Raadsupdate week #23
Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die zijn behandeld en besloten in de Gemeenteraad. In de Raadscommissies wordt de agenda voor de besluitvormende raad voorbereid. Het doel is vervolgens om in de Gemeenteraad besluiten te nemen en discussie te voeren over resterende nog openstaande punten.
Highlights Gemeenteraad 31 mei 2023
Ontwikkeling visie maatschappelijke voorzieningen kan starten
10 jaar geleden werd de laatste officiële visie op maatschappelijke voorzieningen vastgesteld. Het is opnieuw noodzakelijk het aanbod aan maatschappelijke voorzieningen te toetsen, in het bijzonder met het oog op de groei van het aantal inwoners van destijds ca 25.000 naar 40.000 in de komende jaren. Bij de start van de visie-ontwikkeling wordt door het college een startnotitie voorgelegd aan de raad. Daarin verwoordt de wethouder het voorstel, de onderbouwing en de aanpak.
Het CDA staat achter de aanpak van Wethouder Leferink en wil ruimte geven voor de ontwikkeling van de visie. Het CDA-standpunt werd door Bastienne Prins als volgt verwoord:
“Het college gaat een visie ontwikkelen op maatschappelijke voorzieningen. Die visie is de verwachting die de gemeente heeft van de toekomst voor Waddinxveen. Het gaat in die visie om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen. Voor ons ligt een korte, maar krachtige startnotitie, waarin o.a. de bouwblokken helder zijn geformuleerd en vijf clusters worden voorgesteld.
T.a.v. de bouwblokken willen we nog meegeven in de visie duidelijk te maken waar afbakening ligt tussen maatschappelijke en commerciële voorzieningen. T.a.v. de clusters vermoeden we dat deze vijf niet uitputtend zijn, maar dat gedurende het proces om te komen tot een visie er nog wel een paar toegevoegd worden. Het toegestuurde lijstje van de wethouder met eerste subgroepen laat dat al zien.
Wij willen de wethouder de ruimte geven de visie te ontwikkelen.
De punten die D66 en PvdA/GL noemen in hun dicta vinden we wat voorbarig. Het zijn te veel richtingwijzers naar een bepaalde uitkomst. Daarom zullen wij de moties van D66 en PvdA/GL niet steunen. Toch willen wij, door de omvang van dit onderwerp en de impact die dit onderwerp heeft op de Waddinxveense samenleving, tussentijds geïnformeerd worden over de ontwikkelingen, zodat wij indien nodig nog invloed kunnen uitoefenen. Daarom hebben wij het amendement van de PCW meeondertekend.
Het gaat het CDA erom dat al de inwoners die willen sporten, muziek maken of andere activiteiten willen doen, daar ook de ruimte voor krijgen. En uiteraard: dat we goede voorzieningen hebben voor onderwijs, kinderopvang en voor zorg en welzijn.
Zoals in de commissie ook al gezegd: “Bouwen aan gemeenschappen is meer dan stenen alleen: het gaat in eerste instantie om activiteiten”
De wethouder is al voortvarend aan de slag gegaan met de visie. We roepen haar op voortgang te blijven maken, waarbij kwaliteit voorgaat aan kwantiteit, daarom gaan wij ook akkoord met de vertraging die ontstaat door het tussentijdse memo.
Tot slot: Het CDA hoopt dat na de visieontwikkeling de dromen snel omgezet kunnen worden in daden.”
Een motie om rekening te houden met specifieke kaders werd door het CDA niet ondersteund, maar wel aangenomen. Daarna werd het door PCW, VVD en CDA ingediende amendement goedgekeurd en tot slot werd het voorstel aangenomen.
Nieuwbouw school, sporthal en aanvullende voorzieningen Park Triangel
Het college (Wethouder Leferink) stelt de volgende ontwikkelingen voor In de Triangel:
- Nieuwbouw van een school voor TOV, inclusief kinderopvang, ruimte voor (para-)medische diensten en buitenruimten. Dit zou moeten worden gerealiseerd op de locatie van het voormalig afvalbrengstation
- Nieuwbouw van een sportzaal, buurtcentrum/sportkantine, kinderopvang en buitenruimte op de Parklaan (gekoppeld aan de bestaande schoolgebouwen).
En motie van D’66 werd door de raad goedgekeurd. Daarin wordt de ruimte voor (para-)medische diensten gemaximeerd op 1000 m2. Dit sluit aan bij de door de huisartsen genoemde ruimtebehoefte.
Namens CDA sprak Peter Besuijen steun uit voor het voorstel:
“Voor ons zijn de voorstellen duidelijk. Natuurlijk moeten onderdelen nader worden uitgewerkt en die zijn voldoende belicht: verkeer, woningbouwprogramma, etc.
De samenvoeging van scholen met voorzieningen voor kinderopvang, sport en medische zorg spreekt ons enorm aan.
Tijdens de behandeling in de commissie M&F hebben wij vragen gesteld over de brief van de Coöperatie Huisartsen Waddinxveen. Hierop lichtte Wethouder Leferink toe dat er sprake is van een behoorlijke mate van flexibiliteit. De daaropvolgende discussie leidde over de ruimte leidde tot de D’66 motie. Het genoemde maximum is voor ons acceptabel. Motie zullen we steunen.
Wij staan nadrukkelijk achter het voortvarend oppakken van de plannen.”
Het voorstel werd aangenomen.
Huisvestingsverordening in gewijzigde vorm goedgekeurd
In de verordening staan de regels over het in gebruik geven en nemen van schaarse woonruimte. Complexe en gedetailleerde materie binnen de fractie in handen van Frans Schwiebbe. Algemene discussie had plaatsgevonden in de Commissie. Frans Schwiebbe pleit in de raad andermaal voor een aangepaste regeling voor de woonwagenbewoners en een door hem samen met PvdA/GL ingediend amendement wordt aangenomen. Met de familieverbanden wordt bij toewijzing rekening gehouden. Uitvoerige discussie vond ook plaats over de toewijzing van woningen aan eigen bewoners. Op basis van een voorstel van PvdA/GL, CDA en PCW werd de Huisvestingsverordening aangepast: 50% van de huurwoningen in de sociale sector, middenhuur en betaalbare nieuwbouw koopwoningen wordt eerst aangeboden aan inwoners. Daarnaast zijn verbeteringen voorgesteld voor doorstromers (van sociale huur naar middenhuur). Met deze wijzigingen zijn de unaniem stukken goedgekeurd.
37 sociale huurwoningen op het Raadhuisplein
De gemeente wil sociale huurwoningen toevoegen aan de woningvoorraad op de locatie van het oude gemeentehuis, Raadhuisplein 1. Dit is één van de ontwikkellocaties in het Sleutelkwartier. Het gaat in totaal om 37 woningen. Het appartementencomplex wordt hoekvormig uitgevoerd waarbij een maximale bouwhoogte van 17 meter geldt op de hoek. In het huidige bestemmingsplan geldt een maximale bouwhoogte van 14 meter en daarom is een nieuw bestemmingsplan nodig.
Een van de omwonenden nam de gelegenheid de Raad nogmaals haar bezwaren onder de aandacht te brengen. Een pleidooi om te komen tot een gewijzigde opzet. Binnen de omwonende gemeenschap bestaat het gevoel dat er onvoldoende rekening is gehouden met de bezwaren die men heeft geuit. Wethouder Vleij heeft op het participatie- en informatietraject in de Commissievergadering uitvoerig gereageerd. Via een motie doet VVD in de raadsvergadering een voorstel om met behulp van moderne technologie (VR e.d.) het participatietraject in de toekomst te verbeteren.
Zowel de motie als de wijziging van het bestemmingsplan zijn aangenomen.
CDA pleit voor verbeterde WOZ-waardering door Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland (BSGR)
In de voorbereiding van de vaststelling van de begroting voor het komend jaar wordt aan verschillende partijen waarmee de gemeente samenwerkt ( de zogenaamde gemeenschappelijke regelingen) een zienswijze aangeboden. In de kern is de zienswijze een korte reactie op de voorgestelde begroting.
Het CDA heeft een wijziging van de zienswijze voor BSGR voorgesteld. De tekst van het betoog van Peter Besuijen:
“De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland functioneert naar behoren. Toch willen we de raad voorleggen de voorliggende zienswijze aan te vullen.
Het is belangrijk voor iedereen dat bij het heffen van belasting een goede basis bestaat. Voor de OZB is dat de WOZ-waarde en daarover kan nog wel eens discussie ontstaan. Dan bestaat de mogelijkheid tot het indienen van bezwaar, individueel of via een No Cure No Pay bureau. Met het behandelen van de bezwaren zijn hoge kosten gemoeid en terecht dat de Belastingsamenwerking die kosten in de hand wil krijgen.
Echter: In 30% van de gevallen blijkt een bezwaar gegrond. Dat is een hoog percentage dat inwoners die onzeker zijn over de juiste waardebepaling uitnodigt ook bezwaar te maken.
Wij denken dat de focus moet liggen op het verbeteren van de waardering, waardoor het % gegrond verklaarde zaken terugloopt. Daarmee wordt de kostenreductie gerealiseerd, maar belangrijker nog: daarmee wordt ook een beter basis voor de OZB-heffing bereikt.
Aan pagina 2 willen we daarom de volgende alinea toevoegen:
De raad spreekt ook zijn zorgen uit over de relatief hoge aantallen gegrond verklaarde bezwaren tegen de hoogte van de vastgestelde WOZ-waarden. De individueel ingebrachte bezwaren en bezwaren via de no cure no pay bureaus blijken in gemiddeld 30% van de procedures te leiden tot een aanpassing van de waardes. Dergelijke hoge uitkomsten kunnen bijdragen aan het in stand houden en doen toenemen van de stroom bezwaarschriften. Wij dringen erop aan uw initiatieven om te komen tot een verbeterde waardebepaling, te intensiveren. Dit draagt op termijn bij aan de beoogde kostenreductie en aan een correcte vaststelling van de aan de waarde gerelateerde fiscale heffingen.
Dit amendement is medeondertekend door VVD en PCW.
Het amendement werd aangenomen.