05 juni 2024

CDA-motie 'geef duidelijkheid over asielopvang' aangenomen

De CDA-motie waarin we het college oproepen tot duidelijkheid over asielopvang is dinsdagavond 4 juni aangenomen met steun van VVD, GBLV en D66. De uitspraken van de landelijke formerende partijen over het niet uitvoeren van de spreidingswet leidde tot de vraag wat dit betekent voor onze gemeente. Dat kwam bovenop de onduidelijkheid die er al onder inwoners was over de vraag of er nou wel of niet 350 asielzoekers aan het Stationsplein in Voorburg worden gehuisvest, zoals het Voorburgs Dagblad recentelijk schreef.

Dit was voor ons reden om het college op te roepen via de gemeentelijke website duidelijkheid te geven aan onze inwoners.

Samen met de oppositiepartijen CU, GroenLinks/PvdA en SP hebben we gisteravond verantwoordelijk wethouder Bianca Bremer in een interpellatiedebat gevraagd wat het standpunt is van het college over de uitspraken van de landelijke formerende partijen en wat de stand van zaken is van de lokale uitvoering van de spreidingswet. In onze eigen motie riepen we het college op om – naast tijdige en transparante communicatie – in samenspraak met inwoners, ondernemers en sociale-en maatschappelijke partners open te staan voor vormen van kleinschalige opvang in onze gemeente. De volledige motie is hier te vinden.