de visie Mobiliteit en bereikbaarheid staat dat elk jaar een Uitvoerings- en actieprogramma moet worden opgesteld ter goedkeuring door de gemeenteraad. Budget kan van jaar tot jaar fluctueren. Maar het principe dat het meer kan kosten dan nu is voor het CDA zeker bespreekbaar. Onder punt 7.1 van ons verkiezingsprogramma geven wij aan dat naast de Visie ook het rapport “Bereikbaarheid Alkmaar Oost, juni 2017 als mede uitgangspunt geldt. Uitvoering hiervan is zeker kostbaar, maar we gaan het realiseren.
Omgevingswet
De Omgevingswet komt er aan. Het effect van deze wet is minimaal zo groot als de decentralisaties in het sociale domein. De voorbereiding van de Omgevingswet dient goed te gebeuren, omdat deze wet de basis vormt voor ieder ruimtelijk plan. Het CDA wil daarom tijd en geld besteden aan de voorbereiding van deze wet. De gemeente moet, op basis van de reeds aangenomen Omgevingsvisie, in de komende raadsperiode een Omgevingsplan maken. Het CDA stelt voor dit te gaan doen met behulp van burgerparticipatie.
Ondernemers
Plaatselijke ondernemers vormen een andere belangrijke drijfveer van onze economie en daarom willen we hen graag ondersteunen en behouden. Vooral startende ondernemingen zorgen voor nieuwe impulsen en verdienen dus goede faciliteiten. Het Alkmaarse ondernemersloket functioneert goed en dat houden we zo. Alkmaar heeft een gunstig vestigingsklimaat en dat willen we Nederland laten weten. Daarom willen we dit graag bekend maken via de campagne: “De klok wordt mede mogelijk gemaakt door Alkmaar MKB stad.” Daarnaast stimuleren plaatselijke ondernemers allerlei verenigingen en zijn ze dus onmisbaar voor de leefbaarheid van Alkmaar. Daarnaast wil het CDA het onderhoud en beheer van de openbare ruimte en bedrijventerreinen meer overlaten aan de ondernemers.
Ongedocumenteerden
In de gemeente Alkmaar leven ongedocumenteerden, mensen zonder verblijfsvergunning. Dit kunnen zijn vreemdelingen waarvan de vergunning is verlopen, uitgeprocedeerde asielzoekers of buitenlandse vrouwen met kinderen die door hun (Nederlandse) partner zijn weggestuurd voordat ze recht kregen op een onafhankelijke verblijfsvergunning. Ook slachtoffers van mensenhandel die geen aangifte hebben durven doen en staatlozen die niet kunnen terugkeren naar het land van geboorte, zijn ongedocumenteerd. De gemeente Alkmaar heeft in het afgelopen jaar verantwoordelijkheid genomen voor deze groep kwetsbare mensen.
De gemeentelijke verantwoordelijkheid is ten slotte van belang vanuit het oogpunt van de openbare orde. De gemeentelijke verantwoordelijkheid helpt ongewenste gevolgen van het dak- en thuisloos zijn zoals zwerven, overlevingscriminaliteit, arbeidsuitbuiting en aanranding te voorkomen. Het CDA zal in de komende raadsperiode deze problematiek blijven volgen, en het gemeentelijk beleid hierop waar mogelijk blijven (bij)sturen. Ongedocumenteerden hebben recht op sobere minimum voorzieningen, met het oog op een menswaardig bestaan, en toekomstperspectief: in Nederland of in het land van herkomst. Ook voor succesvolle terugkeer is opvang en begeleiding van groot belang. In Alkmaar zijn veel instanties bij deze begeleiding betrokken, zowel kerken als particulieren. Goede begeleiding bestaat uit 1) mogelijkheden voor dagbesteding en toekomst-oriëntatie, 2) juridisch advies met het oog op verblijf en terugkeer; 3) toegankelijkheid van medische en geestelijke zorg in de praktijk.
Openbaar vervoer
Het CDA wil de bereikbaarheid van de stad met de kernen verder verbeteren. De nieuwe dienstregeling OV is reeds een goed uitgangspunt. Het CDA blijft streven naar betrouwbaar, toegankelijk en betaalbaar openbaar vervoer en werkt nadrukkelijk mee om dit in stand te houden en de kernen (beter) bereikbaar te maken.
Het gebruik van het Eurokaartje dient zowel op gebruik als op kosten geëvalueerd te worden, ter bepaling van de (mogelijke) voortzetting van dit kaartje. Het CDA wil samen met de Provincie een buurtbus of andere vormen van collectief vervoer financieel ondersteunen en stelt hiervoor € 75.000,- beschikbaar.
Ouderenmishandeling
Het CDA wil dat gemeente-breed een publiciteitscampagne tegen Ouderenmishandeling in gang wordt gezet. Mishandeling zowel in de 3.5 Seniorvriendelijke gemeente 3.6 Ouderenmishandeling thuissituatie als in zorginstellingen of in centra waar ouderen worden opgevangen – bijvoorbeeld de dagbesteding. Naar schatting worden jaarlijks 200.000 ouderen slachtoffer van mishandeling. Ouderenmishandeling is het handelen of nalaten van handelen van al degenen die in een terugkerende persoonlijke of professionele relatie met de oudere (iemand van 65 jaar of ouder) staan, waardoor de oudere persoon lichamelijke en/of psychische en/of materiële schade lijdt en waarbij aan de kant van de oudere sprake is van een vorm van gedeeltelijke of volledige afhankelijkheid. Een lange zin, maar voor eenieder is gewoon duidelijk: ouderenmishandeling moet bestreden worden.
Parkeren
Het parkeren in veel wijken is een groot probleem. Met soms meer dan twee auto’s per huishouden wordt de parkeerruimte wel erg krap. Het realiseren van parkeerplaatsen aan de randen van woonwijken draagt bij tot de oplossing van het probleem.
Bij nieuwbouw moet het gebruik van garages gestimuleerd worden. In bestaande wijken zijn veel huisgebonden parkeerplekken, bedoeld als parkeerplek maar ingericht als tuintje. Bij toekomstige herinrichting van wijken en straten dient participatie van de bewoners er mede op gericht te zijn om parkeren op eigen erf te stimuleren. Er moet gekeken worden naar slimmere oplossingen, waarbij zowel meer groen als meer parkeerplekken gerealiseerd kunnen worden.
Het CDA Alkmaar is voorstander naar een haalbaarheidsstudie voor sloop/nieuwbouw op de locatie Karperton. .
Het toenemen van wonen boven winkels, het omvormen van winkels en warenhuizen tot woningen en nieuwbouwplannen leidt tot meer inwoners in de binnenstad. Ook in aangrenzende wijken zoals het Emmakwartier en het Nassaukwartier komen meer woningen. In totaal schat men dat het om zo’n 1000 extra woningen gaat. Hierdoor neemt de parkeerdruk in en rond de binnenstad toe.
• Het CDA Alkmaar pleit daarom voor uitbreiding van de Singelgarage.
• Uitbreiding van garage De Vest onder de Paardenmarkt dient opnieuw onderzocht te worden.
• Het elektrisch autovervoer neemt toe. Het CDA Alkmaar wil een masterplan, waarbij het realiseren van oplaadpunten in de buitenruimte en in garages gereguleerd wordt.
• Eén van de uitgangspunten is dat het realiseren van oplaadpunten op eigen terrein de voorkeur geniet.
Regionale samenwerking
Burgers hebben belang bij een goede samenwerking tussen de politieke partijen in de gemeenteraad. Maar ook bij de samenwerking met andere lokale partners zoals verenigingen, stichtingen, kerken en het bedrijfsleven.
Een aantal gemeentelijke taken kunnen niet worden uitgevoerd zonder
(boven)regionale samenwerking. Hierbij kan gedacht worden aan de Veiligheidsregio, de GGD, RPAnhn1, HVC Alkmaar, de jeugdzorg en andere onderdelen van het sociale beleid. Daarbij is het van groot belang om de burgers centraal te stellen en de samenwerking niet te ingewikkeld te maken. Het gaat niet om het belang van het bestuur of de status.
Alkmaar heeft per 1 januari 2022 een nieuwe buur, namelijk de gemeente Dijk en Waard. Het is zaak een goede band op te bouwen met deze nieuwe gemeente. Op allerlei manieren zijn de twee gemeenten aan elkaar verbonden.
Het CDA heeft vele afdelingen, ook provinciaal. Er zijn banden met Den Haag. Daardoor is de CDA in Alkmaar in staat de belangen van de stad en de regio op meerdere niveaus te behartigen. Voorbeelden hiervan zijn de bestrijding van de geluidsoverlast van Schiphol en de regionale woningbouwopgave.
Rentmeesterschap
Rentmeesterschap gaat over het goede van nu doorgeven aan de volgende generaties. Het CDA Alkmaar zet zich ervoor in dat de volgende generatie Alkmaarders perspectief hebben op een eerlijke, goede economie en een goed milieu. Dit willen we onder andere bereiken door Alkmaar in 2050 aardgas vrij te maken, huizen te verduurzamen, en een circulaire economie te bevorderen.
Voor het doorgeven van de eerlijke economie wil het CDA Alkmaar maatschappelijk verantwoord ondernemen verder stimuleren. Gemeenten kunnen beperkte, maar belangrijke delen van de economie beïnvloeden. Veel Nederlanders zijn werkzaam in het midden- en kleinbedrijf (MKB), dat grotendeels afhankelijk is van lokale en regionale keuzes en ontwikkelingen. Lokale ondernemers maken zelf de belangrijkste keuzes, maar de gemeente kan randvoorwaarden scheppen voor een florerende lokale economie en arbeidsmarkt.
Respijtzorg
Respijtzorg is een essentieel onderdeel van de samenleving. Veel Alkmaarse inwoners bieden hulp, ondersteuning of zorg aan hun dierbaren die deze ondersteuning nodig hebben. Om ervoor te zorgen dat zij hun zorgtaken langer en makkelijker kunnen volhouden, wil het CDA Alkmaar deze ondersteuning blijven omarmen. Het is bewezen dat deze ondersteuning werkt. Het Respijthuis Alkmaar (het eerste respijthuis in Nederland) is hier een goed voorbeeld van.
• Het CDA Alkmaar wil zich inzetten voor het uitbreiden van de respijtzorg.
Het CDA Alkmaar vindt maatwerk een prioriteit en wil de aandacht vestigen op verschillende woon- en logeervormen waardoor er voor iedere mantelzorger en zorgvrager een passende ondersteuning gevonden kan worden. Mede hierdoor kan de mantelzorger mee blijven doen in de maatschappij met behoud van zijn/haar zingeving.
Samenleving
Het CDA Alkmaar is de partij van de samenleving. Het is als geen ander in staat de balans te vinden tussen individuele verantwoordelijkheid en solidariteit. Inwoners, vrijwilligers, lokale ondernemers, verenigingen, en geloofsgemeenschappen hebben vaak waardevolle ideeën over zorg voor elkaar.
Schiphol
Het CDA Alkmaar is sinds 2015 lid van de omgevingsraad Schiphol. Het CDA Alkmaar vindt Schiphol belangrijk voor onze economie voor zowel het aantrekken van bedrijven als het zorgen voor werkgelegenheid op de luchthaven zelf. Het CDA Alkmaar blijft zich inzetten dat vliegtuigen boven de gemeente op voldoende hoogte vliegen., gebruik maken van glijdaling, en afzien van keren boven een gebied met veel inwoners. Tevens blijft het CDA Alkmaar zich inzetten voor duidelijk minder nachtvluchten.
Schuldenpositie gemeente
Het CDA Alkmaar blijft bezorgd over de schuldenpositie van de gemeente en blijft daarom voorstander van verdere verkoop vastgoed en bedrijven en instellingen waarin de gemeente een belang heeft. Het CDA Alkmaar is en blijft geen voorstander van verkoop maatschappelijk vastgoed zoals parkeergarages.
Seniorvriendelijke gemeente
Voor het CDA is dit een belangrijk thema. De samenleving verandert. Dit heeft ook voor de ouderen gevolgen. In dit programma komen zaken zoals wonen, zorg en welzijn (eenzaamheid) ook in andere hoofdstukken terug.
Wij pleiten voor een Seniorenagenda die samengesteld wordt met partners en ouderenbonden. Een actielijst met periodieke gesprekken om de voortgang te bespreken.
Een samenleving waarin ouderen zich veilig voelen vermindert de eenzaamheid. Buurt- en dorpshuizen hebben hierin een belangrijke functie.
Wij willen betaalbare en passende woningen voor alle doelgroepen in iedere kern of wijk. Het is belangrijk dat met woonwensen rekening gehouden wordt. Ouderen willen wel op een andere plek wonen, maar hebben daarbij wel woonwensen zoals bijvoorbeeld toch een tuin of een gemeenschappelijke ruimte. Er moet een goede balans zijn tussen aanbod van huur- en koopwoningen. Ook beschutte woonvormen of hofjes met gezamenlijke faciliteiten zijn woonvormen, waar wij aan denken als mogelijkheden voor ouderen. Die passende woningen zijn naast het welzijn van ouderen ook belangrijk om de doorstroming in de woningmarkt op gang te brengen.
• Het CDA Alkmaar pleit voor één loket waar de oudere terecht kan met al zijn vragen.
• Heel belangrijk is dat er niet alleen óver ouderen wordt gesproken maar mét ouderen. Laat ouderen meepraten over hun eigen beleid bijvoorbeeld in de vorm van een ouderenpanel. Geef de oudere de regie terug.
• Zorg dat de aandacht voor het ouderenbeleid blijft door het regelmatig te agenderen. Nodig het ouderenpanel, ouderenorganisaties uit om van gedachten te wisselen met de raadsleden.
• Behandel ouderen niet als één homogene groep. Er zijn aanmerkelijk verschillen tussen een 65-jarige en een 85-jarige oudere in wensen en eisen.
• Zorg voor voldoende ontmoetingsplekken in de stad en de kernen. De loopactieradius is voor sommigen niet al te groot dus zorg voor voldoende
comfortabele bankjes. Een heel aardig idee is om bij een aantal daarvan schaaktafels te realiseren.
• Het CDA Alkmaar pleit voor een politiek ouderencafé waar een keer in de maand, overdag, in de buurt van het station (goede bereikbaarheid), met ouderen over actuele politieke onderwerpen gediscussieerd kan worden.
Singelgarage
Het CDA Alkmaar pleit voor uitbreiding van de singelgarage.
Sluipverkeer
Het CDA Alkmaar is van mening dat door de stad Alkmaar te veel doorgaand verkeer gaat. Dit zogenoemde sluipverkeer kan beter gebruik maken van de randweg. Het CDA Alkmaar wil een bewustwordingscampagne om de autogebruiker aan te moedigen de randweg te gebruiken.
Sociale woningbouw
30% sociale huur: Bouwen voor het dure segment is aantrekkelijk. Er moet echter voor iedereen een kans zijn op de woningmarkt. Daarom wil het CDA Alkmaar dat er vastgehouden wordt aan 30% sociale huur bij groter bouwprojecten en compensatie bij kleinere projecten.
Sport
Sport is belangrijk voor de mentale en lichamelijke gezondheid. Het is belangrijk dat er passende faciliteiten zijn voor iedere doelgroep. Sport geeft zingeving aan het dagelijks bestaan en betrokkenheid in de samenleving. Het brengt mensen samen en creëert onderlinge verbondenheid. Sport biedt mogelijkheden op het gebied van werkgelegenheid, burgerparticipatie, tolerantie en fair-play.
Het CDA Alkmaar wil dat de gemeente:
• zorgt voor een verbinding met zorg, welzijn, onderwijs en andere maatschappelijke organisaties door de inzet van een buurtsportcoach;
• sporten toegankelijk maakt voor kinderen uit een kansarme omgeving. Bijvoorbeeld door samenwerking met het Jeugdfonds Sport & Cultuur;
• inwoners ondersteunt, die vanwege een belemmering niet kunnen sporten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sociale, praktische, financiële toegankelijkheid maar ook de vindbaarheid en het gebruiksgemak van regelingen;
• de financieringsmogelijkheden vergroot voor sport en bewegen voor mensen, ook volwassenen, die qua gezondheid en financiële situatie kwetsbaar zijn;
• zorgt dat de sport in de kernen behouden blijft door het aanbieden van professionele begeleiding voor het ontwikkelen van passend vrijwilligersbeleid, inclusief opleiding en ontwikkeling.
Stadscentrum
Het CDA Alkmaar is zich bewust van de verantwoordelijkheid van de gemeente om ook de binnenstad leefbaar te houden. Daarom streven wij naar een betere handhaving van de vergunningsregels voor evenementen en horeca in de stadscentrum en het terugdringen van geluid(overlast) door beter en eerlijker meten bij evenementen.
Evenementen zijn belangrijk voor Alkmaar. Dit moet echter wel in balans zijn met de omgeving. Na corona is het wel belangrijk om de stad weer "leven in te blazen". Maar overlast voor bewoners moet zoveel als mogelijk en in redelijkheid worden vermeden.
Strooizout
Strooizout? Nee, sproeisap uit bermgras. Strooizout is milieuvervuilend. Het CDA zou dit gebruik graag willen terugdringen. Het CDA Alkmaar wil dat de gemeente Alkmaar zich aansluit bij een proef met het sproeien van sap uit bermgras. Het sap van gras bevat namelijk veel natuurlijk zout.
Transparantie
Transparantie in de vorm van o.a. bekendmaking op de gemeentelijke website van (on)kosten van bestuurders en (hoogte) van subsidies voor bijvoorbeeld verenigingen en instellingen van welke aard dan ook.
Tegenprestatie
Van mensen met een uitkering mag verwacht worden dat zij bijdragen aan de maatschappij en een maatschappelijke tegenprestatie doen in de vorm van vrijwilligerswerk.
Toerisme
Alkmaar is een aantrekkelijke gemeente voor toeristen en recreanten uit binnen- en buitenland. Het CDA is van mening dat het toerisme tussen de stad, het buitengebied en de kernen beter gecombineerd kan worden. Wij willen in de omgevingsplannen toestaan dat boeren ‘’kamperen bij de boer’’ opstarten.
Veiligheid
Veiligheid is een basisbehoefte in een sterke samenleving, waarin mensen zich thuis en geborgen voelen. Een veilige gemeente vraagt om stevige maatregelen. Het CDA zet onder meer in op (extra) inspecteurs stadstoezicht, het plaatsen van toezichtcamera’s in (fiets)tunnels en het laten ontwikkelen van de zogenoemde heterdaad-app voor burgers in de gemeente Alkmaar. Het CDA wil dat de gemeente waar mogelijk ook bijdraagt aan de ‘brandveiligheid’ in woningen, in het bijzonder daar waar ouderen en mensen met een beperking verblijven. Het zogenoemde Veiligheidshuis moet nog meer gaan werken via een persoonsgerichte aanpak. Gemeente, jeugdzorg, reclassering en onderwijs moeten samen zorgen voor een sluitende aanpak voor elke gedetineerde die terugkeert in de samenleving.
Verenigingen
Verenigingen spelen een grote rol binnen onze samenleving. Via het verenigingsleven staan we met elkaar in verbinding. Wij zijn er trots op dat er in de gemeente Alkmaar zo’n grote verscheidenheid aan verenigingen is. Ook een levendig verenigingsleven is het cement van de samenleving. Daarom wil het CDA het verenigingsleven ondersteunen. Het werkt het beste als gemeente en verenigingen samenwerken aan een gezonde samenleving, waarin mensen wat over hebben voor elkaar.
Het is belangrijk dat het voortbestaan van verenigingen niet afhankelijk is van financiering van de gemeente. Verenigingen ontstaan vanuit maatschappelijk initiatief en vinden hun voortbestaan ook in datzelfde maatschappelijke initiatief. Wel kan de gemeente projectmatig financiële bijdragen geven, bijvoorbeeld ter sterking van de sociale cohesie en bijvoorbeeld ter versteviging van gewenste maatschappelijke ontwikkelingen zoals gezond leven.
VN verdrag
Mensen met een beperking moeten zich ook buitenshuis veilig kunnen verplaatsen. Het CDA wil doorgaan met het gebruiksvriendelijk maken van op-en-af-ritten bij de stoepen, boomwortelschades op de stoep sneller herstellen en toegangspoortjes bij bijvoorbeeld spoorwegovergangen, geschikt maken voor ‘breed gebruik’. Dit zogenoemde ‘stoeptegeloffensief’ dient voortgezet te worden. Het CDA stelt voor elk jaar € 200.000,- beschikbaar te stellen. Ook wil het CDA dat bij speelplaatsen (meer) banken worden geplaatst.
Vrijwilligers
Het lastige en daarmee listige van vrijwilligerswerk is misschien wel dat het pas echt opvalt als het niet meer gebeurt, bijvoorbeeld als de bar van de sportkantine sluit, als de gemeenschappelijke tuin van een wooncomplex overwoekerd raakt, of als het buurthuis de deuren moet sluiten. Maar natuurlijk ook als regeltjes van de overheid initiatieven in de weg staan. De gemeente moet de randvoorwaarden creëren waaronder het brede vrijwilligerswerk kan floreren, binnen de ruimte van wet- en regelgeving. De Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor vrijwilligers die werken met mensen in een afhankelijkheidssituatie wil het CDA gratis maken.
Vuurwerk
Vuurwerk wordt tegenwoordig steeds eerder afgestoken en is steeds zwaarder. Er is tegenwoordig vuurwerk in de omloop dat in kracht niet onderdoet voor handgranaten, wat kan leiden tot dramatische ongelukken en in ieder geval grote schade. Om die reden heeft de gemeente Alkmaar in de APV geregeld dat vuurwerk niet meer in de binnenstad mag worden afgestoken ter bescherming van onze monumentale panden. Het CDA ondersteunt dat. Het CDA wil dat er beter gehandhaafd wordt op de tijden waarop vuurwerk mag worden gestoken. Tevens pleiten wij voor meer voorlichting aan jongeren over de gevaren van vuurwerk. Het CDA is echter niet van mening dat al het vuurwerk in de stad verboden dient te worden, als het vuurwerk maar legaal vuurwerk is.
Windmolens
Het CDA wil geen extra windmolens in Alkmaar; er zijn voldoende alternatieve mogelijkheden om schone energie op te wekken. Met uitzondering van de nu in BP al toegestane kleine molens tot 12 meter en kleine windturbines.
Woon- ipv winkelbestemming
De detailhandel in Nederland is in beweging zo ook in Alkmaar. Als kernwinkelstad van Noord-Holland heeft Alkmaar een zeer ruim aanbod van grote en kleine winkels. Op ‘Overstad’ vestigen zich meer en meer grote bedrijven en de leegstand in de binnenstad daalt gestaag. Het gevolg is dat de binnenstad compacter wordt dan in de huidige situatie. Dit heeft tot gevolg dat het winkelaanbod in de aanloopstraten zal gaan veranderen. Om deze verandering mogelijk te maken zal de bestemming van de aanloopstraten veranderd moeten worden van alleen winkelbestemming tot bestemming wonen en werken.
Woningbouw
Het CDA is voorstander van vraaggericht bouwen. Zoals meegenomen in de Omgevingsvisie 2017 wordt ‘stedelijk bouwen’ steeds meer het uitgangspunt. Binnen de stad zijn voldoende inbreiplekken. Rond de kernen blijft het agrarische en groene karakter uitgangspunt. Kleinschalige woningbouw aldaar blijft mogelijk. Het CDA denkt daarbij aan 250 woningen in de kernen, om de gezinnen te accommoderen in de komende periode.
Er zijn meerdere plekken in Alkmaar waar het verantwoord is om hoogbouw te realiseren. Onze dorpen daarentegen zijn minder passend voor hoogbouw.
Dak- en thuislozen willen we als CDA centraal opvangen en huisvesten in de nieuwe locatie aan de Helderseweg.
Zorgwoningen
Veel mensen moeten langer thuis blijven wonen – dat is in de afgelopen jaren door een meerderheid van de Tweede en Eerste Kamer besloten. Het CDA Alkmaar wil zich er in de komende vier jaar voor inzetten om bijvoorbeeld ‘verzorgingshuizen nieuwe stijl’ van de grond te krijgen in de gemeente Alkmaar. Ouderen die langer thuis blijven wonen en op latere leeftijd ook zorg nodig hebben, moeten in het woonbeleid beter gefaciliteerd worden. Nu zijn zorgwoningen met centrale voorzieningen nog moeilijk te realiseren binnen het huidige huur- en puntenbeleid.
Het CDA Alkmaar wil ook de herinvoering van het zogenaamde seniorenlabel. Dit zowel in de sociale sector als (via marktpartijen) in de private sector. Hiervoor dient meer ruimte te komen, zodat er meer (zorg)woningen gebouwd kunnen worden die voor ouderen zowel in de sociale (huur)sector, als in het midden- en dure (koop)segment bereikbaar zijn. Voordat bestaande verzorgingshuizen gesloopt dreigen te worden, moet de gemeente in contact treden met de eigenaar van het gebouw om te bewerkstelligen dat binnen de grenzen van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning het gebouw ingericht kan worden voor huisvesting van ouderen. Daarnaast zijn er de leegstaande kantoorgebouwen; die gebouwen kunnen hergebruikt worden om daarin de mensen te huisvesten die verzorging nodig hebben – jong en oud. Ook hierin moet de gemeente een voortrekkersrol vervullen, uiteraard in samenspraak met bijvoorbeeld woningbouwcoöperaties.