Steun ons, wordt donateur en geniet belastingvoordeel

De CDA Academie heeft uw steun heel hard nodig. Want alleen met uw steun kan het talent van vandaag worden voorbereid, gevormd en opgeleid voor het kaderwerk van morgen. Daarvoor zet de CDA Academie zich in. In de CDA Academie zijn alle vormings- en trainingsactiviteiten van het voormalige Steenkamp Instituut, de CDA Bestuurdersvereniging en het Wetenschappelijk Instituut samengebracht. Door het verzorgen van onderwijs op maat, het mogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek en organisatie van symposia. Zodat wij, met elkaar en voor elkaar, ons nog beter en blijvend kunnen manifesteren in de politieke arena. In de gemeenten. In de provincies en bij de waterschappen. En natuurlijk op het Binnenhof. Dit geldt zowel voor de volksvertegenwoordigende fracties als voor de CDA besturen op alle niveaus.

Het Steenkamp Instituut wordt bij het verkrijgen van de gezochte steun mede geholpen door de Stichting Professor Steenkamp Fonds (hierna: het “Steenkamp Fonds”). Het Steenkamp Fonds is op 1 juli 1985 opgericht en heeft, verkort, ten doel:

• de verbreiding van het christendemocratisch gedachtengoed, in het bijzonder van de christendemocratische politiek overtuiging, en
  • de bevordering van christendemocratische politieke organisatie en de door christendemocratie geïnspireerde maatschappelijke initiatieven, in het bijzonder ten aanzien van wetenschappelijke studie, kader- en vormingswerkactiviteiten.

Zij tracht dit doel te bereiken door:

• de werving en het beheer van financiële middelen, en
  • door het verrichten van activiteiten die dienstbaar zijn aan de verwerkelijking van haar doelstellingen, zoals wetenschappelijk onderzoek en onderwijs, symposia, publicaties, kader- en vormingswerk en uitwisselingen in binnen- en buitenland.

Het bestuur van het Steenkamp Fonds bestaat per februari 2024 uit:

• Paulus Steenkamp, voorzitter
  • Geart Benedictus, secretaris
  • Geert van den Goor, penningmeester
  • Ank Bijleveld, lid
  • Marianne Luyer, lid
  • Wim van de Camp, lid

ANBI

Het Steenkamp Fonds is door de belastingdienst aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Een ANBI is een instelling die zich voor ten minste 90% inzet voor het algemeen nut. Het voordeel van het als ANBI aangemerkt zijn, is dat:

• giften geheel of gedeeltelijk voor de schenker fiscaal aftrekbaar zijn,
  • de ANBI geen erfbelasting of schenkingsrecht betaalt, en
  • de ontvanger van de schenking door de ANBI ook geen schenkbelasting hoeft te betalen. Wel moet de ANBI aan een aantal door de belastingdienst gestelde voorwaarden voldoen, waaronder de verplichting tot het publiceren van een aantal gegevens op de website. Dit is de informatie zoals gegeven is op deze webpagina.

Periodieke gift

Mocht u het Steenkamp Fonds willen ondersteunen dan kan dat met een periodieke gift of met een eenmalige gift. Met een periodieke gift aan het Steenkamp Fonds is uw schenking volledig aftrekbaar van uw belastbaar inkomen. U ontvangt, afhankelijk van de hoogte van uw inkomen, maximaal 37% van de schenking terug van de Belastingdienst. Voor de aftrekbaarheid van de periodieke gift is wel vereist dat de gift schriftelijk is vastgelegd door middel van een eenvoudige akte-van-schenking, dat u gedurende ten minste vijf achtereenvolgende jaren jaarlijks een gelijk bedrag overmaakt aan het Steenkamp Fonds van ten minste - het door de belastingdienst gehanteerde drempelbedrag - € 60. U hoeft dus niet (meer) naar de notaris om een de schenking bij notariële akte vast te laten leggen; een onderhandse schriftelijke overeenkomst volstaat.

Mocht u een periodieke gift aan het Steenkampfonds willen doen, dan verzoeken wij u vriendelijk dit kenbaar te maken aan de penningmeester, die u de hiervoor benodigde documenten zal opsturen:

Stichting Professor Steenkamp Fonds
t.a.v. de heer Geert van den Goor, penningmeester
[email protected]

Na ontvangst daarvan zullen wij uw gegevens en uw periodieke machtiging in onze administratie verwerken. Uw gegevens worden nooit aan derden beschikbaar gesteld, anders dan in het kader van wettelijk vereiste informatieverstrekking.