08 september 2024

KAS Defensiecongres 2024

De langdurige vrede en welvaart die Europese landen hebben gekend door samenwerking binnen de EU en de NAVO hebben gezorgd voor achterstallig onderhoud op het nationale defensiekapitaal, de middelen en menskracht. Echter, de Russische invasie van Oekraïne en wereldwijde conflicten benadrukken de noodzaak voor verhoogde defensiecapaciteiten. Veel NAVO-landen, waaronder Nederland, verhogen nu hun defensiebudgetten en de discussie over een sterker Europees defensiebeleid is weer actueel. Nieuwe samenwerkingsverbanden, zoals die met Finland en Zweden, onderstrepen dit belang.

In 2022 werd het eerste Defensiecongres met de Konrad-Adenauer-Stiftung (KAS) in Den Helder georganiseerd.  Een belangrijk thema was de rol van Nederland in bilaterale defensiesamenwerking, bijvoorbeeld met België, en de bredere samenwerking binnen de EU en NAVO.

Dit jaar kwamen circa 25 CDA-ers en 25 internationale christendemocraten bij elkaar op Willemsoord. Onderleiding van dagvoorzitter en Tweede Kamerlid  Harmen Krul spraken zij over de bredere definitie van veiligheid, die ook andere beleidsterreinen omvat zoals cyberveiligheid, de rol van havens in de defensiestrategie en een weerbare maatschappij.

Het programma van de conferentie starten op de vrijdag in het nieuwe stadhuis van Den Helder. Daar voer de internationale delegatie een gesprek met Burgemeester Jan de Boer en wethouder Fotiqui Camara over de ontwikkelingen in Den Helder.  Vervolgens was het welkomstdiner met Keynotespeaker ­­Tweede Kamerlid Derk Boswijk.

Het congresprogramma vond op zaterdag 7 september in de Kampanje plaats en omvatte onder andere paneldiscussie met, Tom Berendsen (CDA-Europarlementariër),  Helga Kalm (ICDS-directeur) en  Nico Lange (Senior Fellow Munich Security Conference (MSC)).

In drie breakout-sessies werden de volgende thema’s besproken:

• De Virtuele Dimensie Deze groep bespreekt hoe de EU haar digitale infrastructuur beter kan beschermen en welke maatregelen nodig zijn om de veiligheid van alle burgers in cyberspace te waarborgen. Sprekers waren Ashkan Vila (heeft 12 jaar ervaring in cybersecurity, met expertise in dreigingsanalyse, bewustwording en incidentbeheer) en Jotte Sonneveld (die helpt bij cyberaanvallen en adviseert organisaties hoe ze hun beveiliging kunnen verbeteren). Moderatie werd gedaan door Daan van de Watering.
  • De Economische Dimensie: In  een interactief gesprek met Lorenzo Essoussi werd besproken hoe havens, als wereldwijde handelshubs, veerkrachtiger kunnen worden gemaakt en hoe havenbeveiliging kan bijdragen aan een breder veiligheidsconcept.
  • De Maatschappelijke Dimensie Annelies van Vark, Senior Adviseur Defensiestaf, deelt haar inzichten over hoe de samenleving weerbaarder kan worden, met lessen uit Zweden en Finland als voorbeeld.

Naast een bezoek aan het Koninklijk Instituut Marine (KIM) was er ook nog genoeg ruimte voor de deelnemers uit negen landen om met elkaar te netwerken.

De KAS verzorgde de uitnodingen en organisatie van de internationale deelnemers. De CDA delegatie bestond uit leden van het CDJA, de Dertigers, de Buitenlandcommissie, de Defensiecommissie en het Wetenschappelijk Instituut.

Samen met de KAS kijken we al uit naar de volgende editie!

Niets gevonden voor "".