Op aandringen van CDA en D66 gaat het kabinet aan de slag met het opzetten van een publiekscampagne tegen nepnieuws en desinformatie. Vorig jaar pleitten beide partijen ook voor actie tegen de verspreiding van desinformatie, maar een campagne bleef vooralsnog uit. Deze week stelde CDA-Kamerlid Harry van der Molen samen met D66 tijdens de begrotingsbehandeling Binnenlandse Zaken voor om hier nu echt geld voor vrij te maken. Zeker in aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten en Europa komend jaar is het belangrijk dat burgers zich hier beter bewust van zijn.

Harry van der Molen: “Nederland kan niet stilzitten als je ziet wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Onze inlichtingendiensten melden al langer dat beïnvloeding via sociale media ook in Nederland aan de hand is. Daarom is het hoog tijd dat de overheid een publiekscampagne opzet, zodat burgers zelf ook desinformatie kunnen herkennen.”

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken heeft nu toegezegd te starten met deze campagne. Voor het einde van dit jaar wordt het voorstel verwacht om dit verder uit te werken. Van der Molen: “Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de overheid gaat vertellen welke informatie wel of niet deugt. Het CDA pleit voor betere voorlichting, zodat mensen beter op de hoogte zijn op welke manier desinformatie wordt verspreid en daar zelf bewust mee omgaan. ” 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.