Een greep uit de voorstellen voor de Binnenstad 

  • Onze openbare ruimte is het visitekaartje van de stad. Leidenaren zijn trots op Leiden, maar vinden dat het onderhoud van de openbare ruimte echt beter kan. Daarom wil het CDA intensiever onderhoud en snelle aanpak van problemen, ook in de binnenstad. Meer ondergrondse containers en het vaker legen daarvan helpen daarbij. De handhaving op foutgeparkeerde fietsen en weesfietsen wordt versterkt. Wie vervuilt, draait op voor de schade
  • De Binnenstad wordt autoluw. Bestemmingsverkeer blijft uiteraard wel welkom. Voor bewoners blijft er parkeergelegenheid nabij hun huis. Ook blijven er ruim voldoende parkeersplaatsen voor mindervaliden beschikbaar. Bezoekers kunnen parkeren in een van de garages of aan de randen van de stad op P+R terreinen, ook met het bezoekerstarief. Op marktdagen is het kernwinkelgebied echt autovrij.Noordeinde, Breestraat en Steenstraat worden loop- en fietsstraten waar de bus en de auto te gast is. Dit is nu nog niet het geval.
  • Een bruisende binnenstad kan niet zonder ondernemers. Daarom moet de gemeente werken aan lagere lasten, een goed bereikbare, schone stad en een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
  • Wat het CDA betreft winkelen we zoveel mogelijk in de binnenstad en de wijkwinkelcentra. Daarom zijn terughoudend met detailhandel op bedrijventerreinen, het Bio Science Park en in het Stationsgebied.
  • Meer mogelijkheden voor wonen boven in de binnenstad.
  • In de afgelopen jaren is het gevoel toegenomen dat het ’s nachts in de binnenstad voor met name voor jonge vrouwen minder veilig is geworden. Inwoners moeten eenvoudig onveilige situaties kunnen melden bij de gemeente. De gemeente moet dit vervolgens snel oplossen, bijvoorbeeld door extra toezicht en aanpassingen van de openbare ruimte. Cameratoezicht in de binnenstad en op bedrijventerreinen moet mogelijk blijven.
  • Het CDA is voor de komst van de Humanities Campus van de universiteit in of in de buurt van de binnenstad.
  • De fiets is het meest populaire vervoermiddel in Leiden. De parkeergelegenheid voor fietsen moet echter beter. Op marktdagen en bij evenementen wil het CDA daarom tijdelijke fietsenstallingen en betere handhaving. In die stallingen komt voldoende ruimte voor elektrische (bak-)fietsen
  • Leiden loopt achter bij bij de realisatie van openbare laadpalen. Voor elektrische auto’s zijn er in 2021 390 palen.Het CDA wil dat het aantal openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s en fietsen in de komende jaren minimaal stijgt tot 1500.

Specifiek voor studenten:

  • Het CDA wil dat meer jongeren en studenten gaan werken en/of vrijwilliger worden in de Leidse (ouderen)zorg. Om dit doel te bereiken wil het CDA een campagne (samen met onderwijsinstellingen en studentenverenigingen) in 2023 starten
  • Om kansengelijkheid op het gebied van culturele ontplooiing te bevorderen krijgen alle Leidse universtaire, hbo en mbo studenten gratis toegang tot de Leidse musea
  • De Universiteit Leiden blijft wat het CDA betreft stevig verankerd in Leiden. Om de universiteit stevig te blijven verbinden met de stad Leiden, blijft de gemeente zich inzetten voor voldoende ruimte voor studentenhuisvesting. Het CDA steunt de plannen van de Universiteit Leiden om de Humanities Campus op het Witte Singel Doelencomplex te realiseren en de ontwikkeling van het LUMC

Check hier het gehele verkiezingsprogramma om alle plannen voor de binnenstad en Leiden te lezen! 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.