10 juli 2024

Algemene beschouwingen 9-7-2024

In de Raadsvergadering van 9 juli 2024, is de kadernota besproken. HIerin geven politieke partijen aan wat er in de begroting 2025 moet worden opgenomen.  Het CDA-Schagen heeft de onderstaande algemene beschouwingen ingebracht:

Voorzitter, dank u wel voor het woord.

Geachte collegeleden, raadsleden, gasten in het gemeentehuis en zeker ook de inwoners die thuis meekijken met deze bijzondere raadsvergadering.

Bijzonder omdat we vandaag samen de hoofdlijnen neerzetten die wij als gemeenteraad het college willen meegeven om de begroting voor de komende 4 jaar te gaan samenstellen. Deze hoofdlijnen zijn niet financieel gestuurd, maar moeten gaan over ‘wat gebeurt er voor onze inwoners en bedrijven?

Samen doorbouwen naar een gemeente dat een thuis blijft bieden aan iedereen.

waar het gezinsleven kan groeien en bloeien,

waar kinderen veilig opgroeien,

waar senioren oud kunnen worden,

waar ondernemers vindingrijk en groeiende kunnen zijn,

waar een toerist graag naar afreist.

In de dorpen en stad waar men zij aan zij staat, omziet naar elkaar en verschillen wil overbruggen. Elkaar vrijlatend in eigen verantwoordelijkheid waar het kan, en de helpende hand rijkt waar het nodig is. Fatsoenlijk, degelijk en hoopvol.

Fatsoenlijk opgroeien betekent dat er blijvend geïnvesteerd wordt in veilige speel- en leeromgevingen, zowel binnen als buiten school. Samenwerken met scholen, en de vele sport en culturele verenigingen die Schagen rijk is. Jeugd- en gezinsondersteuning waar nodig, bevorderen van een inclusieve gemeenschap, en ook beschermend richting de gevaren van te kort beweging in relatie tot de digitale samenleving. Het is niet fatsoenlijk om in het verkeer deel te nemen onder invloed van alcohol, drugs of bepaalde medicatie, wat in Schagen wel een probleem is dat speelt. Veiligheid op de weg wordt vergroot wanneer de samenleving inziet dat rijden onder invloed onaanvaardbaar is. CDA Schagen zal een motie indienen die hieraan kan bijdragen.

Fatsoenlijk betekent ook een fijne betaalbare woonomgeving als basisvoorwaarde voor een goede kwaliteit van leven. Dit omvat goede infrastructuur, toegankelijke & groene openbare ruimte en voorzieningen, een zwak punt binnen onze gemeentegrenzen. Laten we open staan voor diverse woonvormen, en monitoren of jongeren een eigen stek vinden, en bekijken of de pre-mantelzorg-motie versneld kan worden, zodat senioren en hulpbehoevenden in hun vertrouwde omgeving met sociaal netwerk & dierbaren, kunnen blijven wonen. Laten we gedragen initiatieven vanuit onze Schagense samenleving, het ‘right to challenge’ koesteren en ondersteunen. Het burgerakkoord wat straks overhandigd wordt geeft mooie handvaten waar de leefbaarheid in Schagen centraal staat.

Ondernemers zullen ruimte moeten krijgen om ontwikkeling door te maken. Stuwende sectoren als ‘lichte industrie’, agri-business, bouw en toerisme zorgen voor werkgelegenheid en dragen bij aan de levendigheid.

Ruimte is schaars en vraagt om scherpe goed-onderbouwde keuzes. Laten we inzien dat Schagen een uniek agrarische areaal & zaadveredeling-cultuur, van wereldklasse heeft. Laten we beseffen dat een samenleving kwetsbaar is, zonder onafhankelijke betrouwbare voedselvoorziening, evenals onafhankelijke energievoorziening en betrouwbare drinkwatervoorziening. Vanzelfsprekend willen Schagens ondernemers de afslag nemen naar meer duurzame methoden die onze gemeente van harte ondersteunt om zo onze leefwereld nu, en in de toekomst waarborgen.

Degelijk heeft betrekking op gedegen werk verzorgen, en de gemeentelijke financiën. Alhoewel de kadernota gericht is op onze taak voor de samenleving, ontkomen we er niet aan om de financiële consequenties hiervan goed in te schatten. De meicirculaire zorgt voor een glimlach, en geeft wat lucht. De financiële voelsprieten van de raad, de auditcommissie spreekt niet van financiële meevaller, maar van minder negatief vooruitzicht. Een degelijke financiële basis is cruciaal voor het waarborgen van onze doelstellingen. Dit betekent dat CDA Schagen waarde hecht aan zorgvuldig omgaan met beschikbare middelen, investeringen doet waar nodig, en financiële risico’s vooraf onderbouwd inschat: keuzes maken en kaderen.

Degelijk heeft ook betrekking op informatie systemen in onze moderne digitale wereld. Een veilige ICT-omgeving is onmisbaar. Dit betreft zowel de bescherming van persoonsgegevens als de beveiliging van onze gemeentelijke infrastructuur. CDA Schagen herkent de noodzaak van extra investeren in geavanceerde beveiligingssystemen om dreigingen tegen te gaan. De ICT benchmark laat zien dat Schagen zelfs met een verhoogd budget nog aan de zuinige kant zit, wanneer het ICT budget wordt afgezet tegen het aantal inwoners. Prima als het kan, maar laat een onderzoek uitwijzen of Schagen voldoende beschermd is.

Hoopvol zijn we naar de inwoners en bedrijven toe door in te zetten op digitale opvoeding en bewustwording door het geven van voorlichting en ondersteuning. Digitale ondermijning is aan de orde van de dag en behoeft aandacht. Van naïviteit naar bewustwording, voor jong&oud. Hierin kan de gemeente een rol spelen door hierin een proactieve houding aan te nemen.

Hoopvol is ook dat de gemeente als organisatie ‘weer kleur op de wangen’ krijgt. CDA Schagen waardeert dit ten zeerste. Zeker wanneer deze kleur kan bijdragen aan het reduceren van het huidige hoge % inhuurkrachten.

Concluderend kunnen we stellen dat CDA Schagen hoopvol is:

Raad & College laten we samen doorbouwen aan een fatsoenlijke toekomst, financieel en organisatorisch degelijk. Waar iedere inwoner zich ondersteund, gewaardeerd THUIS voelt. Waar we omzien naar elkaar, en waar we met vertrouwen en de toekomst tegemoet kunnen zien.