Van Werelddorp naar 3e Werelddorp?

EVB-college financiert eigen tekorten met bezuinigingen in de zorg en spectaculaire belastingverhogingen

Het college kampt met enorme tekorten. In de afgelopen 2 jaar is er € 13 miljoen meer uitgegeven dan dat er is binnengekomen. En op dit moment wordt er ook nog eens gezocht naar het oplossen van een tekort van € 5 miljoen.

Volgens het college komt dit vooral door tegenvallende inkomsten van de Rijksoverheid en de kosten in de zorg die Barendrecht zelf moet betalen. Het CDA vindt dat het college met deze uitspraken verstoppertje speelt. Deze uitgaven en tekorten zijn te wijten aan het eigen uitgavenpatroon van dit college.

Bij de start van dit college stond Barendrecht er financieel uitstekend voor. Voor allerlei zaken was geld gereserveerd en tegenvallers konden worden opgevangen. Er is € 5 miljoen uitgetrokken voor het stoppen met de BAR samenwerking; dat is gelijk aan het tekort waardoor er nu fors bezuinigd moet worden. Hoe?

Verhogen belastingen: afval met 63% (2022-2026) € en 13% op de OZB vanaf 2025. Ook wordt er bezuinigd op groenonderhoud, subsidies voor verenigingen en de zorg. Het college wil fors bezuinigen op de zorg via Kijk op Welzijn (KOW). In de praktijk betekent dit dat KOW
€ 1.000.000, - per jaar moet bezuinigen. De helft van het personeel moet daardoor verdwijnen. Veel inwoners worden daardoor geraakt en dat vinden wij als CDA onacceptabel.

Liever stoppen wij met de plannen voor een onrendabel buitenzwembad, Aquarendrecht en de aanpassingen aan het Vlak zodat onze inwoners verzekerd kunnen blijven van de nodige zorg.
En om te voorkomen dat het Werelddorp Barendrecht straks
het 3e Werelddorp Barendrecht wordt!

CDA PLEIT VOOR DEMENTIEVRIENDELIJKE GEMEENTE

BARENDRECHT
Het CDA pleit voor een dementievriendelijk Barendrecht. Op dit moment krijgt 1 op de 5 mensen dementie (bij vrouwen is dit zelfs 1 op de 3). Dementie zal ook in Barendrecht dus steeds meer zichtbaar worden. Als gemeenschap moeten we recht doen aan mensen die een vorm van dementie hebben, hun mantelzorger en andere zorgverleners.

Het CDA pleit daarbij voor een integrale benadering tussen ondernemers, zorgaanbieders, burgers en vrijwilligersorganisaties.
Het CDA heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college. Deze gaan over visie op een dement vriendelijke gemeente, het huidige en toekomstige voorzieningenniveau,
samenwerking tussen betrokken partijen en een dementie vriendelijk gemeentehuis.

Recht doen is de hoopvolle agenda van het CDA voor heel Nederland. Recht doen gaat over een fatsoenlijk land, waar we omzien naar elkaar en voor elkaar zorgen. Waar mensen zich
thuis voelen en onderdeel zijn van een sterke gemeenschap. Waar respect en normen en waarden niet ouderwets zijn, maar gekoesterd worden.