“De Chinese bedrijfsspionage bij ASML is zeer ernstig. Het toont wederom aan dat we onze vitale sectoren zoals infrastructuur maar ook 5G moeten beschermen. Het CDA zegt al langer dat Nederland niet naïef moet zijn over de gevolgen die handel met China met zich mee kan brengen. Ik wil weten of Nederlandse bedrijven voldoende beschermd zijn tegen spionage, diefstal van bedrijfsgeheimen en oneigenlijk gebruik van gegevens.” Dat zei CDA-woordvoerder Joba van den Berg, naar aanleiding van de diefstal van bedrijfsgeheimen bij ASML door Chinese medewerkers. Ze heeft daar deze week samen met haar collega Mustafa Amhaouch schriftelijke vragen over gesteld aan de ministers van Economische Zaken en Klimaat en Justitie en Veiligheid.
Het CDA pleit al langer dat vitale sectoren vanuit het oogpunt van nationale veiligheid worden beschermd. Dat zijn bijvoorbeeld infrastructuur, waterleidingsystemen, landbouwgronden en telecommunicatie én dus ook het toekomstige 5G-netwerk. Wat het CDA betreft vallen daar ook (onderdelen) van bedrijven onder die gevoelige technologie maken, zoals ASML en NXP.
Huawei en het 5G-netwerk
De ontwikkeling rondom het 5G-netwerk, dat supersnel internet mogelijk maakt, baart het CDA zorgen. Op voorstel van het CDA wordt er momenteel een risicoanalyse gemaakt zodat er duidelijke en strenge eisen worden gesteld aan de bedrijven die uiteindelijk het 5G-netwerk mogen aanleggen. Daarbij moet ook gekeken worden wie de leveranciers zijn van die bedrijven. Van den Berg: “Er is nu een enorme focus op netwerkapparatuur, zoals routers en servers. Echter, we moeten ook kijken naar de besturingssystemen, onderhoudscontracten etc. De vraag zal zijn of Chinese bedrijven zoals Huawei kunnen voldoen aan die strenge eisen om aan het kernsysteem een bijdrage te leveren. De overheidsbemoeienis met Chinese bedrijven is namelijk groot, zo blijkt uit de berichtgeving de afgelopen jaren. “
Belt en Road initiatief
De Chinese overheid heeft duidelijke doelen om haar invloedsfeer te vergroten zoals het Belt en Road initiatief, een ontwikkelstrategie van de Chinese overheid voor uitbreiding van het transportnetwerk met Europa. Van den Berg wijst erop dat er in de betrekkingen met China geen sprake is van wederkerigheid: “Chinese bedrijven kunnen hier gewoon zaken doen. Maar Nederlandse bedrijven moeten in China in een joint venture werken met maximaal 49% van de aandelen, en ze moeten hun technologie ‘om niet’ ter beschikking stellen.”