23 oktober 2017

Onderzoek naar een eerlijkere verdeling van sociale huurwoningen noodzakelijk

Dat vindt de gemeenteraad en het college van B&W in Waddinxveen. Op woensdag 11 oktober stemde de gehele gemeenteraad voor de door het CDA ingediende motie die het college opriep onderzoek te doen naar de manier waarop sociale huurwoningen in Waddinxveen worden verdeeld.

Uit de evaluatie bleek dat de in 2015 aangepaste huisvestingsverordening nog niet heeft geleid tot een eerlijke verdeling van sociale huurwoningen. De slaagkans op een huurwoning van woningzoekenden tot 30 jaar blijkt niet hoger te zijn dan 3,8% terwijl de slaagkans van 55+’ers groter is dan 24,4%.

Sinds het onderwerp in 2015 aan bod kwam heeft het CDA in meerdere moties opgeroepen om hier meer aandacht voor te hebben omdat jongeren uit Waddinxveen weg trekken omdat zij geen geschikte woonruimte kunnen vinden.

Met het aannemen van deze motie (die het CDA samen met de PCW en Weerbaar Waddinxveen indiende) wordt er voor de vaststelling van de nieuwe huisvestingsverordening 2019 kritisch naar het verdeelsysteem om de slaagkansen van verschillende leeftijdsgroepen gelijk te trekken.

Maar er is meer nodig om de scheve verdeling aan te pakken. Het CDA zal daarom tijdens het vaststellen van de woonvisie (beleid over de woningvoorraad en het aanbod) daarom ook dan aandacht vragen voor de geringe hoeveelheid woningen die geschikt zijn voor jongeren/starters in Waddinxveen. Zo bouwen we stap voor stap aan een eerlijke kans op een woning voor iedereen die in Waddinxveen wil wonen.