06 oktober 2016

Uitvoering woonwagenbeleid

Op naar de toekomst zou je zeggen met dit beleidsstuk.

Maar zou toch graag even terug willen kijken, dit niet om oude koeien uit de sloot te halen, maar nogmaals om te onderschrijven hoe belangrijk het is dat, door terug te kijken je kunt zien wat we in gezamenlijkheid hebben bereikt, en we dat als vertrekpunt kunnen zien!

Het begon voor mij met een bezoek aan het woonwagenkamp aan de Pater Jorna weg, had de stukken gelezen en moet eerlijk bekennen, snapte er niks van!

17 plekken/ lege plekken/ stilstandbeleid/uitstervingsbeleid / behoud woonwagen cultuur/ cultureel erfgoed/zelfs Europese commissie tegen rascisme  en intorantie werd erbij gehaald, dit waren termen die zomaar voorbij kwamen.

Dus afspraak gemaakt en werd vervolgens hartelijk ontvangen, door een grote groep betrokken bewoners , die mij vertelde blij te zijn met mijn bezoek, omdat ik het eerste raadslid was die een bezoek bracht aan het kamp, gelukkig later gevolgd door meerdere raadsleden, waardoor we nu met elkaar een goed beeld hebben gekregen wat er moest gebeuren om tot een definitief oplossing te komen.

Dit alles heeft geresulteerd in een motie die het CDA samen met de PCW heeft ingediend, waarvan de strekking was, dat er 3 partijen nodig zijn om tot een leefbaar en acceptabel accoord te komen .

Dit minnelijke traject is ingezet door de gemeente en we kunnen concluderen, dat er veel werk is verzet, er is geluisterd naar de wensen van de woonwagenbewoners en met medewerking van woonpartners ligt er nu een mooi plan!!

Waarmee de gemeente Waddinxveen en de woningcorporatie Woonpartners Midden-Holland laten zien dat ze langs de lijnen die worden uitgezet in het woonwagenbeleid met respect voor de culturele eigenheid van de doelgroep, zorgdragen voor kwalitatief goede huisvesting voor woonwagenbewoners en woonwagenslocaties met een goed veiligheids- en leefbaarheidsniveau.

En ja uiteraard zal er nog veel water door Gouwe stromen voordat de uitvoering is gerealiseerd en moeten de betrokkenen nog veel geduld hebben, maar er is weer toekomst , geen uitsterving of stilstandbeleid, geen achterstallig onderhoud en onduidelijkheden meer!

Het is ook voor het CDA belangrijk dat elke bevolkingsgroep zich thuis voelt in waddinxveen, maar ook dat de gemaakte afspraken worden nagekomen, en waar nodig er moet worden gehandhaafd zodat het grote bedrag wat er voor dit plan wordt vrijgemaakt, moet worden gezien als wisselgeld, wij verwachten er wel iets voor terug!!

Dit is dus een goed vertrekpunt , waar we het vertrouwen uitspreken dat als er met eenzelfde goede communicatie in gezamenlijkheid, we tot een goede uitvoering zullen komen van dit plan, en de hobbels die er ongetwijfeld komen ,uiteindelijk tot een strakke weg zullen leiden!

(Hoe die ook door het kamp gaat lopen!!!)

Trix de Kruijff-Los