Om reizen met de trein aantrekkelijk te maken is van belang dat de spits niet onnodig druk is. Het CDA is daarom erg positief over de proef in de regio Arnhem-Nijmegen waar starttijden van twee grote opleidingsinstituten (HAN en Radboud) werden aangepast. De drukte nam tijdens de ochtendspits sterk af. Er was zelfs een afname van 22% in de hyperspits. Het CDA wil daarom graag dat dit in heel Nederland wordt uitgerold. Dat zei woordvoerder Mustafa Amhaouch tijdens een algemeen overleg over het spoor.
Amhaouch: “In november 2018 is een voorstel van mij en D66-collega Paternotte aangenomen om dit bij meerdere hogescholen en universiteiten toe te passen. Ook in het Klimaatakkoord is de aanpak van de hyperspits door middel van gewijzigde aanvangstijden een belangrijk speerpunt. Er is dus al brede steun, maar wat ontbreekt is brede opvolging.” Hij riep de staatssecretaris op hier per provincie nu echt werk van te maken zodat er opvolging komt in bijvoorbeeld Utrecht, Delft, Groningen en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven was het met Amhaouch eens dat er een actieplan moet komen, en zal hierover met de provincies in overleg gaan.
Plafond capaciteit in zicht
Vanuit milieuoogpunt is de trein voor het CDA een duurzaam en concurrerend alternatief voor vervoer per auto en vliegtuig. De NS gaven in augustus echter aan dat het plafond voor de capaciteit op het spoor in zicht is. Dat vraagt om creatieve oplossingen om toch zoveel mogelijk mensen en goederen via het spoor te kunnen blijven vervoeren. Naast het spreiden van openingstijden van opleidingen ziet het CDA ook mogelijkheden om capaciteit te vergroten door bij investeringen de dubbeldekstreinen als standaard te nemen.