30 mei 2024

Raadsupdate week #22

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in één van de Commissies of de Gemeenteraad. Soms bieden we extra toelichting op de motivatie van het CDA op een te nemen of genomen besluit. Dat gaat dan via een link naar een aparte pagina op internet.

Highlights Besluitvormende Raadsvergadering 29 mei 2024

Voor de stukken, moties en amendementen wordt verwezen naar de agenda van de Raad op de site van de Gemeente:

Nummers hieronder zijn dezelfde als op de raadsagenda. Woordvoerders binnen de fractie staan hieronder telkens tussen haken achter het onderwerp. Als u vragen heeft, kunt u uiteraard bij hen terecht.

__________________________________________________________________________________

3. Vragenhalfuur raadsleden

Leegstaande woningen (Peter Besuijen)

In het Algemeen Dagblad van 10 mei jl. lazen we dat van de 13.780 woningen in Waddinxveen er begin dit jaar 320 leeg stonden (Centraal Bureau voor de Statistiek). Daarmee ligt het percentage leegstaande huizen hoger dan drie jaar geleden, maar wel even hoog als aan het begin van 2023.

Het zou dan gaan om 2,4% van het woningbestand. Uit de aanvullende gegevens in het artikel maken we op dat de leegstand voor Gouda 2% bedraagt en bijvoorbeeld in Zoetermeer 1,9%.

Wij zijn echter benieuwd of de wethouder meer kan zeggen over de samenstelling van de leegstand en mogelijkheden ziet om dat percentage omlaag te brengen. Als we Gouda of Zoetermeer evenaren, dan zijn 75 gezinnen onder dak.

Wethouder Kerssies geeft aan dat leegstand dient te worden gemeld en dat daarop wordt gecontroleerd en gehandhaafd. Oorzaken van leegstand zijn verschillende (verbouw/renovatie, verkoop, nieuwbouw, etc.) Hij ziet wel aanleiding voor aanvullend onderzoek en overweegt het instellen van een Leegstandsverordening.

8. Bestemmingsplan Zuidelijke Rondweg achter Akkeroord (Peter Besuijen)

Het college stelt voor een stuk weide, gelegen achter Akkeroord (aan de Zuidelijke Rondweg) te bestemmen tot bedrijventerrein. Het betreft een betrekkelijk klein stuk grond van ca 1,53 hectare, dat ligt ingeklemd tussen de snelweg, Zuidelijke Rondweg en Akkeroord. Het terrein leent zich voor de vestiging van een drietal bedrijven, waarvan DHL zich al heeft gemeld. DHL wil daar graag een City Hub realiseren. Vanuit een dergelijke vestiging vindt distributie van pakketten plaats naar Gouda en Waddinxveen. Daarnaast zal er sprake zijn van een afhaalservice.

Het woon- en leefklimaat in de omgeving van Akkeroord en de Zuidelijke Rondweg is – onder anderen door de ligging tussen de verschillende wegen en nabij lichtbronnen - slecht en de omwonenden hebben daar last van. Een uitbreiding van het bedrijventerrein kan leiden tot een verdere verslechtering van de omstandigheden. Omwonenden willen deze wijziging van bestemming niet en hebben in contacten met wethouder, projectontwikkelaar en verschillende fracties de bezwaren gemeld. Daarnaast hebben verschillende omwonenden ingesproken tijdens de commissievergadering en zienswijzen ingediend.

De CDA-fractie heeft uitvoerig stilgestaan bij dit initiatief en begrijpt de bezwaren. Uiteindelijk hebben wij besloten het voorstel toch te steunen, maar wel onder de voorwaarde dat de gemeente haar uiterste best doet om een verdere verslechtering van de omstandigheden tegen te gaan.

Na zeer uitvoerige discussie heeft de Raad besloten de wijzigingen van de bestemming goed te keuren en bedrijven toe te staan. Daarbij is raadsbreed een motie aangenomen waarin de wethouder wordt gevraagd om met de projectontwikkelaar in gesprek te gaan over de mogelijkheden om aanvullende maatregelen te nemen. Het gaat daarbij ondermeer over de inrichting van het perceel, inritten, verkeersoverlast, e.d.

10. Lokale Educatieve Agenda 2024-2028 (Peter Besuijen)

Het belangrijkste doel van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA) is uitvoering geven aan het onderwijskansenbeleid, dat zich ondermeer richt op het voorkomen, tegengaan en bestrijden van onderwijsachterstanden. Het plan voor de komende jaren richt zich op gelijke kansen, inclusief onderwijs en toekomstbestendig onderwijs.

CDA is zeer tevreden over het plan, dat zal moeten worden uitgevoerd door de scholen, met ondersteuning van de gemeente. Voor de zogeheten Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE, gericht op kleine kinderen die zich minder snel ontwikkelen dan leeftijdsgenoten) wordt extra aandacht gevraagd. Op dit moment is het een uitdaging om binnen de gemeente een plek te krijgen en er bestaan wachtlijsten. Samen met D66, PvdA/GL en ORSattaur heeft het CDA een motie ingediend waarin wordt opgeroepen over de ontwikkeling van de VVE-aantallen jaarlijks te rapporteren en doelen te actualiseren.

11. Centrale Vuurwerkshow (Peter Besuijen)

De centrale vuurwerkshow op oudejaarsavond is twee keer niet doorgegaan als gevolg van slecht weer. Uiteraard zijn er met de organisatie kosten gemoeid, maar ook bij het annuleren van de show kost het de gemeenschap geld. Het college stelt voor om in geval van verwacht slecht weer te kijken of de show op een eerder tijdstip op oudejaarsdag kan plaatsvinden. Enkele partijen spreken de voorkeur uit voor verplaatsing naar Nieuwjaarsdag, maar dat stuit bij de burgemeester op bezwaren. Hij verwacht dat het niet haalbaar is dan voldoende ondersteuning op veiligheidsgebied te kunnen garanderen. Een motie gericht op het benutten van Nieuwjaarsdag wordt niet aangenomen. Het voorstel om het college de ruimte te geven voor het kiezen van een vroeger tijdstip wordt daarentegen wel aangenomen.

Agendapunten 9 en 12-19

De vergadering kende vervolgens een groot aantal hamerstukken, die zoals gebruikelijk al uitvoerig in de commissies werden besproken en in de raad unaniem werden aangenomen:

• Weigering verklaring van geen bedenkingen Kromme Esse 4c (Peter Besuijen)
  • Actualisatie Algemene Plaatselijke Verordening (APV) (Peter Besuijen)
  • Regiovisie Huiselijk Geweld Hollands Midden 2024-2028 (Bastienne Prins)
  • Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Promen (Bastienne Prins)
  • Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Streekarchief Midden-Holland (Bastienne Prins)
  • Maatregelenpakker Beter Bereikbaar Gouwe fase 3a (Bastienne Prins)
  • Beslissing op bezwaar voorkeursrecht Zuidplaspolder (Peter Besuijen)
  • Bestemmingsplan Bredeweg, Hoek Piet Stuurmanweg (Peter Besuijen)
  • Wijziging Omgevingsvergunning Prins Bernhardlaan 2 – Souburgh (Bastienne Prins)