Een groenere en leefbaarder stad daar staat ook het CDA voor. Wat dat betekent voor de stad ziet het CDA nogal anders dan het huidige college. Na de behandeling van de mobiliteitsnota en de parkeervisie is het duidelijk welke lijn dit college volgt: Alles is ondergeschikt aan het bouwen in Leiden! Mobiliteit en parkeren staan in dienst van het bouwen. Beschikbare vierkant meters moeten bij voorkeur gebruikt worden om woningen te bouwen, als er dan nog ruimte overblijft doen we iets aan vergroening. Ook het openbare vervoer is ondergeschikt aan al deze bouwplannen.

Het college heeft op dit moment nog geen enkel idee wat de dimensionering van het busstation moet worden en hoe de busroutes gaan lopen. Ondertussen is het college wel druk bezig om het stationsgebied vol te bouwen (denk aan de Geus), daar is straks geen enkele ruimte meer voor bussen noch voor groen. Er moet een masterplan voor het stationsgebied zijn om al die functionaliteit (OV, groen, leefbaarheid en bouwen) op die beperkte vierkant meters te laten samengaan. “Je moet als raad kaders meegeven aan dit ontwikkelingsgebied waarin je aangeeft hoeveel groen je wilt, wat leefbaarheid is en hoeveel ruimte voor het OV je nodig hebt”, aldus duoraadslid Stijn Hemel. Dan heb je ook een instrument in handen om je controle functie als raad te vervullen, dit is nu onmogelijk.

Bouwen is prima, maar dit college geeft geen kaders voor vergroening of leefbaarheid en zegt deze te verbeteren ondanks veel meer bebouwing. Dat is hetzelfde als dat Schiphol zegt dat meer vluchten kan met minder overlast voor de omwonenden, dat gelooft ook geen mens. Het is belangrijk om het begrip leefbaarheid concreet te maken en duidelijk te zijn in wat dit betekent voor de publieke ruimte en ook voor de bouwprojecten in deze stad. Het enige dat het huidige college meegeeft is hoeveel appartementen er gebouwd moeten worden. Hoe de leefbaarheid van de stad ermee gediend wordt, is in het midden gelaten. Het betekent dat uiteindelijk alle wijkvisies die opgesteld worden niet meer zijn dan bouwvisies waarbij betere mobiliteit en leefbaarheid een afgeleide zijn en geen doel op zich.

Voor het CDA staan vergroening en leefbaarheid dicht bij elkaar en betekenen dat we de stad op de menselijke maat houden en de wensen en belangen van de huidige bewoners van de stad zwaar laten meewegen in de beslissingen. Maak de stad duurzaam geschikt voor alle bevolkings- en leeftijdsgroepen zodat jongere als ze ouder worden en kinderen hebben ook nog in de stad kunnen en willen wonen. “Hoogbouw met parkeernorm nul betekent dat deze woningen alleen geschikt zijn voor jongere die wonen en werken aan de spoorlijn” aldus CDA duoraadslid Stijn Hemel. “Waar kunnen zij wonen als ze ouder worden en kinderen hebben? Zelfs voor een elektrische auto is geen plaats in de plannen van dit college.” “U mag geen auto en voor uw werk is in deze stad ook geen plaats, hoe u vervolgens op uw werk komt is ons probleem niet” Dit is in het kort de kijk op de stad en de Leidenaar van dit college. Wij zouden graag meer ruimte zien voor individuele mobiliteit en groen en iets minder ruimte voor alle hoge torens in deze stad.

Dit college volgt een cirkelredenatie: het is druk in de stad en omdat wij het nog drukker in de stad gaan maken wordt het te druk en daarom moeten we alle individuele mobiliteit in met name de binnenstad sterk beperken. Ga eerst bedenken hoe je de huidige drukte verminderd en ga dan pas bouwen.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.