06 december 2021

Verkiezingsprogramma CDA Bunschoten 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bouwen aan Bunschoten

 

 

 

Verkiezingsprogramma 2022-2026

CDA Bunschoten

 

 

1. Waarden en normen

 

Het CDA is de partij van waarden en normen. Het CDA beoogt het dorpse karakter te behouden in de toekomst. Dat betekent de instandhouding van tradities, de dorpse omgang met elkaar en ook oog voor ongeschreven regels een gewoonten. Wij zetten ons nadrukkelijk af tegen de import van grootstedelijke problematiek, waarbij het elkaar groeten op straat en het iets over hebben voor een ander als eerste sneuvelen.

 

Onze lokale vrijwilligers vormen in veel gevallen de kern van het behoud van onze waarden en normen.  Integraal onderdeel van onze cultuur zijn de lokale initiatieven zoals de Spakenburgse Dagen. Deze vormen gedeelde herkenningspunten van een gemeenschappelijke identiteit.

 

Voor het CDA is cultuureducatie van cruciaal belang. Via het onderwijs kan worden kennisgemaakt met de lokale cultuur en geschiedenis en worden vaardigheden aangeleerd in de omgang ermee.

 

Het CDA is daarom ook voor toegankelijke en laagdrempelige voorzieningen voor het beoefenen van muziek en voor het lezen. Het CDA staat voor een actief gemeentelijk cultuurbeleid waarin de lokale overheid niet persé het voortouw neemt, maar voornamelijk ondersteuning geeft aan lokale stichtingen, besturen en verenigingen.

 

Onze standpunten over waarden en normen:

 

  1. Het CDA steunt activiteiten uit de samenleving, zoals koffieochtenden, mantelzorg, sporttoernooien en bijvoorbeeld de oprichting van een buurthuis, maar ook lokale cultuurdagen (zoals de Visserij dag).
  2. Het CDA steunt het overdragen van de Nederlandse cultuur, waarden en tradities.
  3. Het CDA is voor een versterking van de onderwijskundige delen in het Masterplan Botterbehoud.
  4. De gemeente enthousiasmeert en stimuleert dat er binnen de educatieprogramma’s op scholen meer aandacht komt voor het agrarische karakter en de handelsgeest binnen onze gemeente.
  5. Het CDA is voor het behoud van de bibliotheek.
  6. Het CDA staat voor de ondersteuning van muziekscholen, bibliotheek, lokale archieven en ons lokale dialect, door inzet vanuit expertise van de ambtenaren.
  7. Het CDA wil kunst in de openbare ruimte stimuleren, waar het kan in samenwerking met het bedrijfsleven door sponsoring.
  8. Het CDA wil onderzoeken of het mogelijk is de BU-pas (‘Bunschoten-pas’) in te voeren. Met deze pas kunnen specifieke doelgroepen met korting naar culturele evenementen, instellingen en (sport)wedstrijden en zo wordt het bezoek hiervan gestimuleerd. Onderzocht moet worden of de pas gekoppeld kan worden aan een ‘BU-App’ om het geheel interactief te maken.
  9. Het CDA is tegen een gemeentelijke herindeling en vóór een blijvend bestuurlijk zelfstandige gemeente Bunschoten. Zelfstandigheid behoort tot onze waarden.

 

 

1.1 Lokaal erfgoed

 

Botters zijn erfgoed

Onze botterhaven en onze botters zijn cultureel erfgoed. Het goede werk van vele vrijwilligers houdt veel moois in stand en levend. Het levend houden van erfgoed is één van de meest aansprekende methoden om erfgoed te behouden voor de toekomst. Een botter is geen museumstuk, maar behoort te varen. Daarom is het CDA voor het vrijhouden van onze waterwegen en vindt het CDA behoudt van botters van groot belang.

 

Gedurende de coronabeperkingen hebben wij een aantal maatregelen getroffen om de bottervloot in stand te houden. Wij willen meer structuur in de subsidie en willen iedere botter jaarlijks € 2.500 subsidiëren voor het onderhoud. Deze subsidie is geoormerkt voor onderhoud en helpt zo onze lokale botterwerf in gebruik te houden. Als tegenprestatie varen bottereigenaren op één dag in jaar gratis voor onze lokale inwoners, op een zogenoemde Vlootdag.

 

Toegankelijkheid en lokale accenten

We hebben veel aandacht voor botters, maar wij hechten ook veel waarde aan het toegankelijk maken van kunstwerken, archieven, documenten en boeken voor komende generaties.

 

Elke gemeente moet in de raadsperiode 2022-2026 een Omgevingsplan maken als gevolg van de nieuw in te

voeren Omgevingswet. Daarin moet de gemeente ook de regels voor cultureel erfgoed opnemen. Het

Omgevingsplan biedt kansen om cultureel erfgoed beter te beschermen en in het bijzonder eigen

gemeentelijke accenten aan te brengen, zoals de bescherming van religieus-, vissers-, agrarisch- en cultureel

erfgoed. Het Omgevingsplan biedt ook de mogelijkheid om wet- en regelgeving op lokaal niveau kritisch onder

de loep te nemen.

 

Onze actiepunten voor lokaal erfgoed:

 

  1. Het CDA is voor de instandhouding van de botterhaven, onze werf en haar karakteristieke botters en zal dit ook stimuleren en uitdragen.
  2. Het CDA is kritisch over het aanwijzen van nog meer gemeentelijke monumenten. Wat ons betreft legt de gemeente de focus op het behoud van monumenten waarvan zij zelf eigenaar is en de reeds bestaande monumenten. Er is nu namelijk al onvoldoende budget voor het onderhoud van het aantal gemeentelijke monumenten.
  3. De gemeentelijke organisatie focust zich op het levend houden van erfgoederen. De focus ligt bij de reeds aangewezen monumenten en het behoudt daarvan.
  4. Bij in het verleden gedane aanwijzingen tot gemeentelijk monument zal worden getoetst of deze is gedaan met instemming van de eigenaar. Bij on-vrijwilligheid zal de gemeente soepel omgaan met aanpassingen of de status herzien.
  5. De gemeente stimuleert het particuliere en vrijwillige karakter van het levend erfgoed.
  6. De gemeente subsidieert de botters in Bunschoten jaarlijks met een extra bedrag van € 2.500 voor onderhoud aan de schepen.
  7. Er komt een Vloot dag waarop inwoners kosteloos kunnen meevaren op een botter als tegenprestatie voor de structurele subsidie.
  8. Het beeld en geluidsarchief van de Lokale Omroep Spakenburg (LOS) is erfgoed en moet worden geborgd voor behoud.
  9. Uitgangspunten voor het Omgevingsplan wat betreft cultureel erfgoed zijn voor het CDA: maatwerk, ruimte voor variëteit en maatschappelijk initiatief.
  10. Bij het verminderen van regels in het kader van het Omgevingsplan moet het lokaal bestuur vertrouwen aan inwoners durven geven, bereid zijn ‘los te laten’ en aansluiting zoeken bij maatschappelijke initiatieven.
  11. In de Dorpsstraat is aan de noord- en zuidkant ingestraat waar ooit iets van een poort heeft gestaan. Wij staan voor dat deze instrating wordt verduidelijkt met een bord, waarin een verklaring wordt gegeven van dit straatmodel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2 Veiligheid

 

Veiligheid en de handhaving daarvan zijn onlosmakelijk verbonden met waarden en normen. Zonder handhaving is er immers geen norm. Een gezinsvriendelijke en veilige gemeente behoeft stevige handhaving. Naast het tegengaan van criminaliteit met een grote impact op het slachtoffer en diens directe omgeving, willen wij extra aandacht voor ondermijning. Ook extra aandacht verdienen: overlast van rondhangende/ rondtrekkende vandalen, een veilige drugsvrije schoolomgeving, verkeersoverlast en een veilige openbare ruimte.

 

Wij willen inzetten op buurtpreventie, omdat een buurt zelf de basis vormt voor veiligheid en leefbaarheid. Een actieve houding en betrokkenheid van inwoners bij een veilige en leefbare buurt is daarom belangrijk. Dit gaat niet zonder sociale samenhang en het elkaar kunnen aanspreken op (kleine) misstanden. De taak van buurtpreventie is het signaleren en melden van overlast over verdachte situaties, zodat de politie in actie kan komen daar waar nodig. Veiligheid is een fundamenteel recht van ieder mens, maar wij hebben oog voor rechten en vrijheden van burgers (bijvoorbeeld privacy versus cameratoezicht).

 

 

Tegengaan drugsproblematiek

Onze gemeente kent tientallen gezinnen die te maken hebben de gevolgen en van drank- en drugsverslaving. Er is de afgelopen veel geld en tijd besteed aan voorlichtingsprojecten. Het is echter niet altijd duidelijk welk nut dit geld heeft gehad. Een aantal drugs zijn inmiddels goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen en de dealers hebben hun trucs en valstrikken verder ontwikkeld. De afgelopen decennia is de aanpak vooral gericht geweest op voorlichting en het voorkomen van de vestiging van coffeeshops. Maar inmiddels verbleekt het gebruik van softdrugs bij de problematiek die harddrugs opleveren. Het CDA staat voor een radicale verandering van het beleid op dit vlak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onze actiepunten voor veiligheid:

 

  1. Wij willen geen coffeeshop in onze gemeente.
  2. Handel in drugs, straatverkoop en illegale verkooppunten gaan we hard aanpakken.
  3. Bestrijders van drugshandel krijgen duidelijke en concrete doelstellingen mee. Wij willen dealers

achter de tralies en niet op straat. Teruggekeerde dealers moeten gebieds- en contactverboden opgelegd krijgen. Veel (ex)verslaafden krijgen veelvuldig te maken met dealers die hen opnieuw richting drugs trekken en/of door middel van openstaande schulden onder druk zetten.

  1. Er worden duidelijke voorwaarden gesteld aan gemeentelijke hulp bij verslaving. Wanneer de samenleving zich inspant problemen op te lossen kan zij daar een tegenprestatie voor terugvragen.
  2. De gemeente wijst inwoners op de mogelijkheid tot het opzetten van buurtwachten, buurtpreventieteams of de inzet van sociale media (buurt-apps) om het veiligheidsgevoel te vergroten. De gemeente is het eerste aanspreekpunt voor bewoners die vragen hebben over het opzetten van een buurtpreventieteam.
  3. Belangrijk voor de veiligheid in een buurt of wijk is een meldplicht voor stelselmatige daders (op gezette tijden melden bij het politiebureau), ‘lik-op-stuk’-beleid bij kleine criminaliteit en snel en efficiënt ingrijpen bij overlast en vandalisme. Wij zien dat op dit moment onvoldoende terug met betrekking tot nachtelijke escapades in speelruimtes en sporthooligan.
  4. De terugkeer van een zedendelinquent in een gemeente van onze grootte is een zwaar issue. Wanneer een zedendelinquent zich vestigt in de gemeente Bunschoten, is het volgens het CDA noodzakelijk dat de buurt hierover wordt geïnformeerd.
  5. Het politiebureau moet terugkomen in Bunschoten.
  6. De route naar het veilig melden van (ondermijnde) criminaliteit moet duidelijker gecommuniceerd worden.
  7. Gemeente, jeugdzorg, reclassering en onderwijs moeten samen zorgen voor een sluitende aanpak

voor elke gedetineerde die terugkeert in de samenleving. Ook moet de gemeente nauw samenwerken

met het gevangeniswezen om een goede terugkeer van gedetineerden te bevorderen. Hieraan kunnen

ook vrijwilligers en geestelijk verzorgers een bijdrage leveren. Wat het CDA betreft, is de beste manier om terug te keren in de samenleving aan het werk gaan. De gemeente dient hierop aan te sturen.

  1. We bepleiten een versterking van de gemeenschappelijke aanpak van de gemeente, politie, Justitie,

de Belastingdienst en de Sociale Dienst (bestuurlijke aanpak). Misdaad mag niet lonen.

  1. We gaan voor een effectieve en praktisch aanpak, daarbij streven we naar een evenwichtige verhouding tussen voorlichting en handhaving.

 

 

 

1.3 Burgerschap

 

Onze cultuur, het lokaal cultureel erfgoed en de sociale cohesie onderstrepen het belang van burgerschap en

de waarden die daarbij horen. Burgerschap bestaat uit het nemen van verantwoordelijkheid voor de

samenleving, juist ook lokaal. Zonder waarden verdwijnt de samenhang uit het maatschappelijk leven. Burgerschap heeft dus alles te maken met moraliteit, met normen en waarden.

 

De opvang van vergunninghouders (asielzoekers met een verblijfsvergunning) is een door het Rijk aan gemeenten opgelegde taak. Ook nu de woningmarkt extra knelt, blijft de opdracht vergunninghouders te huisvesten staan. Het CDA vindt niet dat ongelimiteerd voorrang voor huisvesting aan deze groepering kan worden gegeven. Daarom staat het voor de vrijkomende sociale huurwoningen te verdelen door een substantieel deel aan urgente eigen woningzoekenden aan te bieden, een substantieel deel aan reguliere woningzoekenden en het resterende deel aan vergunninghouders aan te bieden.

Er dient een passend evenwicht te zijn.

 

 

 

Onze actiepunten voor beter burgerschap:

 

  1. Het CDA wil extra inzet om jongeren actief te betrekken bij de samenleving via een nieuwe maatschappelijke dienstplicht. Lokaal geven we daar nu al invulling aan met de maatschappelijke stage. Het CDA wil dat de gemeente dit ondersteunt met ambtelijke kennis en expertise. Samen met scholen en instellingen zoekt de gemeente naar een zinvolle invulling van deze stage.
  2. De Naturalisatiedag waar nieuwe inwoners van de gemeente de Nederlandse nationaliteit krijgen, moet worden uitgebreid. Ook jongeren die 18 jaar zijn geworden, krijgen een uitnodiging voor deze gemeentelijke ‘Burgerschapsdag’.
  3. Het CDA wenst veteranen blijvend te betrekken bij herdenkingen.
  4. De gemeente Bunschoten communiceert uitsluitend in het Nederlands.
  5. Vergunninghouders zullen aan het werk moeten.
  6. Met behulp van vrijwilligers (‘maatjes’) kunnen nieuwe Nederlanders snel hun plek vinden in de

        plaatselijke samenleving.

  1. Het CDA wil dat de gemeente nadrukkelijk rekening houdt met het toegankelijk blijven van sociale

huurwoningen voor starters, gezinnen en andere groepen die hierop zijn aangewezen. Huisvesting

voor vergunninghouders in regionaal verband, in samenwerking met andere gemeenten, is daarbij een

optie.

  1. De gemeente Bunschoten hanteert de regelgeving uit de inburgeringswet (onder andere de taalverplichting, stage/werk en zelf betalen voor inburgering)
  2. Er moet aandacht en zorg zijn voor inwoners die minder digitaal vaardig zijn.

 

1.4 Bestuur

 

Participatie en invloed zijn belangrijk bij goed lokaal bestuur. Het is belangrijk dat buurten en bewoners invloed hebben op het beleid. Dit past bij de CDA-visie waarin de samenleving het eerst aan zet is en de overheid daaraan dienstbaar is vanuit haar eigen taak en opdracht. Burgerinitiatieven en volksraadplegingen vervangen niet de lokale gekozen volksvertegenwoordiging, maar zijn een aanvulling daarop.

 

Onze actiepunten voor bestuurlijke nabijheid:

 

  1. Het CDA omarmt burgerinitiatieven vanuit ons vertrouwen in de samenleving. Wij vinden het

belangrijk dat initiatieven die publieke voorzieningen aanbieden en/of een beroep doen op

gemeenschapsgeld, representatief zijn en passen in het algemeen belang.

  1. Het CDA is voor initiatieven die de betrokkenheid van burgers bij de politiek vergroten. Als CDA zullen

wij in de komende raadsperiode hier invulling aan geven, zoals door het uitnodigen van bijvoorbeeld

50 burgers of het aanmoedigen van het indienen van een initiatiefvoorstel.

 

 

 

 

1.5 Samenwerkingsverbanden

 

De gemeentelijke organisatie werkt momenteel op verschillende vlakken samen met andere gemeentelijke organisaties. Het idee achter deze samenwerkingsverbanden is het uitwisselen van expertises en het drukken van de kosten. Het CDA wil een periodieke bespreking daarvan in de functionele commissies over bijeenkomsten en besluiten bij samenwerkingsverbanden te gaan vragen en dat ook actief als raadslid te gaan volgen. Er ligt een serieuze vraag hoe controleerbaar deze samenwerkingsverbanden zijn voor de burger en voor de lokale raad.

 

 

 

 

 

 

1.6 Sluitingstijden

 

Het CDA staat voor een praktische invulling van lokale sluitingstijden middels de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) – een invulling die meer recht doet aan de wensen van de lokale bevolking. De strikte sluitingstijden stuiten velen tegen de borst en hier zou pragmatischer mee moeten worden omgegaan. Het CDA beoogt de APV  aan te passen voor de avondsluitingstijden voor de horeca, door pragmatisch te handelen. Wij willen overlast in het centrum in de nacht voorkomen. Middels een pilot willen wij de uitstroom van de nacht in de horeca spreiden door de sluitingstijden vrij te geven. Voorwaarde is dat er na 00:30 geen bezoekers worden toegelaten. 

De pilot wordt besproken met belanghebbenden, waaronder buurtbewoners.

 

 

Onze actiepunten voor sluitingstijden:

 

  1. Wij willen middels een pilot de sluitingstijden van de horeca vrijgeven. Indien deze proef slaagt, zijn wij voor een blijvende aanpassing van de APV.
  2. Het CDA is voor openingsstellingen van winkels op zogeheten tweede dagen (Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag)

 

               

 

 

2. Sterke samenleving

 

Het CDA wil komende jaren blijven werken aan een samenleving waar alle mensen zich veilig en thuis voelen, omdat ze weten dat er altijd iemand is die naar hen omkijkt. Niemand staat er alleen voor. De plaatselijke overheid is bovenal dienstbaar aan inwoners, bedrijven en organisaties. Een sterke samenleving laat meer ruimte voor eigen keuzes. Dat betekent minder regels van bovenaf en meer zeggenschap voor inwoners zelf.

 

2.1 Samenlevingsgericht werken

 

Het CDA gelooft dat de samenleving - en niet de overheid - centraal moet staan. Dat vraagt van de gemeente een actieve houding om de samenleving krachtig en vitaal te maken. De gemeente is allereerst een ondersteuner van de eigen initiatieven en voorkeuren van mensen.

 

In een betrokken samenleving nemen mensen met elkaar initiatieven om problemen op te pakken. De gemeentelijke overheid moet daarbij dienstbaar en betrouwbaar zijn en ruimte bieden aan die initiatieven. Ook als daarvoor eigen regels moeten wijken.

 

Dienstverlening van de gemeente

Een eerste fundament voor een krachtige en vitale samenleving is een vraag-gestuurde houding van de zijde van de gemeente. Het CDA staat voor een overheid die de samenleving zo veel mogelijk ruimte geeft. Het oude principe dat de gemeente er voor de inwoners is en niet andersom, moet weer volop gelden. De dienstverlening van de gemeente moet persoonlijk zijn en uitgaan van een gelijkwaardige relatie met de inwoner. De digitale snelweg biedt kansen om te komen tot steeds meer op maat gesneden, persoonlijke onlinedienstverlening die goed, gemakkelijk, kostenbesparend en snel is. Hierin willen we de komende jaren flinke stappen zetten.

 

Onze actiepunten voor gemeentelijke dienstverlening:

 

  1. Het CDA wil een bereikbaar gemeenteloket dat ook buiten kantoortijden open is en waar veel zaken digitaal geregeld kunnen worden. Tegelijkertijd blijft het mogelijk persoonlijk en telefonisch contact te hebben met de gemeente.
  2. De prijs van overheidsdiensten (leges) moet in principe kostendekkend zijn. Het CDA wil deze echter wel zo laag mogelijk houden.

 

Het Huis Van De Gemeente

Het CDA wil van het gemeentehuis een ‘Huis Van De Gemeente’ maken.

 

Onze actiepunten voor het gemeentehuis:

 

  1. Op dit moment is het mogelijk dat kunstenaars hun werk exposeren in het gemeentehuis. Wij willen deze mogelijkheid behouden.
  2. We willen bezien of we het ‘Huis Van De Gemeente’ ook op andere manieren functioneel kunnen maken voor onze inwoners. Hierbij kan worden gedacht aan het beschikbaar stellen van dit Huis voor een oprichtingsvergadering of incidentele vergadering van een ideële of algemeen belang behartigende organisatie.

 

2.2 Initiatieven van inwoners

 

Het CDA wil dat de gemeente initiatieven van inwoners ruim baan geeft, soms door financiële ondersteuning en vaak door als gemeente los te durven laten in plaats van initiatieven over te nemen. Door samenwerking van vrijwilligers en gemeente kan het geheel meer dan de som der delen. De gemeente moet vooral aansluiten bij bestaande initiatieven en waarderen waar inwoners al enthousiast over zijn.

 

 

 

Onze actiepunten voor inwonerinitiatieven:

 

  1. Bij initiatieven vanuit de samenleving (right to challenge) moet de gemeente actief meedenken en nagaan hoe het initiatief gerealiseerd kan worden – zeker waar de gemeente nodig is voor een vergunning, een bijdrage in de kosten of omdat wijzigingen in het beleid of bestemmingsplanningen van de gemeente nodig zijn.
  2. Projectsubsidies en hiervoor op te stellen regelgeving moeten gericht zijn op de tijdelijke stimulering van activiteiten van inwoners en hun organisaties. Het CDA wil ruimte laten en niet meteen inspringen met regels en verordeningen.

 

2.3 Verenigingen en vrijwilligers

 

Vrijwilligers – mensen die zich inzetten voor een ander – vormen een onmisbare schakel in de binding en leefbaarheid van onze buurten. Deze inzet verdient ondersteuning door onnodige regels te schrappen. De gemeente kan veel doen om vrijwilligerswerk makkelijker en leuker te maken.

 

Meer ruimte, minder knellende regels

Wij willen de slagkracht van verenigingen en organisaties vergroten door minder bemoeienis van de gemeente en minder beperkende regels. De gemeente moet de randvoorwaarden creëren waaronder het brede vrijwilligerswerk kan floreren, binnen de ruimte van wet- en regelgeving. Om te voorkomen dat verkeerde personen omgaan met kwetsbare personen in verenigingen en organisaties, maken wij het die organisaties eenvoudig een Verklaring omtrent Gedrag (VoG) te vragen aan vrijwilligers.

 

Onze actiepunten over ruimte voor verenigingen en vrijwilligers:

 

  1. De Verklaring omtrent Gedrag (VoG) willen wij verplichten voor vrijwilligers die werken met minderjarigen en andere kwetsbare personen. Dit is van toepassing op ontvangers van gemeentelijke subsidie. Dit willen wij in doen in combinatie met het gratis houden van de VoG;
  2. Het CDA wil kritisch kijken naar vergunningsverlening voor verenigingen en organisatoren: is het eisen

van bepaalde vergunningen wel echt nodig? Het CDA streeft naar een goede verhouding tussen de noodzakelijke veiligheidseisen en het verminderen van de hoge regeldruk voor organisatoren van evenementen;

  1. Daarbij pleiten wij in het bijzonder voor het soepel omgaan met evenementenvergunningen daar waar vrijwilligers- en verenigingsactiviteiten in het verlengde liggen van alledaagse (vergunningsvrije) activiteiten, zoals een concert in een kerk.

 

Betaalbare en duurzame verenigingsgebouwen

Voor veel verenigingen zijn de lasten van hun accommodatie een belangrijke kostenpost. Tegelijkertijd is een goed gebouw voor de (sport)vereniging van groot belang voor het goed functioneren. Het CDA wil de vrijwilligers meer verantwoordelijkheid én beslissingsbevoegdheid geven en ruimte voor innovatie. Er zijn veel kansen voor het verduurzamen van complexen. Dat kan een goede manier zijn om de energiekosten te drukken. De gemeente heeft hiervoor al subsidie beschikbaar gesteld. Het CDA is groot voorstander van uitbreiding van deze regeling naar meer verenigingen.

 

Onze actiepunten voor verenigingsgebouwen:

 

  1. Het CDA wil uitbreiding van de ondersteuningsregeling voor verduurzaming van accommodaties. Wij denken bijvoorbeeld aan zonnepanelen op de accommodaties of isolatie van die accommodaties.
  2. Het CDA wil een vergroting van het ingestelde revolverend duurzaamheidsfonds voor verenigingen, waarbij de rente en aflossingstermijn in overleg met de vereniging wordt vastgesteld zodat deze aansluit bij de financiële capaciteit van de vereniging. In een revolverend fonds komt het uitgeleende geld weer terug zodat het opnieuw beschikbaar komt voor nieuwe leningen.

 

 

 

2.4 Bewegen voor leefbaarheid en welzijn

 

Bewegen is heel belangrijk, als ontspanning en als voorwaarde voor een gezond leven. Maar sport heeft ook een andere functie: het brengt mensen samen en maakt mensen weerbaar. Sport speelt ook een belangrijke rol bij het overbrengen van waarden en vaardigheden die in het gewone leven onmisbaar zijn, zoals teamspirit en respect voor de ander.

 

Goede sportvoorzieningen

Het sportaccommodatiebeleid is de basis van het gemeentelijk sportbeleid. Het is belangrijk om goede randvoorwaarden te creëren binnen de gemeente om sporten en bewegen zo optimaal mogelijk te maken. Wij willen daarbij rekening houden met de verschuiving van verenigingssporten naar individuele sporten in de openbare ruimte, zoals wandelen, fietsen en hardlopen. Het CDA vindt het belangrijk dat inwoners bekend zijn met de veelzijdigheid van sportmogelijkheden, weten hoe gezond het is, en waardering hebben voor de bijdrage die sport levert aan samenwerking, het welzijn van mensen en de leefbaarheid in buurten en dorpen.

 

Onze actiepunten voor sport en bewegen:

 

  1. Het CDA wil initiatieven stimuleren waarbij eigen leden, bezoekers en de bewoners uitgenodigd worden om te sporten en om bij de sportverenigingen betrokken te raken en te blijven. Bij maatschappelijke verbondenheid worden mensen bij elkaar gebracht en krijgen zij de gelegenheid om iets voor elkaar te doen.
  2. Het CDA vindt het belangrijk dat sportfaciliteiten ook letterlijk goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
  3. Het CDA pleit voor het instellen van projectsubsidies, die jeugd en anderen stimuleren deel te nemen aan sportieve activiteiten.
  4. Het CDA streeft naar sport voor eigen inwoners van onze gemeente, tenminste de ‘zes-plus-vijf-regeling voor gesubsidieerde verenigingen (uitgezonderd de selectie-elftallen), die gebruik maken van gemeentelijke of door de gemeente gesubsidieerde accommodaties/terreinen. Dat wil zeggen dat minimaal 50 procent van de deelnemers uit eigen gemeente komt.
  5. Het CDA pleit voor het aanleggen van een extra trimbaan, bijvoorbeeld bij Het Kleine Zeetje.
  6. Naast sport en bewegen, is gezonde voeding een belangrijke pijler in de preventieve gezondheidszorg.
  7. Het CDA wil daarom dat de gemeente gezonde sportkantines stimuleert.
  8. Het CDA wil dat er een onderzoek komt naar het opnieuw activeren van de Nota Stimulus.
  9. Sporthal De Kuil is verouderd en moet daarom volgens het CDA vernieuwd worden met meer ruimte voor het beoefenen van sport, door bijvoorbeeld een extra zaal toe te voegen aan de sporthal. Nieuwbouw behoort tot de mogelijkheden.
  10. Het Sportplatform is zeer waardevol voor onze gemeente en verdient een blijvende ondersteuning.
  11. Het sportonderwijs willen wij stimuleren, bijvoorbeeld via de NBSS.

 

Groene buitenruimte voor ontmoeten, spelen en bewegen

Groene buitenruimte heeft een positieve invloed op onze gezondheid. Wij willen de groene openbare ruimte aantrekkelijker maken voor bewegen en ontmoeting. Speelplekken moeten functioneren als ontmoetingsplek voor jong en oud uit de hele buurt met voor de verschillende leeftijdscategorieën voorzieningen en voor mensen met en zonder beperking.

 

Onze actiepunten voor speelplaatsen:

 

  1. De gemeente zorgt voor voldoende mogelijkheden voor ‘spelen in het groen’.
  2. De indruk bestaat dat voor onze jeugd tussen 14 en 18 jaar weinig uitgaansvoorzieningen bestaan. Een initiatief dat zou voorzien in het opvullen van deze leemte mag op onze warme steun rekenen.
  3. De gemeente geeft kansen aan groene buurtprojecten door bewoners zelf geïnitieerd en ontwikkeld, zoals buurttuinen en speelnatuur.
  4. De gemeente stemt het groen in de buurt af op de wensen van de bewoners. Het is belangrijk dat de gemeente over het niveau van groenonderhoud communiceert met omwonenden.
  5. Wij zijn er voorstander van dat een deel van de westelijke Stadsweide ingezet gaat worden als speelterrein voor de jeugd, zoals dat met veel succes al is gebeurd aan de oostkant van onze gemeente op het terrein aan de Rengersweg.
  6. Ook een uitbreiding van het speelveld aan de Westdijk zou volgens het CDA  een goede verbetering zijn van de voorzieningen voor onze jeugd.
  7. Uiteraard kan het niet zo zijn dat we enkel volstaan met de aanleg van voorzieningen. Daarnaast moeten ze worden onderhouden, maar moet ook van tijd tot tijd de mate van gebruik en de manier waarop ze worden gebruikt worden geëvalueerd.

 

Veilige openbare ruimte

De openbare ruimte moet veilig zijn, door voldoende verlichting en door het voorkomen van onoverzichtelijke situaties.  Zo zorgen we voor zelfstandige mobiliteit van kinderen en ouderen. Uitgangspunt is dat de samenleving als eerste verantwoordelijkheid neemt voor elkaar. We leren onze kinderen dat spelen in de omgeving van water gevaarlijk kan zijn, dat speelruimtes risico’s met zich mee kunnen brengen en accepteren dat de overheid niet overal een oplossing voor hoeft te bedenken.

 

2.5 Bereikbaarheid

 

Een sterke samenleving waarin we omzien naar elkaar kan niet bestaan zonder de fysieke mogelijkheid met elkaar in contact te treden. Bereikbaarheid is daarom niet alleen een ruimtelijk, maar ook een sociaal vraagstuk.

 

Goed openbaar vervoer – ook in het buitengebied

Openbaar vervoer draagt bij aan betere bereikbaarheid. Het CDA stelt zich open voor nieuwe initiatieven op dit gebied. Inwoners kunnen ook zelf bijdragen aan duurzaam vervoer door bijvoorbeeld gebruik te maken van huurauto’s, autodelen et cetera. Ook bedrijven kunnen werknemers stimuleren tot duurzamer vervoer. Daarvoor helpt het als hindernissen worden weggenomen. Bijvoorbeeld het mogelijk maken dat er een gereserveerde parkeerplaats in de openbare ruimte komt voor dergelijke duurzame initiatieven. Green Wheels is een aansprekend initiatief.

 

Wij vinden dat ook mensen met een beperking zonder hinder gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Daarom hebben wij bijvoorbeeld de bushaltes in de bebouwde kom op een goede instaphoogte voor mensen met een beperking gebracht.

 

 

 

 

 

Onze actiepunten voor openbaar vervoer:

 

  1. Wij willen een bushalte bij de rotonde in de Amersfoortseweg, die het bedrijventerrein Haarbrug-Zuid ontsluit.
  2. Wij willen de vervoerder vragen een (buurt)busverbinding tussen Eemdijk en Baarn te overwegen.
  3. Waar goed openbaar vervoer niet lukt, zal het CDA zich inzetten voor alternatieven. Wij willen met (Collectief) Vraagafhankelijk Vervoer nog beter inspelen op de vraag van de reiziger. Ook nieuwe combinaties in het doelgroepenvervoer bieden mogelijkheden.
  4. Mensen met een beperking moeten zonder hinder gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
  5. We staan positief tegenover duurzame initiatieven zoals deelvervoer.
  6. Wij zetten ons in voor een goede aansluiting op regionale knooppunten.

 

Verkeersveiligheid

Een goede bereikbaarheid gaat hand in hand met goede verkeersveiligheid. Als mensen vrij willen bewegen moet dat wel veilig kunnen.

 

Onze actiepunten voor verkeersveiligheid:

 

  1. Wij zijn voorstanders van vrijwilligers als verkeersouders bij scholen.
  2. In straten in de omgeving van maatschappelijke voorzieningen worden bij voorkeur snelheidsbeperkende maatregelen genomen, is voldoende verlichting (sociale veiligheid) en komen goede parkeervoorzieningen.
  3. Fietsen is niet alleen gezond, maar ook een goede en duurzame manier van mobiliteit. Dit vergt wel goede en goed onderhouden fietspaden.
  4. Het CDA staat voor dat de gemeente in overleg treedt met gemeente Nijkerk over de knelpunten die bestaan aangaande het fietspad op de Oostdijk.
  5. Wanneer de ‘auto-te-gast’-constructie in Zevenhuizen een succes blijkt, is het nuttig te bekijken of dit ook elders in de gemeente kan. Hierbij kan gedacht worden aan de Dorpsstraat en aan de Veenestraat, in elk geval het deel nabij de basisschool De Ark. De Koningin Wilhelminastraat zou zich in de beleving van het CDA ook lenen voor een dergelijke inrichting.
  6. In nieuwbouwwijken moet er rekening worden gehouden met verkeersafwikkeling en ruim voldoende parkeerruimte. Bijvoorbeeld bij het tiny-housing plan in de Polynormbuurt en de eilanden van Rengerswetering. Deze moeten veilig en goed ontsloten zijn.
  7. Het CDA is voor openstelling voor fietsers op momenten dat het mogelijk is.
  8. Het CDA staat voor de oversteek op de kruising Bisschopsweg-de Kronkels veiliger te maken voor fietsers.

 

2.6 Voldoende betaalbare woningen

 

Voor mensen is wonen essentieel, zowel de woning als de leefomgeving. Woonwensen van inwoners moeten centraal staan bij het woonbeleid. Voor het CDA moet het woonbeleid gericht zijn op kwaliteit, duurzaamheid, flexibiliteit en maatwerk, maar bovenal op betaalbaarheid. Dan gaat het om duurzame woningen, over woningen die aansluiten bij woonwensen en woningen die bestendig zijn voor verschillende levensfasen. Er is een hoog eigenwoningbezit in Bunschoten. Dat doet niet af aan het feit dat veel mensen aangewezen zijn op een sociale huurwoning.

 

Ook de kwaliteit van de buurten is van groot belang. Het stedenbouwkundig ontwerp moet goed in elkaar steken en eraan bijdragen dat mensen in een veilige, goed bereikbare en aantrekkelijke omgeving wonen.

 

Eemdijk is in hoog tempo aan het vergrijzen. Wanneer er niet snel woningbouw plaats gaat vinden, komt het voortbestaan van voorzieningen zoals de school en de kerken in gevaar.

 

Wanneer (groot)ouders in beweging komen en kleinere huisvesting voor zichzelf zoeken, komt ruimte vrij voor (klein)kinderen om zelfstandig te gaan wonen. Het mes snijdt aan twee kanten: ouderen kunnen in een kleinere woning vermoedelijk langer zelfstandig blijven wonen, terwijl zij met de door hen verlaten woningruimte bieden aan een jongere generatie

 

Onze actiepunten voor goed en betaalbaar wonen:

 

  1. Het CDA blijft aandringen op de bouw van voldoende sociale huurwoningen.
  2. Het CDA  wil actief op zoek naar investeerders voor het bouwen van huurwoningen in het middensegment.
  3. De gemeente stimuleert doorstroming van woningen.
  4. Initiatieven voor het bouwen van woningen waarin twee generaties bij elkaar kunnen wonen en voor elkaar kunnen zorgen, de zogenoemde ‘kangoeroewoningen’, zal het CDA positief tegemoet treden.
  5. Wij zetten in op levensloopbestendige wijken, waarin kinderen vrolijk kunnen opgroeien en mensen gezond oud worden.
  6. De overheid kan een grote rol spelen op het gebied van collectief- en particulier opdrachtgeverschap.
  7. Wij verwachten van de gemeente dat zij open staat voor initiatieven. Dat vraagt ook om minder regels waar dat kan. De ruimte die de nieuwe Omgevingswet hiervoor biedt, willen wij aangrijpen.
  8. De gemeente is in de kern geen projectontwikkelaar, maar toch kan de gemeente de behoefte hebben om actief bij te dragen aan een goede oplossing van een vaak vastgelopen woningmarkt. Daarvoor bieden inspanningen als tijdelijk- en modulair bouwen goede uitkomsten.
  9. Wij moeten ook denken aan huisvesting voor anderen. Zo staat het CDA positief tegenover verzoeken voor huisvesting ten behoeve van mensen met een beperking of voor een Thomashuis.
  10. Het CDA wil dat de woningbouw versneld wordt en dat de nieuwe eilanden van de Rengerswetering worden uitgegeven met een combinatie van huur-, betaalbare koop- en vrije kavelwoningen. Voor 2024 willen wij eiland 5, 6, 7 in ontwikkeling hebben.
  11. Nieuwbouw in Eemdijk dient met kracht en snelheid te worden uitgevoerd om een gezond evenwicht aan te brengen in de gemeenschap.
  12. De stap die jongvolwassenen moeten zetten om een woning te kopen, is vaak te groot door de prijsstijgingen op de huizenmarkt. Het CDA wil meer mogelijkheden voor deze groep.
  13. Bij aanleg van nieuwe wijken willen wij ook de gasinfrastructuur gewoon aanleggen. Dit met het oog op eventueel gebruik van hybride gassoorten in de toekomst.

 

Subsidies met maatschappelijk effect

Vanuit het oogpunt van rentmeesterschap investeert het CDA in duurzame woningen. Dat doen we bij voorkeur niet door individuele subsidies, maar door maatregelen die een groter maatschappelijk effect hebben. Dat betekent niet dat geen subsidies worden verleend, wel dat bekeken wordt welk effect de subsidie heeft en wanneer die een aanjaageffect kan hebben waarvan een positief maatschappelijk effect het gevolg is. Dan zal het CDA graag een dergelijke subsidie verlenen.

 

Onze actiepunten voor maatschappelijke subsidies

 

  1. Het CDA is voor stimuleringssubsidies die projecten helpen opstarten en stimuleren. 
  2. Subsidies behoren de plaatselijke gemeenschap ten goede te komen, niet organisaties of projecten elders in Nederland of in de wereld.
  3. Ontvangers van structurele subsidie dienen uiteraard jaarlijks rekening en verantwoording af te leggen van de besteding van de gemeenschapsgelden. Daarnaast pleit het CDA ervoor om eenmaal in de vier jaar een evaluatie van kosten, nut en noodzaak van de gelden die aan een dergelijke instelling zijn verstrekt te publiceren.

 

 

 

 

3. Familie en gezin

 

Families, in alle vormen, zijn zeer waardevol voor onze samenleving. Zij vormen de basis waarin kinderen kunnen opgroeien. Christendemocraten geloven dat ieder kind naar Gods beeld geschapen is. Veel kinderen groeien op in warme gezinnen. Het is voor ouders een verantwoordelijke taak hun kinderen op te voeden.

 

Voor het CDA is elk gezin – in welke samenstelling dan ook – van waarde. Die families vormen het startpunt van

ons leven waar we, als het goed is, in geborgenheid mogen opgroeien. Ook samengestelde gezinnen zien we

steeds meer. Het CDA vindt het mooi dat volwassen mensen verantwoordelijkheid nemen voor elkaars kinderen en hen een goede basis geven.

 

Binnen gezinnen nemen ook andere familieleden een belangrijke rol in: opa’s en oma’s die oppassen, of een tante die in lastige tijden bijspringt. Zonder de inzet van vele gemotiveerde mantelzorgers zou de zorg ondenkbaar zijn in ons land. Zij doen dit met liefde, aandacht en geduld.  Wij hebben grote waardering voor mantelzorgers en voelen het als een plicht om hun zorg te ondersteunen en te vergemakkelijken.

 

3.1 Gezinnen

 

Al die gezinnen en families vormen onze samenleving waarin waarden en normen overgedragen worden en we leren te samenleven. Liefde, toewijding en inzet zijn belangrijke waarden. Ook in moeilijke tijden is familie vaak de plek waar we bescherming en ondersteuning vinden. Lief en leed wordt er gedeeld. Families en gezinnen zijn van onschatbare waarde en verdienen erkenning en waardering voor de rol die ze spelen. Met de meeste jongeren gaat het hartstikke goed: ze zijn gezond, doen naar vermogen mee op school, hebben een rijk sociaal leven en voelen zich goed. Maar er moet blijvend aandacht zijn voor situaties waar extra ondersteuning voor kinderen en opvoeders nodig is.

 

(V)echtscheiding

Helaas kunnen niet alle ouders bij elkaar blijven. Naast dat dit voor de twee ouders zelf ingrijpend is, kunnen de gevolgen voor de kinderen dit ook zijn. Zeker voor de vele kinderen die een vechtscheiding meemaken. Niet alleen voor jongere kinderen in een echtscheidingssituatie maar ook voor jongeren tussen de twaalf en achttien jaar dient extra aandacht te zijn. Het is niet voor niets dat een groot deel van alle jeugdhulpvragen gerelateerd zijn aan echtscheidingen. Het CDA constateert dat grootouders een belangrijke rol kunnen spelen bij de opvoeding van kinderen in moeilijke situaties, waaronder (v)echtscheidingen.

 

Onze actiepunten voor een goede opvoeding:

 

  1. Opvoedondersteuning moet makkelijk toegankelijk zijn.
  2. Opvoedondersteuners dienen zich aan te melden bij gezinnen waarvan ze weten dat een

echtscheiding aanstaande is. Als bij een echtscheiding jonge kinderen betrokken zijn, moet er in overleg met de ouders, door de opvoedondersteuner contact gezocht worden met de school van de kinderen.

  1. Geboden relatietherapie moet ook ondersteunend zijn voor kinderen.
  2. Oudere kinderen ontvangen extra begeleiding, gesprekken met het Sociaal Team kunnen hierin helpen.

 

3.2 Kindvriendelijke buurten

 

De omgeving waarin kinderen opgroeien is erg belangrijk. Het moet veiligheid en uitdaging voor de kinderen bieden. Het CDA vindt het van belang dat kinderen veel buiten kunnen spelen: ze leren daardoor spelenderwijs samen te leven. Ook is buitenlucht gezond en draagt beweging bovendien bij aan het voorkomen van overgewicht. De openbare ruimte dient hiervoor goed ingericht te zijn waardoor spelen mogelijk en aantrekkelijk is. Schoolpleinen, sportveldjes en speelplaatsen zijn hierbij van groot belang.

 

Een andere voorwaarde is natuurlijk veiligheid in de buurten waarin kinderen opgroeien. Het CDA wil vooral in kinderrijke buurten een gerichte aanpak van criminaliteit en verkeersonveilige situaties. Veilig van en naar school en sportverenigingen gaan is belangrijk.

 

Onze actiepunten voor een kindvriendelijke buurt:

 

  1. Schoolpleinen moeten de voorgeschreven afmetingen hebben en moeten na schooltijd toegankelijk blijven voor kinderen in de basisschoolleeftijd. De scholen dienen bij vernieling of vandalisme hier financieel voor te worden gecompenseerd.
  2. Natuurlijk spelen wordt aangemoedigd. De omgeving moet daarvoor mogelijkheden bieden;
  3. Herstel en schoonmaak van kinderspeelplaatsen wordt met voorrang behandeld. Er wordt geprobeerd de vervuiler te laten betalen.

 

3.3 Onderwijs en kinderopvang

 

Het is belangrijk om kinderen thuis en op school goed voor te bereiden op hun rol en plek in de samenleving en de wereld daarbuiten. Goed onderwijs biedt alle kinderen en jongeren de kans om hun talenten te ontwikkelen en uit te groeien tot volwaardige en betrokken inwoners. Hoewel de invloed van de gemeenten op de inhoud van het onderwijs beperkt is, moet er ook op lokaal niveau veel aandacht zijn voor onderwijs.

 

Onze actiepunten voor onderwijs en kinderopvang

 

  1. Zwemonderwijs moet onderdeel blijven van het basisonderwijs zodat in onze waterrijke gemeente zoveel mogelijk kinderen zwemvaardig zijn.
  2. Wij stimuleren een breder aanbod van voortgezet onderwijs in Bunschoten – onder meer een VMBO gericht op Techniek. Wij steven naar de terugkeer van een Technische school in Bunschoten.
  3. Adequate huisvesting van Kinderopvang en Kinderdagverblijven in onze gemeente is van groot belang.
  4. Het is het streven dat binnen enkele jaren elke basisschool een eigen Integraal Kind Centrum (IKC) heeft.
  5. Kinderopvang moet gratis worden. Wij volgen hierin nauwlettend de landelijke ontwikkeling.
  6. Inclusief onderwijs waarbij ondersteuning wordt gegeven vanuit speciaal basisonderwijs zal de komende jaren uitgerold dienen te worden naar zoveel mogelijk basisscholen.

 

Hulp via school

De school is vaak een van de eerste plekken waar een kind of ouders aankloppen voor hulp. Het is belangrijk dat scholen de weg weten naar de lokale toegang tot jeugdhulp maar ook de hulpverlening goed contact heeft met de scholen. Gelijkmatige verdeling van verantwoordelijkheid tussen school en hulpverlening is belangrijk. Kinderen moeten de kans krijgen zich volledig te ontplooien en volop mee te doen aan de maatschappij.

 

Ons actiepunt voor hulp via school:

 

  1. De interactie tussen het sociaal team De Lingt en de scholen dient geïntensiveerd te worden.

 

3.4 Samen met maatschappelijke organisaties

 

Het CDA is dé partij van de samenleving, het is als geen ander in staat de balans te vinden tussen individuele verantwoordelijkheid en solidariteit. Inwoners, vrijwilligers, lokale ondernemers, verenigingen en geloofsgemeenschappen hebben vaak waardevolle ideeën over de zorg voor elkaar. Daarom is een vast contact met deze organisaties van belang.

 

 

 

 

 

 

Ons actiepunt voor samenwerking met maatschappelijke organisaties:

 

  1. We betrekken naast kerken ook andere geloofsgemeenschappen bij het sociaal beleid. We zoeken naar sleutelfiguren die zich niet vertegenwoordigd weten door de kerken en vinden het waard te bekijken of samenwerken tussen Interkerkelijk Overleg Bunschoten (IKOB) en Bunschoten United kan worden versterkt.

 

Verenigingen

Verenigingen met al hun vrijwilligers zijn het cement van de samenleving. Daar leren jongeren sporten, samenwerken, omgaan met teleurstellingen, de handen uit de mouwen steken, respect hebben voor gezag (trainer, scheidsrechter) en wellicht zelfs medeverantwoordelijkheid dragen voor het beheer en onderhoud van een terrein.

 

Door jongeren te laten bewegen, leveren verenigingen een belangrijke bijdrage aan het tegengaan van overgewicht. Het project Jongeren op Gezond Gewicht verdient dus onze steun. Daarom vinden wij het belangrijk dat ieder kind kan sporten of zich kan ontwikkelen via muziek, toneel of andere culturele vorming.

 

Ook is meer bewegen vaak onderdeel van het behandelplan van een jongere met psychische problemen. Het CDA vindt het belangrijk dat jongeren die extra uitdagingen in het leven ervaren, juist bij verenigingen succeservaringen op kunnen doen. Daarom is het belangrijk dat geïnvesteerd wordt in vrijwilligers, zodat zij goed om kunnen gaan met jongeren die specifieke aandacht vragen. Ook is het belangrijk dat zij de weg weten te vinden als zij het gevoel hebben dat de situatie van een van hun jeugdleden ‘niet pluis’ is. Contact met het sociaal team is hierbij belangrijk.

 

Onze actiepunten voor (sport)verenigingen:

 

  1. De gemeente stimuleert de sportverenigingen om jaarlijks aan het begin van het winterseizoen een gemeenschappelijke open dag te organiseren waarvoor jongeren gericht worden uitgenodigd.
  2. Tijdens de huldiging der kampioenen wordt ook de ‘Kampioen Vrijwilliger’ geëerd. Dit kan bijvoorbeeld via een Pluim.
  3. Gemeente stimuleert dat elke vrijwilliger bij jeugdactiviteiten een VOG-verklaring aanvraagt en doet daarbij een dringend beroep op de verenigingen.

 

3.5 Toegang jongeren tot zorg

 

Als jongeren in meer of mindere mate een steuntje in de rug nodig hebben is het belangrijk dat dit in onze

gemeente goed gebeurt. De Lingt functioneert al goed en vangt veel vragen op over zorg, welzijn, opvoeding en

jeugdhulp die niet door dure specialistische hulp hoeft te worden behandeld. Investeringen in eigen begeleiding door het sociaal team blijft nodig ook om regionaal onze inspanningen hierin te voldoen. Specialistisch ondersteuning kan voorkomen dat verwijzingen naar zware onnodige jeugdhulp wordt ingezet. Goede contacten en samenwerking met de huisartsen blijft essentieel. Essentieel is dat de drempel om hulp te zoeken voor ouders zo laag mogelijk wordt.

 

Geen drempel naar de meest adequate zorg

Belangrijk is dat de toegang tot zorg zo is georganiseerd dat jongeren naar de meest adequate zorg op het juiste moment worden geleid: dus ‘licht’ waar het kan en ‘zwaar’ waar het moet.  De inzet van de Specialistisch Ondersteuner Jeugd GGZ-functionaris heeft hierin een belangrijke rol.

 

Ons actiepunt voor jeugdzorg:

 

  1. De Lingt houdt veel contact met de basisscholen en het Oostwende. Daarbij moet vooral geïnvesteerd worden in het contact met de leerkrachten.

 

 

 

 

Aanpak wachtlijsten voor jongeren

Zorginstellingen zijn voor het CDA belangrijke partners om onze jongeren de juiste hulp en ondersteuning op het juiste moment te geven. Wij vertrouwen de zorgprofessional en vinden het onwenselijk dat de gemeente op zijn stoel gaat zitten. Wachtlijsten in de jeugdzorg dienen zo kort mogelijk te zijn.

 

 

3.6 Diversiteit en inclusie

 

Het CDA steunt initiatieven in ons dorp om de acceptatie van LHBTI-ers te vergroten en bespreekbaar te maken. Gedacht kan worden aan bewustwording van het gebruik van niet gepaste bewoordingen, kennis vergroten en werken aan een actieve acceptatie met als doel werkelijk naast de ander te staan in plaats van slechts tolereren.

 

Daarbij vermijden wij zogenaamde symboolpolitiek. In plaats daarvan gaan wij de dialoog aan en geven waar mogelijk steun en erkenning.

 

 

 

 

 

 

 

4. Zorg

 

Het CDA streeft naar een samenleving waar mensen zoveel als mogelijk kunnen participeren ongeacht geslacht, leeftijd, inkomen en eventuele beperkingen. Inclusief zijn is een belangrijke waarde hierin. Het CDA zet in op een samenleving die een goede sociale verbondenheid kent met gebundelde inzet van vrijwilligers, mantelzorgers en professionals in een hecht netwerk dat werkt volgens het principe één gezin, één plan, één hulpverlener, kortom het maatschappelijk middenveld. Mensen die het nodig hebben, worden ondersteund op een wijze die bij hen past, dit terwijl participeren wordt gestimuleerd waar mogelijk. Een mantelzorgcompliment blijft een middel om de waardering richting mantelzorgers uit te spreken.
 

4.1 Preventie

 

Het welbevinden van mensen staat voor het CDA centraal. Mensen zijn daarvoor op de eerste plaats zelfverantwoordelijk. Voorkomen is echter beter dan genezen. Vast staat dat de kosten van investeringen in welzijn, cultuur en sport minder hoog zijn dan zorgkosten. Preventieprogramma’s bij instellingen welke door de gemeente gesubsidieerd worden moeten jaarlijks verantwoording afleggen over de resultaten van hun inspanningen. Resultaten kunnen niet altijd in harde cijfers uitgedrukt worden maar de impact van de preventie zal dan op een andere wijze kenbaar gemaakt moeten worden. 

 

De opgave voor de gemeente is om, samen met maatschappelijke organisaties en sportclubs, te zorgen voor een gezonde omgeving voor kinderen en jongeren. Het sport en preventie-akkoord in Bunschoten speelt hierbij een grote rol.

 

Het CDA is er voorstander van dat kinderen worden ingeënt tegen ziekten.

 

Vanuit het onderwijs geven waarnemers aan dat een toenemend aantal kinderen de dag begint door zonder

ontbijt naar school te worden gestuurd.

 

Onze actiepunten voor preventie:

 

  1. Aan de gelijke rechten van (wettelijk en sociaal) van kinderen, vrouwen, mannen, andersdenkenden en minderheden mag in geen geval worden getornd.
  2. Gemeente en instanties werken gezamenlijk aan een rookvrije omgeving, zoals de schoolpleinen. De gemeente stimuleert rookvrije sportparken en kantines. Het verstrekken van alcohol aan jongeren onder de leeftijd van 18 jaar wordt actief en streng aangepakt. Bij stelselmatige overtreding kan sluiting van de kantine een gevolg zijn.
  3. De gemeente stimuleert een pakket voor lokale scholen waarin aandacht wordt besteed aan gezonde voeding. Verder stimuleert zij het nuttigen van het ontbijt voor basisschoolkinderen waar dit mogelijk is, bijvoorbeeld middels een voorlichtingscampagne over gezond beleid.
  4. Het behalen van Gezonde-school-vignetten bij de GGD ziet het CDA als een voortdurende uitdaging voor de scholen.
  5. Ouders moeten nog meer bewust gemaakt worden van de gevaren van alcoholgebruik bij hun jonge minderjarige kinderen.

 

4.2 Ondersteuning van persoonlijke kracht met waardigheid

 

Het CDA gaat uit van de persoonlijke kracht en waardigheid van mensen. Natuurlijk houden we rekening met

wat mensen niet kunnen, maar ons vertrekpunt is wat mensen wel kunnen. Dat vergt geen algemene regels,

maar maatwerk en menselijke maat - ook bij thuiszorg.

 

 

 

 

 

Onze actiepunten voor goede ondersteuning:

 

  1. De mogelijkheid tot woningaanpassingen is onderdeel van de maatschappelijke ondersteuning. Hierbij blijft het van belang dat de inwoners vooraf goed overleg plegen met de gemeente om zodoende de mogelijkheden te bekijken.
  2. De gemeente streeft afspraken na met zorgorganisaties over maatwerk bij de thuiszorg, wanneer een algemene voorziening niet toereikend is.
  3. We willen ook in de zorg de mogelijkheid instellen dat inwoners met een ‘recht om uit te dagen’ – voorstellen doen om zelf de zorg in hun omgeving te organiseren als alternatief voor zorg die wordt aangeboden door de gemeente.
  4. Bij nieuwbouwprojecten wordt de bouw van enkele een-laags woningen gestimuleerd zodat woningaanpassingen eenvoudiger zijn. Toepassingen van bredere deurdoorgangen kan hierin ook helpen.

 

Aanpak van laaggeletterdheid

In Nederland zijn ruim 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven en daardoor moeilijker

mee kunnen doen in de samenleving. Dat is een ongekend hoog aantal en het is voor deze mensen een

serieuze handicap in een wereld van internet, e-mail en sociale media. Wij willen dat deze mensen de kans

krijgen om aan de vaardigheden te werken die zij nodig hebben om mee te kunnen doen.

 

Onze actiepunten voor het aanpakken van laaggeletterdheid:

 

  1. Er is inmiddels een brede aanpak van laaggeletterdheid binnen onze gemeente waarin goed wordt samengewerkt met verschillende partijen. Wat het CDA betreft moet dit beleid consequent worden uitgevoerd en doorgezet. Signalen van zorgverleners, onderwijspersoneel en medewerkers van het sociaal team moeten zo snel als mogelijk tot het aanbieden van hulp leiden.
  2. Voor nieuwkomers in Nederland geldt het beheersen van de taal als een absolute must. Nieuwkomers die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen (vmbo-niveau), wordt mogelijk de toegang tot lokale regelingen ontzegd. Taalbeheersing is essentieel om volledig te participeren in onze samenleving.

 

Passende voorzieningen

Passende voorzieningen betekent ook passende woonruimte. Het CDA wil het mogelijk maken dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, maar wel op een veilige manier. Met de woningcorporaties maakt de gemeente gerichte prestatieafspraken over de hoeveelheid en de kwaliteit van het woningaanbod. In het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking heeft de gemeente er een aantal taken bij gekregen. Niet alleen op het gebied van de zorg, maar ook op het gebied van toegankelijkheid van de openbare ruimte.

 

Onze actiepunten voor passende voorzieningen voor mensen met een beperking:

 

  1. Wonen en zorg voor een gehandicapt kind of familie in de directe woonomgeving vindt het CDA gewenst. Hiervoor moet de gemeente het beleid voortzetten voor vergunningen voor flexibele bouwconcepten met een bepaalde duur (waarna de opstal, als de zorgtaak is beëindigd, wordt verwijderd).
  2. De gemeente stimuleert particuliere bouw voor passende huurwoonruimte, zodat er een meer onafhankelijk marktsegment ontstaat los van woningbouwstichtingen.
  3. De gemeente blijft het voortouw nemen in het gesprek over mobiliteit, verkent daarbij mogelijke samenhang van leerlingenvervoer, doelgroepenvervoer, WsW-vervoer en vrijwilligersinitiatieven zoals met buurtbussen.
  4. De gemeente stimuleert passende faciliteiten voor mensen met een beperking bij organisaties binnen de gemeente.
  5. Het CDA wil het verlengen van de gehandicaptenparkeerkaart gratis maken.
  6. De gemeente moet samen met ervaringsdeskundigen eenmaal per jaar naar drukbezochte plekken in de gemeente gaan om hindernissen voor toegankelijkheid te signaleren en te verhelpen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwe gemeentelijke commissie, de commissie “WEG met die barrières”.
  7. De gemeente moet op de hoogte zijn en blijven op het gebied van de nieuwste voorzieningen voor blinden en slechtzienden en mensen met een beperking.
  8. Inclusieve speeltoestellen zullen veel vaker ingezet moeten worden. Te denken valt aan inclusieve-schommels.
  9. Uitbreiding van het aantal openbare gehandicaptentoiletten is nodig.
  10. Het aantal benodigde parkeerplaatsen voor gehandicapten moet beter aansluiten bij het aantal uitgegeven parkeerkaarten voor gehandicapten.

 

4.3 Omzien naar elkaar

 

Zorg heb je nodig als je ziek bent of leeft met een handicap of beperking. De meeste mensen die zorg nodig

hebben, willen dit zo goed en lang mogelijk in hun eigen omgeving organiseren. Wij willen deze zorg dichtbij

huis versterken en beter organiseren, zodat de professionele zorg en ondersteuning beter aansluiten bij de

keuzes van mensen. Zodat zij zo lang als mogelijk de regie over hun eigen leven kunnen houden. Innovatie en

nieuwe medische inzichten kunnen daarbij helpen en het persoonsgebonden budget kan een belangrijk

instrument zijn om die zorg naar eigen wens in te richten.

 

Ook voor mensen die uit beschermd wonen weer hun plaats terugvinden in onze gemeente zal aandacht voor hun sociaal netwerk moeten zijn. Waar nodig stimuleert de gemeente hierin.

 

Ons actiepunt voor zorg in de eigen omgeving:

 

  1. Wij ondersteunen lokale en regionale initiatieven, waarbij buurten, verenigingen, bedrijven, kerken,

et cetera met elkaar alledaagse zorg voor ouderen en zieken in hun eigen omgeving organiseren.

 

Mantelzorg

Mantelzorgers zijn de onmisbare kracht in de zorg voor ouderen, gehandicapten en chronisch zieken. Mantelzorgers vinden het normaal om te zorgen voor een hulpbehoevend(e) familielid of kennis. Ook de buurtverpleegkundige moet bij het oordeel over de vraag hoeveel zorg iemand nodig heeft, goed kijken naar de draagkracht van de mantelzorger en dit afstemmen met de gemeente.

 

Daarnaast moet de dagopvang en de respijtzorg in de gemeente op orde zijn zodat mantelzorgers van tijd tot tijd even op adem kunnen komen. De gemeente staat naast de mantelzorgers en faciliteert ze, bijvoorbeeld door individuele coaching en training. Ook als het gaat om huisvesting. Specifieke aandacht is er voor de jonge mantelzorger. Het bieden van laagdrempelige trefpunten en goede voorlichting zijn daarbij basisvoorwaarde.

 

Onze actiepunten voor mantelzorg:

 

  1. De mantelzorger of ouderenadviseur heeft desgewenst een vaste positie bij het keukentafelgesprek.
  2. De gemeente betrekt mantelzorgers, als ervaringsdeskundigen, bij het opstellen en de uitvoering van het beleid.
  3. De gemeente organiseert professionele ondersteuning van mantelzorgers voor informatie, advies of praktische ondersteuning.
  4. De gemeente zet het beleid voort dat blijken van waardering aan mantelzorgers geeft.

 

Aanpak van eenzaamheid

Voor het CDA is eenzaamheidsbestrijding een speerpunt in het zorg- en welzijnsbeleid. Eenzaamheid is namelijk een groot probleem in onze samenleving. Het komt in alle leeftijdscategorieën voor, maar vooral onze ouderen zijn een kwetsbare groep. De zorg en aandacht voor ouderen is een verantwoordelijkheid van ons allemaal – van familie, buren, kennissen en verenigingen. Om eenzaamheid tegen te gaan, willen wij inzetten op het versterken van bestaande maatschappelijke en sociale verbanden en ouderen stimuleren om zelf op zoek te gaan naar sociale contacten.

 

Onze actiepunten tegen eenzaamheid:

 

  1. Wij willen een gemeentelijke aanpak van eenzaamheid, waarbij ouderen die in isolement dreigen te raken regelmatig worden bezocht.
  2. Wij stellen voor het onderwerp eenzaamheid tijdens het ‘keukentafelgesprek’ aan de orde te laten komen.
  3. Belangrijk is dat vrijwilligers en professionals tijdig (leren) signaleren wanneer eenzaamheid zorgwekkende vormen gaat aannemen. Op deze manier kan er tijdig informele ondersteuning of zo nodig professionele interventies in gang worden gezet.
  4. De nieuwe lichting gepensioneerden heeft veel in huis. Omdat we hen graag actief bij de samenleving betrokken houden, zijn we van plan alle mensen die de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken een informatiepakket aan te bieden waarin zij worden opgeroepen hun talent en kennis in te zetten voor de gemeenschap.

  1. Inwoners wordt de gelegenheid geboden hun eenzaamheid te melden bij een meldpunt, hulp moet dan snel geboden worden.

 

Ouderen

De vergrijzing van de bevolking heeft gevolgen voor het gemeentelijke zorgbeleid. Om goed voorbereid te zijn

op de toekomst moet de gemeente nu in overleg gaan met ouderenorganisaties om te horen wat belangrijk is

in de betreffende gemeente voor de zorg van later. Een speerpunt daarbij is omgang met dementie. Gemeente stimuleert ondernemers in ons dorp om dementie te herkennen. Ook op het gemeentehuis zullen medewerkers die direct in contact staan met inwoner op het herkennen van dementie getraind moeten worden.

 

Onze actiepunten over ouderen:

 

  1. De gemeente moet mogelijkheden bieden voor ouderen om in hun eigen woonplaats oud te kunnen worden en te blijven wonen.
  2. De maatschappelijke stage kan gekoppeld worden aan het ouderenbeleid. Wellicht kunnen jongeren die de maatschappelijke stage doen oudere inwoners ondersteunen.
  3. Herkenning van dementie moet in al onze lagen van de samenleving gestimuleerd worden.

 

4.4 Samenwerken met professionals

 

Professionele ondersteuning op het gebied van welzijn en zorg blijft noodzakelijk. Omdat er veel verschillende

organisaties werkzaam zijn op het terrein van welzijn en zorg, is integraal werken belangrijk. Een zorgprobleem

kan immers verschillende oorzaken hebben: door gebrek aan werk, financiële problemen of eenzaamheid.

Mensen moeten niet gehinderd worden door de uiteenlopende zorgsystemen waar verschillende partijen

verantwoordelijk zijn.

 

4.5 Zorggelden

 

De gemeente heeft de afgelopen jaren extra taken erbij gekregen op het terrein van de (Jeugd)zorg en Werk,

met forse bezuinigingen. Voor het CDA is het uitgangspunt: Rijksgeld voor de zorg, gaat naar de zorg.

 

Vereveningsregeling tegen het licht

De solidariteitsregeling, ook wel vereveningsregeling, in de regio wordt kritisch tegen het licht gehouden.  Indien het als gemeente verantwoord is zelf bepaalde risico’s te dragen, is verevening op die percelen niet meer gewenst. De totale verevening dient gemaximaliseerd te worden tot een bepaald percentage. Gemeenten die meedoen in de vereveningsregeling, maar onvoldoende inzet tonen tot beheersing van de zorgkosten zullen hier regionaal op aangesproken dienen te worden. Uitsluiting van de vereveningsregeling kan een mogelijk gevolg zijn.

 

Collectieve zorgverzekering

Om mensen met een laag inkomen tegemoet te komen, heeft de gemeente een collectieve Zorgverzekering

afgesloten met een bepaalde zorgverzekeraar. Minima kunnen dan tegen een gereduceerd tarief een

Zorgverzekering afsluiten via de gemeente. Dit dient voorgezet te worden. Deze tegemoetkoming moet wel in

een eerlijke verhouding staan tot de kosten voor mensen die net buiten de regeling vallen.

 

4.6 De menselijke maat centraal

 

Wij kiezen voor een zorgstelsel waarin de patiënt centraal staat, waarin professionele zorg en zorg door familie of bekenden goed aansluiten en langdurige en intensieve zorg in alle fasen van het leven beschikbaar is als dat nodig is.

 

In de regio zal de komende jaren met steeds minder aanbieders van zorg gewerkt worden. Gevaar hierbij is dat identiteitsgebonden zorg onder druk komt te staan. CDA is voorstander deze zorg onder te brengen bij de grotere gecontracteerde partijen. In geval dat dit onvoldoende keuzevrijheid geeft, biedt een PGB voor inwoners soelaas.

 

Wie grotendeels afhankelijk is van zorg heeft dus de mogelijkheid dat zelf te regelen en naar eigen inzicht vorm te geven. Bovendien verloopt financiering van zorg dan niet via zorginstellingen, maar vindt plaats vanuit de vraag van mensen die zorg nodig hebben. Het CDA is om deze redenen groot voorstander van persoonsvolgende bekostiging. Zorgfinanciering die de mens centraal stelt dus, zoals het Persoonsgebonden Budget (PGB) of een vouchersysteem waarmee zorg kan worden ingekocht wanneer een persoon daarvoor kiest. Zo beschermen we de menselijke maat in de zorg.

 

Onze actiepunten voor maatwerk in de zorg:

 

  1. Het Persoonsgebonden Budget (PGB) is een geschikt middel om mensen zelf hun zorg in te laten richten. Wel is het van belang om de kwaliteit te blijven garanderen. De gemeente is eindverantwoordelijk dat het budget wordt besteed bij deskundige zorgverleners.
  2. Misbruik van het PGB komt helaas voor. De gemeente moet dit actief tegengegaan. Achteraf moeten mensen natuurlijk verantwoording afleggen om fraude tegen te gaan. De financiële middelen van het PGB mogen evenmin ‘verdwijnen’ in financieringsconstructies voor zorgvastgoed.

 

4.7 Werk en inkomen

 

Werk is een wezenlijk onderdeel van het sociaal en maatschappelijk leven. Een goed vak leren is daarom erg

belangrijk. Minstens zo belangrijk daarbij is de kans om werkervaring op te doen.

 

De gemeenten staan door de Participatiewet voor een voortdurende opgave met werkgevers, UWV, onderwijs, WSW-bedrijf en particuliere organisaties als uitzendbureaus. Ook voor mensen voor wie betaald werk een brug te ver is, is participatie van belang. Voor ons is de tegenprestatie dan een middel om mensen te activeren die nu wel een uitkering ontvangen, maar verder niet participeren. Dat zij actiever worden is beter voor henzelf, hun omgeving en ook voor de samenleving. Uiteindelijk kan ook de tegenprestatie een eerste stap zijn in de richting van een betaalde baan. Contacten tussen maatschappelijk werk, vrijwilligersorganisaties en BBS zullen versterkt moeten worden. Wij pleiten voor het instellen van een vrijwilligers-vacaturebank waarin organisaties en verenigingen hun wensen kenbaar kunnen maken.

 

Wij willen voorkomen dat jongeren tussen de wal en het schip belanden. Daarom is extra aandacht nodig voor

beschut werk en voor de aansluiting van jongeren naar de arbeidsmarkt die van het PRO/VSO-onderwijs

komen.

 

 

Onze actiepunten voor werk en inkomen:

 

  1. Wij staan voor één werkgeversbenadering. Daarbij worden werkgevers met concrete mogelijkheden voor plaatsing benaderd door één instantie (die optreedt voor gemeente, WSW-bedrijf en waar mogelijk ook het UWV).
  2. De praktijk leert dat de aanpak van het UWV in de regio voor een aantal groepen faalt en dat er geen maatwerk wordt geleverd. De gemeente dient voor deze groepen de samenwerking met commerciële arbeidsbemiddelaars te zoeken om hen te laten participeren.
  3. Van de gemeente mag verwacht worden dat ze een voorbeeldfunctie vervult. Het gaat hierbij om werkstages of werkervaringsplekken, werkplekaanpassingen, mobiliteitsbonussen en no-riskpolissen voor werknemers met een beperking, indienstnemingsubsidie en proefplaatsingen met behoud van uitkering, loonkostensubsidie of loondispensatie, participatieplaatsen en job coaching.
  4. De gemeente moet stimuleren dat er voldoende werkervaringsplaatsen komen via aanbestedingseisen (Social Return On Investment) en via de eigen organisatie.
  5. Bij gemeentelijke externe contacten wordt het aannemen van werklozen gestimuleerd.

 

Armoede

Armoede is niet alleen een financieel probleem, maar vooral ook een zaak van niet kunnen meedoen in de samenleving. Daarom wil het CDA een actief armoedebeleid van de gemeente. Ook hier geldt dat de inwoner eerst zelfverantwoordelijk is. Een integrale aanpak met zorg en welzijn is geboden is. En voorkomen beter is dan genezen. Goed toegankelijke en begrijpelijke informatie over minimaregelingen zowel van de gemeente als het Rijk is een basisvoorwaarde. Mensen die afhankelijk zijn van een uitkering, hebben daar over het algemeen niet voor gekozen. Ze zitten in een situatie die niemand wenst. Ze moeten met respect bejegend worden. Een bijzondere categorie betreft de groep inwoners die getroffen zijn door de toeslagenaffaire.

 

De Voedselbank en de Genadebank blijken helaas noodzakelijk, maar moeten wel een tijdelijke oplossing blijven. Bezoekers van de Voedselbank en de Genadebank hebben vaak meerdere problemen tegelijk, zoals werkloosheid en schulden. Voor die problemen kan hulp geboden worden.

 

Onze actiepunten tegen armoede:

 

  1. Het project “schuldhulpmaatjes” blijft door de gemeente ondersteund worden.
  2. We zorgen ervoor dat gemeentelijke schuldhulpverlening snel kan helpen. Er mogen geen wachtlijsten ontstaan.
  3. We steunen maatschappelijke initiatieven voor armoedebestrijding (van bijvoorbeeld kerken of scholen). Dit kunnen we doen door subsidie te geven, maar ook door te zorgen voor huisvesting of praktische hulp te bieden.
  4. De gemeente gaat bezoekers van de Voedselbank en Genadebank actief benaderen om deel te nemen aan bijvoorbeeld een schuldhulpverleningstraject en/of het zoeken van werk. Zo kunnen de Voedselbank en Genadebank ook voor hen een tijdelijke voorziening blijven.
  5. Aansluiting bij de landelijke Voedselbank-keten geniet onze voorkeur.
  6. Slachtoffers van de Toeslagenaffaire worden door de gemeente ruimhartig geholpen. Schulden aan gemeente en BBS worden opgelost mits er erkenning is als slachtoffer.

 

 

5. Economie

 

Het CDA streeft naar een eerlijke economie. Een eerlijke economie is een economie waar ondernemerschap loont en groei en bedrijvigheid de toekomst van volgende generaties versterkt in plaats van belast. Het CDA wil kortom goed zorgen voor wat van waarde is, de lokale economie stimuleren en de werkgelegenheid laten toenemen.

 

Veel inwoners van Bunschoten zijn werkzaam in het midden- en kleinbedrijf (MKB), dat goeddeels afhankelijk is van lokale- en regionale keuzes en ontwikkelingen. Het CDA is de partij voor het MKB. Lokale ondernemers maken zelf de belangrijkste keuzes. Maar de gemeente kan wel randvoorwaarden scheppen voor een florerende lokale economie en bedrijven ondersteunen door de regeldruk te verminderen of een gunstig vergunningenbeleid te voeren.

 

5.1 Bedrijvigheid

Bedrijvigheid en ondernemerschap dragen bij aan de vitaliteit en de leefbaarheid van de gemeente Bunschoten. Mensen werken als werknemer of starten een eigen bedrijf. Het CDA kiest vanuit het uitgangspunt van rentmeesterschap nadrukkelijk voor het stimuleren van sociaal ondernemerschap, waarbij de winst van het bedrijf bijdraagt aan het geven van kansen aan mensen en aan duurzaam produceren. Voor het CDA zijn familiebedrijven en MKB-bedrijven de primaire motoren waar de samenleving op draait.

 

Ondernemerschap

Het CDA waardeert ondernemerschap en wil dat waar mogelijk in de verschillende bedrijfsfasen stimuleren, vooral rondom de huisvesting. Daarnaast is kennis delen het adagium van deze tijd. Startende jonge ondernemers wisselen graag kennis uit en delen voorzieningen. Dit om kosten te drukken, contacten te onderhouden en aanvullende diensten te kunnen verlenen. Wij willen hen ondersteunen en ondernemers stimuleren om te groeien.

 

Werkgelegenheid

De overheid helpt bedrijven door ruimte te vinden voor her- om- en bijscholing van (aankomend) personeel, zo

dicht mogelijk bij de bedrijven, of via een goede vervoersverbinding. Om jonge mensen zonder eigen vervoer, en mensen met een handicap aan het werk te helpen, zijn verbindingen cruciaal.

 

In Bunschoten zijn veel bedrijven actief in de zogenaamde maakindustrie. Deze bedrijven ondervinden veel problemen op de arbeidsmarkt met het vinden van adequaat opgeleid technisch personeel.

 

 

 

Veel van deze technische opleidingen in de regio zijn inmiddels gesloten. Veel van deze bedrijven beginnen daarom hun eigen scholing of ‘Academy’. Een prima initiatief, maar het heeft de focus beperkt op de benodigde eigen competenties. Het maakt de medewerkers niet echt mobiel of wendbaar. Het is de moeite waard om te onderzoeken of er in Bunschoten een technische beroepsopleiding opgericht kan worden om zo te kunnen voorzien in de toenemende vraag naar technisch breed opgeleid personeel.

 

Onze actiepunten voor meer en goede werkgelegenheid:

 

  1. Werkgelegenheid moet vast op de agenda van de raad komen. Met name in hoeverre het aanbod van menskracht aansluit bij de behoeften van bedrijven en als dat onvoldoende is of betere matching bevorderd kan worden door training en opleiding.
  2. Werklozen die zelfstandig ondernemer willen en kunnen zijn, worden in hun aanpak gestimuleerd.  Particuliere programma’s kunnen daarbij helpen. Kosten die hiervoor gemaakt worden, kunnen opgebracht worden uit het re-integratiebudget, of – achteraf – uit bespaarde uitkeringen.

 

Iedereen aan het werk

Iedereen doet mee en mag zijn of haar talent inzetten en daarvoor erkenning krijgen. Wie geen betaald werk verricht, kan op andere manieren een maatschappelijke bijdrage leveren. Het CDA juicht het toe wanneer mensen in een uitkeringssituatie een tegenprestatie leveren. Alles wordt ingezet om mensen werk of een zinvolle bijdrage te laten leveren, zo nodig gelijktijdig met het oplossen van andere (zorg)problemen.

Het aantal bijstandsgerechtigden moet actief worden verlaagd. Het college dient hiervoor een actieplan te presenteren aan de raad. In dat plan worden goede voorbeelden uit andere

gemeenten in Nederland opgenomen, waaruit de raad kan kiezen. Jaarlijks evalueert de raad de

ontwikkelingen van het aantal bijstandsgerechtigden en stelt  zo nodig het plan bij.

 

Oudere vrijwilliger en mantelzorger vrij van sollicitatieplicht

Het is niet reëel om te veronderstellen dat alle oudere werklozen op korte termijn een vaste baan kunnen vinden. Vaak zijn deze mensen wel op een andere manier in de samenleving actief, bijvoorbeeld als vrijwilliger of mantelzorger. Die inzet verdient waardering van de samenleving en daarom willen wij een vrijstelling van de sollicitatieplicht voor werkzoekenden boven de 60 jaar die vrijwilligerswerk doen of mantelzorg bieden.

 

Onze actiepunten over uitkering en bestendig werk:

 

  1. Ingezet moet worden op duurzaam (of bestendig) werk. Het tijdperk van de flexibele arbeidscontracten ligt achter ons. Werkgevers en werknemers zijn het er inmiddels over eens dat als vanouds ingezet moet worden op vaste contracten. Tijdelijke arbeidsplaatsen moeten altijd perspectief bieden op een vervolg.
  2. Het CDA wil creatieve vormen om mensen aan het werk te helpen ondersteunen. Bijvoorbeeld wanneer iemand een parttimebaan vindt, dan kan de gemeente dit inkomen aanvullen tot bijstandsniveau.
  3. Uiteindelijk moet dit wel leiden tot een volwaardige baan, dus zo’n regeling zal qua duur altijd beperkt zijn.
  4. De regelingen waarop werkgevers een beroep kunnen doen wanneer zij mensen met een arbeidsbeperking in dienst nemen – loonkostensubsidie of loondispensatie – wil het CDA  versterken en vereenvoudigen. Hierin moet de gemeente het goede voorbeeld geven.

 

Korte metten met fraude

Jaarlijks vinden er in Nederland onnoemlijk veel gevallen van uitkeringsfraude plaats. Dat is onverteerbaar voor

mensen die zich wel aan de regels houden en zij die met de premies de uitkeringen bij elkaar sparen. Fraude is diefstal van de gemeenschap.

 

Ons actiepunt tegen fraude:

 

  1. Er moet meer capaciteit worden vrijgemaakt voor het zorgvuldig opsporen en vervolgen van profiteurs en fraudeurs van een uitkering. Dat kan bovendien helpen om het onderscheid tussen fraude en administratieve fouten bij uitkeringsgerechtigden te kunnen vaststellen. Wat dit betreft heeft de Toeslagenaffaire ons veel geleerd. Bij werkelijke fraude dient ook vaker strafrechtelijke vervolging plaats te vinden.

 

Arbeidsomstandigheden

Woonomstandigheden van arbeidsmigranten zijn ook een zaak van de gemeente. Voor verschillende bedrijven in onze gemeente zijn arbeidsmigranten onmisbaar. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen medewerkers die hier tijdelijk (kort en lang) verblijven, en medewerkers die zich hier willen vestigen. Laatstgenoemde categorie komt in aanmerking voor reguliere woonruimte binnen de gemeente. Er is ook een categorie, waarvan dat minder uitgesproken is. Ook deze categorie moet ergens verblijven en onze zorg moet

zijn dat de huisvesting verantwoord is, zowel ten opzichte van de arbeidsmigranten als ten opzichte van de

omgeving. Een oplossing als een budget-hotel of recreatiepark met toezicht en mogelijkheden voor recreatie

lijkt voor die categorie de beste oplossing. Voor kort blijvende arbeidskrachten zijn pensions en hotels geschikt, mits registratie, beheer en toegang tot taallessen en dergelijke gegarandeerd zijn. In alle gevallen verlangt de gemeente wel een keurmerk van de brancheorganisatie, zodat zeker is dat aan de minimale eisen voor behoorlijke huisvesting wordt voldaan.

 

5.2 Infrastructuur

 

Een volledig dekkend mobiel netwerk en digitale infrastructuur en snel internet vormen een basisvoorziening

voor een innovatieve economie. Tevens is deze digitale- en mobiele bereikbaarheid een basisvoorziening voor

de leefbaarheid en veiligheid. In een deel van het buitengebied is de digitale infrastructuur en mobiele

bereikbaarheid nog niet voldoende aanwezig.

 

Onze actiepunten voor een goede digitale infrastructuur:

 

  1. Het CDA gaat komende periode voor een volledige digitale dekking van het grondgebied van de gemeente Bunschoten.
  2. Bezien wordt of de aanleg van Wi-Fi in straatmeubilair, bijvoorbeeld lantaarnpalen, kan worden gerealiseerd in het centrum, zodat Wi-Fi in het gehele centrum voor iedereen gratis beschikbaar is.

 

Vitaal centrum

De detailhandel verandert momenteel sterk. In het omgevingsplan wordt geregeld waar detailhandel mag

plaatsvinden. Het CDA zet in op een concreet centrumgebied in Spakenburg. Een centrum waarin ondernemers

volop mogen experimenteren om consumentbelevingen en -ervaringen aan te kunnen bieden. Een centrum

waar mensen elkaar ontmoeten en samen iets kunnen beleven.

 

Onze actiepunten voor een vitaal centrum:

 

  1. Het centrumgebied van Spakenburg moet qua commerciële oppervlakte niet uitbreiden. Binnen dit gebied moet slim en ruimhartig ruimte voor winkels, horeca en dienstverleners worden bestemd.
  2. Hierbij moet wel gestreefd worden naar evenwicht tussen die onderdelen. Daarbij moet ruimte zijn voor de markt, evenementen en nieuwe initiatieven.
  3. We onderzoeken of het dempen van een deel van de binnengracht (bijv. Vanaf het monument tot aan de Noorderkerk) een kwaliteitsimpuls kan geven aan het centrum.
  4. Parkeren moet aantrekkelijk blijven en dus gratis.
  5. De vestiging van detailhandel buiten het centrum moet kritisch worden bekeken om leegstand in het centrum te voorkomen
  6. Parkeren in het centrum moet goed gefaciliteerd worden voor zowel bezoekers als bewoners. Kern is dat parkeren gratis blijft, maar dat bewoners van bijvoorbeeld Nieuwe Schans, Dwarskuulstraat, De Savornin Lohmanstraat, Oude Schans en de stegen in het centrum een parkeervergunning kunnen aanvragen.

 

Recreatie

Het CDA wil zoveel mogelijk inspelen op het bijzondere karakter van de gemeente Bunschoten Spakenburg. Vanuit de historie, omgeving en bevolking kan het specifieke karakter van de gemeente worden ontdekt.

 

Toeristen en recreanten zoeken naar ervaringen en beleving van een gebied of een stad. Ook voor de eigen

inwoners is het steeds belangrijker dat beleving geboden wordt. Voor winkeliers en horecabedrijven

worden de overlevingskansen groter als meer toeristen en recreanten de gemeente bezoeken – onder andere

van de watersport in de jachthavens en vanaf de overzijde van het Randmeer.

 

Randmeer en pleziervaart

Het CDA is sterk voorstander van het structureel aanpakken van de problemen die het fonteinkruid in het Randmeer veroorzaakt. Het CDA constateert dat in het gehele Randmeer fonteinkruid enorme overlast voor de pleziervaart geeft. De pleziervaart zal hierdoor de Randmeren gaan mijden. Inmiddels zijn we erachter dat het maaien van het fonteinkruid geen adequate oplossing biedt. Voor dit probleem zijn structurelere maatregelen nodig die de bevoegdheid van de gemeente overstijgen. Aansluiting bij Gastvrije Randmeren en hun landelijke initiatieven is dan ook een eerste stap. Een versmalling van het vaarwater of oppervlaktewater is in deze geen optie voor het CDA.

 

Onze actiepunten voor recreatie:

 

  1. Waar zich de mogelijkheid voordoet, probeert de gemeente fietspaden aan te leggen. Te denken valt aan een fietspad langs het Randmeer vanaf Jachthaven Nieuwboer naar de Eem en aansluitend op het daar al aangelegde Jaagpad. Ook moet nu haast gemaakt worden met de aanleg van een verbinding Zevenhuizen – Amersfoortseweg voor fietsers en een fietspad langs de Haarse Wetering naar de Zonseweg.
  2. Inmiddels zijn we erachter gekomen dat maaien van fonteinkruid in het Randmeer niet de oplossing is.  Voor een duurzame oplossing is een structurele aanpak noodzakelijk.
  3. Eerder is gesproken over trekpontjes bij de ingang van onze vishavens. Het CDA staat voor opnieuw te bezien of dit een haalbare kaart is, waarmee een fraai rondje havens kan worden bewerkstelligd.
  4. Initiatieven die leiden tot nieuwe recreatieve ontwikkelingen zal het CDA uiteraard positief benaderen.
  5. We onderzoeken de kansen voor recreatie aan de kuststrook langs de Oostdijk.

 

5.3 Ruimte geven aan ondernemen

 

Economische vitaliteit van handel en productie kan worden bereikt door partijen bij elkaar te brengen, samen

op te trekken en ruimte te geven aan initiatieven van mensen. Daarnaast is het essentieel dat de regelgeving

meebeweegt met de economische vitaliteit.

 

Kansen benutten

Met de nieuwe omgevingswet kan de gemeenteraad zich nadrukkelijk richten op een toekomstvisie voor de gemeente, gebaseerd op de optimale economische kansen van het dorp, de stad of de regio. Betrokkenheid van inwoners en ondernemers bij het opstellen van een omgevingsvisie is voor een democratische partij als het CDA vanzelfsprekend.

 

Belangrijk is dat het CDA zich onderscheidt door specifiek te vragen naar belemmeringen die worden ervaren bij ondernemerschap. Het CDA koppelt dit terug naar het beleid, dat vervolgens aangepast kan worden. Om ondernemerschap optimale kansen te geven, is het belangrijk om experimenten toe te staan. Regelgeving vanuit de ruimtelijke ordening kan dan soms in de weg zitten. In het kader van het toekomstbestendig maken van de economie is flexibiliteit belangrijk. De ondernemer moet meer ruimte krijgen om te ondernemen. Dat kan door het schrappen, aanpassen of flexibiliseren van regels in wat nu het bestemmingsplan en in de toekomst het omgevingsplan heet. Ook de burger moet die ruimte krijgen.

 

Onze actiepunten over ruimtelijke ordening en ondernemingsklimaat:

 

  1. Het CDA is voorstander van het creatief toepassen van regels op het moment dat flexibel ondernemerschap dat vraagt in het economisch belang van de gemeente.
  2. Het tijdelijk gebruik van bestaande bouw past binnen een gunstig ondernemingsklimaat.
  3. Om lokale bedrijven ruimte voor groei te bieden en om de plaatselijke werkgelegenheid veilig te stellen, moet actief gewerkt worden aan het realiseren van het nieuwe

bedrijventerrein ‘Kronkels-Zuid’.

  1. Ook moet worden bezien of de ruimte op de bestaande bedrijventerreinen efficiënter kan worden gebruikt.
  2. De gemeente doet actief aan het werven en binden van bedrijven (acquisitiebeleid).

 

 

6. Landschap, duurzaamheid en wegen

 

Landbouw

Landbouwers zijn ook de groenbeheerders van ons land. Het groene, weidse landschap draagt op allerlei manieren bij aan het welzijn en het geluk van mensen, en daarmee aan de omgevingskwaliteit waar Nederland geliefd voor is. Ingrijpen in dit landschap is vaak onomkeerbaar en moet dus zorgvuldig worden overwogen. De huidige stikstofmaatregelen kunnen op gespannen voet komen te staan met het landbouwbeleid. Voor een succesvolle aanpak van de stikstofcrisis is een actieve bijdrage van de boeren noodzakelijk.

 

Onze actiepunten over landbouwgrond en groen landschap:

 

  1. Verloedering van het landschap wordt tegengegaan.
  2. Schuilstallen voor vee moeten vergunningsvrij kunnen worden gerealiseerd.
  3. Concreet moet worden bekeken hoe de stadsweiden een functie kunnen krijgen waardoor het onderhoud en daarmee het fraaie beeld kan worden gegarandeerd.
  4. Er blijft een groene buffer rondom Bunschoten-Spakenburg.

 

Omgevingskwaliteit koesteren

Het CDA zet in op versterking van de landbouwstructuur en de kwaliteit van de groene ruimte. Verlies en versnippering van landbouwgrond moet worden voorkomen, aan natuurdoelen moet zo veel mogelijk samen met agrarische ondernemers worden gewerkt bij realisatie en onderhoud. Medewerking voor ruil of verkoop van betrokken eigenaren is nodig.

 

Onze actiepunten voor levensvatbare landbouw:

 

  1. Voor de levensvatbaarheid van de landbouw is het belangrijk ruimte te bieden aan nevenactiviteiten van boeren, zodat zij het landschap kunnen blijven beheren en voedsel kunnen produceren.

Bijzondere aandacht vragen we voor lokale en regionale productie en consumptie van voeding.

  1. Het CDA gaat samen met de eigenaar actief aan de slag met vrijkomende bebouwing, zoals leegkomende stallen, om ruimte te bieden aan een nieuwe bestemming. De praktijk wijst uit dat meerdere bestemmingen mogelijk zijn. Gedacht wordt heel concreet aan het voorbeeld van de Zorg, zoals zich dat in Zevenhuizen al manifesteert.
  2. Door het CDA wordt meegewerkt aan nieuwe bouwvormen bij agrarische bedrijven.
  3. Zonne-energie is hard nodig om de transitie te maken naar duurzame energie. Het CDA vindt het nodig dat allereerst daken van schuren benut worden voor zonnepanelen. Zo nodig moet de gemeente zich inzetten voor verzwaring van de netcapaciteit in het buitengebied om al die energie te kunnen benutten.
  4. Wij streven naar ‘Gelijke monniken gelijke kappen’ bij het verlenen van subsidie voor natuurbehoud en onderhoud: Ideële stichtingen zoals Natuurmonumenten worden in de subsidies nauwelijks belast, een boer wordt voor hetzelfde natuurbehoud en onderhoud wel voor de volle mep belast. Dit is valse concurrentie en ook de boer zou op dit onder dezelfde voorwaarden moeten kunnen doen.

 

6.1 Duurzaamheid

 

In een eerlijke economie gaat het ook om groene energie, afvalrecycling en energiebewustzijn. Isolatie van

gebouwen helpt om de uitstoot van CO2 terug te dringen.

 

De gemeente is verantwoordelijk voor het inzamelen van huishoudelijk afval. Uitgangspunt is zoveel mogelijk inzamelen van grondstoffen en hergebruik en zo min mogelijk te verbranden restafval.

 

Duurzame initiatieven van onderop

Een duurzame toekomst vraagt om een forse investering in de economie en infrastructuur van ons land.

Daarnaast willen wij vooral aansluiten bij initiatieven van bewoners, instellingen en ondernemers en hen de

ruimte bieden.

 

 

 

Onze actiepunten voor duurzaamheid:

 

  1. Het CDA kiest voor het bouwen van bedrijfspanden die op een goed moment weer omgevormd kunnen worden naar nieuwe toepassingen of duurzaam afgebroken kunnen worden.
  2. Het CDA verlangt van de gemeente dat ze het goede voorbeeld geeft wat betreft duurzaamheid en social return in ons inkoop- en aanbestedingsbeleid.
  3. De gemeente blijft groene energie inkopen en plaatst zonnepanelen op al haar gebouwen.
  4. Het CDA zet zich ervoor in dat alle woningen, bedrijven en gebouwen voor het jaar 2035 duurzaam geïsoleerd zijn.
  5. Het CDA wil binnen vijf jaar het maatschappelijk vastgoed, zoals de gemeentelijke kantoren, zwembad, scholen en sporthallen, verduurzamen, waardoor ze voldoen aan de bepalingen van de wet Milieubeheer.
  6. Voorlichting is een wezenlijk onderdeel van duurzaamheid. Het CDA wil mensen die een omgevingsvergunning aanvragen actief informeren over mogelijkheden voor verduurzaming.
  7. Verenigingen van eigenaren moeten wat betreft verduurzaming ontzorgd worden door de gemeente.
  8. Er dient een passende oplossing te komen voor de problematiek van de afvalinzameling rondom hoogbouw en voor huishoudens die geen plek hebben voor een container.

 

Energietransitie

Energietransitie is de omslag naar een lager en ander energiegebruik, opgewekt met hernieuwbare energie. Nederland loopt ver achter op de doelstellingen voor de energietransitie en behoort tot de hekkensluiters in de EU. Fossiele brandstoffen zoals aardolie, aardgas en kolen zorgen nu nog voor ongeveer 95 procent van ons energieverbruik. Slechts 5 procent van het energieverbruik wordt opgewekt met hernieuwbare, duurzame energie. Een probleem dat op lokaal niveau opgelost moet worden.

 

‘De wereld mooier achterlaten dan dat we haar aantreffen’, ofwel goed ‘rentmeesterschap’ vormt de kern van de CDA-visie op energietransitie. Het CDA is van oudsher de partij van het maatschappelijk initiatief en het zo laag mogelijk in de samenleving neerleggen van verantwoordelijkheden. Ook op het gebied van energietransitie is lokaal maatwerk de sleutel.

 

Het CDA hecht aan het opwekken van energie zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Wanneer het opwekken van zonne-energie niet zou kunnen vanwege de monumentale status van een gebouw of locatie in een beschermd dorpsgezicht, kiest het CDA vanwege de eindigheid van beschikbare fossiele brandstoffen en de CO2-problematiek voor de milieuvriendelijke oplossing van een andere vorm van energieopwekking en bevordert de verandering van regelgeving die dat tegenhoudt.

 

 

De biogascentrale biedt de gemeente Bunschoten een unieke mogelijkheid een grote rol te spelen op het gebied van hernieuwbare, duurzame energie. Daarbij speelt een rol dat dit bedrijf op de huidige locatie eigenlijk niet gehandhaafd kan worden. Aangezien het daar legaal aanwezig is, moet er met het uitgangspunt van vrijwilligheid gestreefd worden naar verplaatsing, gepaard gaande met verbetering van de bedrijfsvoering en vergroting van de productie van groen gas, naar de Groeneweg.

 

Onze actiepunten over energie:

 

  1. Het CDA wil een Energiekansenkaart opstellen om inzicht te krijgen in de kansen die er zijn op het gebied van hernieuwbare en duurzame energiebronnen.
  2. Bij nieuwbouwprojecten wil het CDA aandringen op duurzaam bouwen, zoals het mogelijk maken van duurzame energieprojecten in bestemmingsplannen, de Nul-op-de-Meter-woningen en geen bouwleges vragen bij duurzame investeringen.
  3. Initiatieven voor alternatieve energievormen treedt het CDA positief tegemoet.
  4. Er wordt ingezet op zo spoedig mogelijke verplaatsing van de biogascentrale vanaf bedrijventerrein Zuidwenk naar de Groeneweg.  
  5. Het CDA bepleit de instelling van een meldpunt voor klachten over de bejegening van inwoners en bedrijven door monopolie bezittende nutsbedrijven, zoals Vitens en Stedin.
  6. Wanneer regelgeving opwekken van alternatieve energie van panden moeilijk maakt, staat het CDA voor het wijzigen van deze regelgeving.

 

6.2 Verkeer en wegen

 

Van oudsher richten bedrijven zich op plekken die goed bereikbaar zijn. Voor hen is het ook van belang dat de internetverbindingen op orde zijn. Ontwikkelingen als elektrisch fietsen, reguliere arbeid van mensen met een beperking en flexibele werktijden brengen weer andere bereikbaarheidseisen met zich mee. Denk aan passend openbaar vervoer dat ook ’s morgens vroeg en ’s avonds laat rijdt. De ligging van de gemeente Bunschoten - niet aan een spoorlijn – kan niet veranderd worden Desondanks is het zaak met nieuwe technologie zorg te dragen voor zo goed mogelijke bereikbaarheid. Gedacht wordt aan slimme mobiliteit. Slim reizen is dus flexibel, effectief en duurzaam. Daarom moeten innovaties en nieuwe technologieën voor mobiliteit volop benut worden.

 

Rondweg Haarbrug

Al lang staat bij het CDA een rondweg om de bedrijventerreinen Haarbrug op het verlanglijstje. De behoefte aan die rondweg wordt steeds groter. Het sluipverkeer vanuit Nijkerk blijft toenemen en mensen vanuit het noorden van onze gemeente moeten soms onevenredig lang wachten voordat zij de rotonde bij de Nijkerkerweg op kunnen om naar hun werk te gaan. Met kracht werkt het nieuw te vormen college aan uitzicht op realisering van deze rondweg.

 

Ontsluiting Vathorst

De gemeente Amersfoort maakt plannen voor de ontsluiting van haar wijk Vathorst. De gemeente Bunschoten

moet pal staan voor haar inwoners in Zevenhuizen. Afgelopen periode zijn harde kaders gesteld voordat de

gemeente Bunschoten zal meewerken aan een ontsluiting van Vathorst over grondgebied van Bunschoten.

 

Amersfoort zal onbetwist moeten aantonen dat een ontsluiting nodig is en dat die niet mogelijk is over haar

eigen grondgebied. Zo zij dat aantoont, zal een oplossing het leefklimaat in Zevenhuizen niet mogen

verminderen, evenmin als de verkeersveiligheid. Wanneer een dergelijke oplossing gevonden wordt, zal de

consequentie moeten zijn dat die weg in eigendom, beheer en onderhoud komt bij de gemeente Amersfoort

en dat de gemeente Bunschoten hiervoor in grondgebied wordt gecompenseerd. Het gemeentebestuur moet

dat helder onder de aandacht van het bestuur van Amersfoort brengen. De consequentie van een dergelijke

ruil, zijnde minder bouwgrond in Vathorst-West, zal het bestuur met grotere intensiteit doen zoeken of een van

de andere kaders geen betere oplossing is.

 

Herkenbaarheid

De Kerkstraat is een straat waaraan de Noorderkerk staat, dus hier is sprake van een treffende en voor zich sprekende benaming. Wanneer je daarentegen door de Berkenstraat gaat merk je dat er geen berk staat. Alleen wat wilgen langs de gracht aan de westkant. Het lijkt ons een goede zaak wanneer de straatnaamgeving ook in de uitvoering van de straat herkenbaar wordt. Dit kan door met de boomplantdag een berk te planten in de Berkenstraat en ook in andere straten in de Boompjesbuurt een passende boom te planten. In de Oranjebuurt zou een beeldje van het betreffende lid van het Koningshuis geplaatst kunnen worden.

 

Ons actiepunt voor wegen:
 

  1. Wij werken aan een rondweg om de bedrijventerreinen Haarbrug.
  2. Het CDA streeft naar grotere herkenbaarheid van de naamgeving van straten door waar mogelijk een toepasselijk element toe te voegen in die straat.

 

7. Financiën

Een sterke en zelfstandige gemeente vereist solide overheidsfinanciën, lage lasten en een eerlijk overzichtelijk belastingstelsel. De gemeente Bunschoten kan door degelijk financieel beleid de toekomst van onze zelfstandigheid zeker stellen.

 

Lage lasten

Een deel van de gemeentelijke inkomsten komt vanuit de lokale lasten, het leeuwendeel van het geld komt uit de Rijksoverheid. Het lokale CDA staat voor duurzame, transparante en zorgvuldige uitgaven om de lokale belastingdruk schappelijk te houden. Door spaarzaamheid en initiatieven vanuit het CDA zijn de financiën op orde en konden we ook wat, zei het bescheiden, terugdoen voor onze inwoners. We dienen echter waakzaam te zijn voor veranderingen vanuit Den Haag waar al gesproken wordt over onbenutte belastingcapaciteit vanuit gemeenten en hier vindingrijk mee om te gaan.

 

Inzicht in financiën

Transparantie is van belang. De gemeentelijke financiën kennen geen geheimen maar worden te vaag gepresenteerd. Daardoor ontstaat onduidelijkheid bij de burger over met name de bestedingen die de gemeente Bunschoten doet en de subsidies die de gemeente toekent. Wij willen meer transparante en ook gemakkelijker online toegankelijke informatie hierover.

 

Transparant verkopen

Als de gemeente iets te koop heeft kan het niet zo zijn dat bevriende partijen voorrang hebben of partijen van buiten Bunschoten. Wij willen voor hetgeen de gemeente te koop heeft een openbare advertentie en een openbare verkoop, uiteraard niet voor snippergroen en aanverwanten. Is er (sociaal) beleid waarvoor er grond, panden of opstal beschikbaar gesteld moet worden? Dan stemt het college die eerst af met de gemeenteraad alvorens toezeggingen, verhuringen of verkopen te doen. De gemeente moet er zijn voor haar inwoners en de belangen van haar inwoners vooropstellen. Het bouwen van woningen of het verkopen van grond mag niet bedoeld zijn om de begroting sluitend te krijgen. De lokale overheid moet een ordelijk financieel beleid voeren en reserveren voor te voorziene lasten van onderhoud van de openbare ruimte en herstructurering.

 

 

 

 

Onze actiepunten voor gezonde financiën en lage lasten:

 

  1. De onroerendzaakbelasting wordt komende periode met hooguit het inflatiepercentage verhoogd.
  2. Het CDA streeft naar het stabiel houden van gemeentelijke belastingen.
  3. Ook andere lasten voor de burger worden niet meer verhoogd dan noodzakelijk voor de exploitatie en om vermindering door inflatie te voorkomen. Het streven van de gemeente moet zijn gericht weer te gaan behoren tot de tien gemeenten in Nederland met de laagste woonlasten.
  4. Het lokale CDA houdt de situatie omtrent de herijking van het gemeentefonds vanuit den Haag in de gaten. De gemeente zet zich in voor een eerlijke herverdeling van de beschikbare middelen. Dat gebeurt via de VNG en door nauw contact met de Tweede Kamerfractie van het CDA.
  5. Als de gemeente iets te verkopen heeft, dan gebeurt dat via openbare verkoop. Verkoopprocessen verlopen transparant, d.w.z. per openbare verkoop of per opbod en onder rechtstreeks toezicht van een notaris.  Onderhandse verkoop, pacht of verhuur door de gemeente is uitgesloten, met uitzondering uiteraard van snippergroen en kleine aansluitende percelen. De gemeente moet zich namelijk verre houden van ook maar een schijn van corruptie.
  6. De begroting wordt transparant en helder gepresenteerd op de website en via de lokale media.
  7. Er komt een online toegankelijke lijst waar alle subsidies per jaargang zijn genoteerd met hun ontvangers.
  8. Van alle gemeentelijke subsidieontvangers zijn de gegevens online inzichtelijk, alsmede het doel waarvoor men de gelden heeft ontvangen. Bij ideële doelen of stichtingen zijn ook de statuten, direct en online inzichtelijk via de gemeentelijke website.
  9. De gemeentelijke website moet toegankelijker en vooral overzichtelijker worden gemaakt.
  10. Wanneer sprake is van herziening van het gemeentelijk belastingstelsel maakt de gemeente daarvan

geen gebruik haar inkomsten te verhogen, maar gaat zij voor de budgetneutraliteit, die het Rijk

nastreeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.