15 juni 2024

CDA steunt Kaderbesluit Groene Lopers

Donderdag 13 juni is het Kaderbesluit Groene Lopers besproken in de Leidse gemeenteraad. Met dit besluit zet Leiden een grote stap op weg naar een autoluwe binnenstad, waarin voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen, de leefbaarheid wordt versterkt en er meer groen komt. Goed nieuws dus! Verkeersveiligheid is voor CDA Leiden een belangrijk thema en we zien dat ook op dat gebied goede stappen worden gezet. Wel hebben we samen met PvdA en D66 aandacht gevraagd voor de inrichting van de groene lopers. Hoewel technisch geen shared space, wekken de visualisaties wel de indruk van een shared space. Dat kan voor voetgangers risico's met zich mee brengen als er, met name in de spits, grote stromen fietsers van en naar het station fietsen. Ons voorstel om een duidelijk onderscheid aan te brengen tussen voetgangersgebied en rijbaan is aangenomen.

Een tweede zorgpunt voor CDA Leiden is de bereikbaarheid van de binnenstad voor oudere en minder valide reizigers. Inmiddels is duidelijk dat de nieuwe busregeling zorgt voor een flink verbeterde dienstregeling vanuit de buitenwijken naar de binnenstad. Dat is goed nieuws. Dat neemt niet weg dat door het vervallen van de haltes aan de Prinsessekade en het Kort Rapenburg een aantal loopafstanden toeneemt. O.a. de Voetgangersbeweging heeft hier aandacht voor gevraagd, evenals de Wijkvereniging Wijkraad Stevenshof. De wethouder heeft naar aanleiding van onze inbreng toegezegd bij de uitwerking van de uitvoeringsbesluiten te onderzoeken of er een alternatief voor de halte bij de Morspoort gevonden kan worden dichterbij de binnenstad.