31 augustus 2024

Raadspraat: Een eigen huis, een plek onder de zon

De laatste raadsvergadering voor de zonnige zomervakantie was een bijzondere. Met een aantal speciale ‘Gasten van de Raad’ en vele andere belangstellenden erbij, sprak de gemeenteraad over de voorstellen om woonwagenstandplaatsen aan de Schansdijk te realiseren en de IJsselkogge - De Nachtwacht onder de scheepswrakken - een plek te geven op de Koggewerf. Uiteindelijk stemde een meerderheid voor beide raadsvoorstellen. Historische besluiten!

De agenda telde op 11 juli echter meer onderwerpen. Zo stelde de raad ook – zonder inhoudelijke behandeling – het nieuwe ruimtelijk kader vast voor de Zandberglocatie in IJsselmuiden. Daarmee heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor de komst van 12 appartementen en 4 grondgebonden woningen op de voormalige plek van basisschool CNS Zandberg.

De Zandberglocatie is een van de deelgebieden van het project Drostenerf. In het totale gebied in het hart van IJsselmuiden moeten ongeveer 90 woningen komen, waarvan een groot deel betaalbare huur- en koopwoningen. Met name starters en senioren zijn daarmee geholpen; zij zijn vooral de dupe van de krappe woningmarkt en verdienen extra aandacht.

De Stentor meldde eind juli dat dit jaar nergens in Overijssel zoveel meer ten opzichte van de vraagprijs voor een woning wordt betaald als in Kampen. Kapitaalkrachtige buitenstaanders winnen het van jongeren die hier geboren en opgegroeid zijn. Zij trekken soms noodgedwongen weg. Dat vind ik een verkeerde ontwikkeling. Het gaat namelijk over het belang van kunnen blijven wonen binnen een gemeenschap waar je je thuis voelt. Een gemeenschap waar je geworteld bent. Een huis is meer dan een stapel stenen met een dak boven je hoofd.

Gemeenten hebben per 1 januari de mogelijkheid gekregen om bij de helft van alle huurwoningen en nieuw te bouwen koopwoningen (tot 390.000 euro) voorrang te geven aan mensen die een ‘lokale binding’ hebben met de gemeente. Al in september 2022 heb ik namens CDA Kampen het college opgeroepen plannen te maken. Het lijkt er vooralsnog op dat de gemeenteraad van Kampen eind 2024 de benodigde huisvestingsverordening kan vaststellen. De hoogste tijd.

Ondanks dat ik blij ben met de mogelijkheden om eigen inwoners voorrang te geven op de lokale woningmarkt, gaat het over het verdelen van de schaarste. Om het tekort aan woningen écht op te lossen, zal vooral gebouwd moeten worden. In Reevedelta worden minimaal 3600 woningen gebouwd voor starters, senioren en gezinnen. Ook komen er 300 woningen in De Bakkerij in IJsselmuiden, waaronder ook levensloopbestendige woningen en huur- en koopappartementen. En natuurlijk doen de appartementen en huizen op de Zandberglocatie ook een duit in het zakje.

Door zowel huizen te bouwen als onze eigen inwoners voorrang te geven op een woning, bieden we jongeren en ouderen de kans om in onze gemeente te blijven wonen. Daar blijft CDA Kampen zich – ook na het zonnige zomerreces – voor inzetten.

De bovenstaande tekst is geschreven door raadslid Niek Teune en oorspronkelijk gepubliceerd in Weekblad De Brug op  27 augustus 2024.