24 juli 2024

Zomerbrief CDA-Schagen

Beste CDA’ers,

Het vakantieseizoen is aangebroken. Een van de mooie kanten van het leven is de diversiteit aan mensen, hun levens en hun belevingen. De scholieren zijn vrij en de politici zijn met reces. Voor andere mensen betekent het vakantieseizoen juist dat het werkseizoen begint. Ook zijn er mensen die ervoor kiezen om juist niet in deze periode met vakantie te gaan, om de vakantiedrukte te mijden; en er zijn mensen die vakantie in eigen huis moeten houden. Daarbij hoop je dat iedereen het leven kan leven dat hij of zij wil leven. Daar kan de politiek niet voor zorgen, maar wel bij helpen.

Het CDA Schagen heeft de grootste fractie in de gemeenteraad en heeft met Puck de Nijs een belangrijke wethouder in het college. Onze CDA-politici werken voor de inwoners en bedrijven in onze gemeente, maar ze staan ook elkaar bij in de taken die verricht moeten worden. Hoe mooi is het dan dat Tim Slijkhuis is ingevallen als raadslid toen Ruud Bakker tijdelijk een stapje terug moest doen. Het is moeilijk om in te vallen als raadslid en mede daarom zijn we Tim ongelooflijk dankbaar. Fijn ook dat Ruud het raadswerk weer volledig op kan pakken. Verder heeft de fractie besloten een andere fractievoorzitter aan te wijzen. Wim Vonk heeft twee jaar de fractie geleid en voor de komende tijd is het aan de nieuwe fractievoorzitter, Debby Burger, om binnen de fractie, binnen de coalitie, binnen het presidium, binnen de raad de neuzen eenzelfde kant op te krijgen. Bedankt Wim en succes Debby. Uiteindelijk zegt de soepele wisseling van Ruud naar Tim en terug, en van Wim naar Debby, iets over de dynamiek binnen de fractie. Het laat zien dat de fractie flexibel gebruik kan maken van de verschillende persoonlijkheden in de fractie, op een fatsoenlijke en degelijke wijze die hoopvol is voor de toekomst. Dank daarvoor dus aan Boudien, Co, Debby, Marcel, Menno, Ruud, Tim en Wim, en aan iedereen die ooit een fractievergadering bezocht heeft.

Luisteren naar onze inwoners is het eerste waar het in de politiek mee begint. Dan doelen we niet op formele inspraak, met beroeps- en bezwaarprocedures. Nee, het gaat juist om een opener gedachtenvorming, bijvoorbeeld via het nieuwe burgerberaad dat mede uit ons verkiezingsprogramma komt, en het gaat bijvoorbeeld over het jongerenteam dat sinds 2024 de mening van jongeren kan doorgeven. Een jarenlang gekoesterde wens van het CDA Schagen, waar uiteindelijk Puck als wethouder de slagvaardigheid had om het ook concreet te realiseren.

Het CDA Schagen wil dat de gemeente niet boven onze inwoners en bedrijven staat, maar ernaast. Soms is dat zichtbaar, bijvoorbeeld via de Geldgids die dit jaar uit zal komen, met handige tips en weetjes waar je terecht kunt voor vragen op financieel gebied. Maar soms hoop je dat het werk juist onzichtbaar blijft. De problemen bij Schagen Actief hadden de zwemlessen en zwembaden in grote problemen kunnen brengen. Door slagvaardig te handelen van Puck en haar collega’s hebben de zwemmers in onze gemeente ogenschijnlijk niets gemerkt van de noodgedwongen overgang, in dit geval naar Sportfondsen.

Om het nieuwe politiek jaar ook weer enthousiast te beginnen, nodigen wij als bestuur alle CDA-leden uit voor een gezellige borrel op 6 september om 19:30 in Petten, Strandpaviljoen Zee en zo. En omdat het leuk is om dingen samen te doen, zijn de partners uiteraard ook van harte welkom. Een officiële uitnodiging volgt later.

We zijn als CDA Schagen onderdeel van een grotere politieke gemeenschap. Daarom zijn we blij dat ons regionale CDA-Tweede Kamerlid Harmen Krul ook onze uitnodiging geaccepteerd heeft om ons dan bij te praten over zijn ervaringen in Den Haag.

Hopelijk zien we elkaar in Petten binnenkort. Zo niet, dan is het ook altijd mogelijk om een fractievergadering bij te wonen, de kern van het politieke CDA-leven in Schagen. Die worden haast wekelijks gehouden.

Vriendelijke groeten namens het bestuur CDA Schagen
Sander Lensink