Verkeer & Openbare ruimte

De moderne maatschappij is letterlijk volop in beweging. Ontwikkelingen zoals elektrisch fietsen en flexibele werktijden betekenen andere eisen aan bereikbaarheid en een verandering van verkeer en vervoer. Het CDA wil de komende jaren investeren in goede mobiliteit en bereikbaarheid. Niet alleen voor de noodzakelijke bewegingen, maar ook voor de recreatieve fietser of wandelaar.

Verkeer

Staphorst heeft een uitgebreid wegennet, wat nodig is voor de bereikbaarheid van onze uitgestrekte woon-, industrie-, landbouw- en natuurgebieden. Deze wegen moeten goed onderhouden en waar nodig aangepast worden.

Op korte afstanden is de fiets een aantrekkelijk, schoon en gezond vervoermiddel. Wij kiezen voor een veilig en fijnmazig fietsnetwerk. Zowel voor de functionele, als voor de recreatieve fietser is het van belang dat wij ons fietspadennetwerk uitbreiden. Daarbij moeten we kijken naar onveilige situaties, (recreatief) gebruik van de wegen en financiële haalbaarheid. Een fietspad langs de Heerenweg staat al op de planning, wij willen ook nadrukkelijk aan de slag met:

  • fietspad Gemeenteweg (vooral het geasfalteerde gedeelte richting Halfweg)
  • fietspad van Rouveen naar Zwartewaterland
  • fietspad Lankhorsterweg
  • fietspad J.J. Gorterlaan (ontbrekende gedeelte ter hoogte van industrieterrein de Esch

Scholen en maatschappelijke voorzieningen moeten veilig bereikbaar zijn voor wandelaars of fietsers. Er is aandacht nodig voor veilige stoepen en oversteekplaatsen, met name ook voor ouderen en mindervaliden.  Wij willen prioriteit geven aan veilige schoolroutes. Dit betekent niet alleen verkeerskundige aanpassingen, maar ook het inzetten van gerichte (snelheid)controles.

Wij willen de Stovonde zo aanpassen dat het verkeer beter doorstroomt en de (fiets)veiligheid beter wordt gewaarborgd. Wij denken dat dit kan door de Stovonde uit te breiden met ook de Muldersweg en de Van der Walstraat onderdeel te laten zijn van de Stovonde.

Goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer is een groot goed. Openbaar vervoer is niet in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de gemeente. Toch heeft de gemeente een belangrijke rol bij het signaleren van knelpunten en het op de kaart zetten van nieuwe initiatieven. Een station of halteplaats helpt in een goede bereikbaarheid. Wij willen daarom dat de gemeente zich blijft inzetten voor  de realisatie van een halteplaats. We zetten ons in voor uitbreiding van buslijn 40, zowel de route (bijv. naar bedrijventerreinen) als de tijden. Daarnaast moeten de bijbehorende voorzieningen, zoals fietsenstallingen, op orde zijn. Wanneer bestaande buslijnen niet voldoende zijn, is een wijkbus of vervoer op afroep een alternatief.
Wij helpen bedrijven door belemmeringen die zij ervaren in het OV weg te nemen. De gemeente faciliteert het contact tussen bedrijven en de OV-bedrijven.

De Stovonde loopt tegen haar capaciteitsbegrenzing aan. De vermenging van het vrachtverkeer dat vanaf het bedrijventerrein komt met fietsers zorgt voor gevaarlijke situaties. Als gemeente hebben we niet de financiële slagkracht om zelf een nieuwe op- en afrit te betalen, hierbij zijn we afhankelijk van andere overheden. Daarom moeten we inzetten op een goedkopere variant in plaats van de volledig nieuwe aansluiting ten zuiden van de J.J. Gorterlaan. Wij zien mogelijkheden om een nieuwe aansluiting te realiseren bij viaduct Dekkersland of Middenwolderweg.  Dit is een relatief goedkopere oplossing, die flink bijdraagt aan de doorstroming en aan de veiligheid op de Stovonde.

Rouveen groeit en dat betekent dat het drukker wordt op de wegen. Auto’s, fietsers en landbouwverkeer delen de wegen wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Wij vinden het belangrijk dat de wegen zo ingericht gaan worden dat ze voor verschillende weggebruikers veilig zijn en verdere groei van Rouveen aankunnen. Dat betekent concreet dat de Schipgravenweg ingericht moet worden voor twee functies: als veilige ontsluitingsweg voor het autoverkeer én als recreatieve route voor wandelaars en fietsers. Daarnaast willen wij Geezenland opwaarderen om ook de kern op een veilige en verantwoorde manier via Geezenland te ontsluiten.

Openbare ruimte

Afscheid nemen van een dierbare is moeilijk en dat wil je graag doen op de manier die bij je past. Daarom willen wij dat er een afscheidshuis in Staphorst komt. Dat kan dan een plek worden die op andere momenten ook kan worden gebruikt door bijvoorbeeld organisaties. Het gemeentehuis wordt opgeknapt en dan kan er ook worden gekeken naar de mogelijkheid voor een afscheidshuis. De omgeving van het gemeentehuis is uitermate geschikt voor een afscheidshuis, omdat zij ook dichtbij de begraafplaats is gelegen. 

In en rond woonwijken moet voldoende aandacht zijn voor de leefbaarheid van de wijken. Er is behoefte aan recreëren en sporten in de openbare ruimte. Wij willen daarom de groene openbare ruimte aantrekkelijker maken voor bewegen en ontmoeting. Samen met de omwonenden moet gekeken worden welke behoefte er is in die buurt. Bijvoorbeeld speelveldjes voor kinderen of mogelijkheid tot outdoorsporten. 

Tussen woonwijken en bedrijventerreinen moeten groene zones komen. Dit is fijn om een blokje rond te lopen in de lunchpauze, maar creëert ook een buffer voor het geluid. We moeten voorkomen dat mensen in de woonwijk minder woonplezier ervaren door het geluid dat een nabijgelegen bedrijventerrein produceert.

We zien in Rouveen veel activiteiten die worden georganiseerd door verschillende verenigingen, zoals De Munnikenslag, de Oranjevereniging of comité Zo Nu en Dan. Wij willen dat deze verenigingen een eigen plek krijgen op een activiteitenterrein. Gemeente en afgevaardigden van verschillende organisaties zijn hier al langer over in gesprek, wij willen hier vaart achter zetten en dit activiteitenterrein realiseren.

De positieve effecten van groen op onze gezondheid zijn bewezen. Wij vinden het belangrijk dat mensen kunnen genieten van de natuur. Daarom moeten natuurgebieden toegankelijk zijn voor inwoners om te recreëren en te sporten. Maar natuur beperkt zich niet alleen tot de natuurgebieden. Wij vinden dat openbare groenstroken beter kunnen worden benut. Dit zorgt o.a. voor versterking van de biodiversiteit. Hierbij denken we aan bloemrijk bermbeheer en toepassing van natuurlijke afscheidingen zoals een houtwal om een parkeerplaats.

We moeten ‘waterslim’ worden om de pieken in regenval en droogte beter aan te kunnen. We willen groene daken en energiebesparende maatregelen stimuleren en nationale subsidieregelingen hiervoor inzetten. We willen projecten opstarten om ons verharde oppervlak te verminderen, zodat het water beter in de bodem kan wegzakken.

Iedereen moet op een veilige manier op pad kunnen. De openbare ruimte moet veilig zijn door het toepassen van voldoende en slimme verlichting. Ook het buitengebied moet goed verlicht worden, zowel voor het auto- als het fietsverkeer. Verlichting zorgt voor (een gevoel van) veiligheid in het buitengebied en dat betekent dat de verlichting niet verminderd mag worden, al kan deze wel slimmer gemaakt worden.

Wanneer verlichting vervangen moet worden, moet dit door LED-verlichting zijn.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.