15 juli 2024

CDA goed op dreef bij laatste raadsvergadering

De laatste raadsvergadering voor het zomerreces werd gekenmerkt door vele agendapunten. De fractie heeft weer veel stukken inhoudelijk moeten voorbereiden. Het was een uitdaging om rond de klok van 23.00 echt te stoppen. Het CDA voerde veelvuldig het woord en ook dit keer leverde zij weer het bewijs de stukken inhoudelijk grondig waren voorbereid.

Stichting Wolderwijs stond aan het begin van de agenda gepland. Voordat u hier verder leest raad ik aan om ons bericht van 2 juni 2024 even door te nemen. (klik hier) Dan begrijpt u waarom wij als CDA tegen de motie stemden voor (financiële) steun aan de Stichting die noodgedwongen mensen moet ontslaan. Het punt was nu wederom door beide partijen geagendeerd. De raadsbrief vanuit het college was volstrekt helder waarom ondersteuning vanuit gemeente oneigenlijk en overbodig is. Toch hadden beide partijen daar nog toelichting op nodig. Na wat debat kwamen beide partijen erachter dat de andere raadsleden zich goed konden vinden in de uitkomsten van de raadsbrief. De motie was goed uitgevoerd. En gelukkig kunnen de 222 schoolorganisaties toch nog een bedrag van een luttele 600 miljoen tegemoet zien vanuit OCW. Want het OCW had immers verzuimd voldoende middelen beschikbaar te stellen volgens het hooggerechtshof. En dat dat niet het pakje aan is van de gemeente, dat was ons al heel vroeg in dit traject duidelijk.

Nadat dit punt was afgedaan stoomden we door naar Nota Grondbeleid. Prima nota, de uitgangspunten vanuit de Woonvisie zijn hierin goed door vertaald. Aangaande de rol van de gemeente volgt zij de landelijke trend en zijn de limieten om te verwerven zonder de raad te informeren verhoogd. Goed om sneller te kunnen schakelen als college. Op dat punt was de nota overigens niet even helder. De tekst was voor meerder uitleg vatbaar. Reden voor het CDA om daar technische vragen over te stellen. De ambtenaar was het met ons eens en deed een tekstvoorstel die wij als amendement indienden. Puur een tekstuele aanpassing ter verduidelijking zodat deze vragen in de toekomst worden voorkomen. Daarmee helpen wij de ambtenaren eigenlijk een handje. Het amendement werd unaniem aangenomen.

Daarna raasden we snel door de overige punten, ondanks dat daar voldoende over te vinden en te roepen was. Vanaf september gaan we van start met 4D De Wolden, een nieuwe vergaderstructuur om de piekbelasting te voorkomen en inwoners meer te kunnen betrekken. Ook het handelingskader opvang vluchtelingen werd besproken. Zie ons artikel 'CDA stemt in met handelingskader opvang vluchtelingen'

Voor het punt verwijderen PFAS heeft het CDA nog wat kritische technische vragen gesteld. Dat de opdracht om te verwijderen zo lang heeft geduurd was goed te verklaren. Dit keer heeft dat ertoe geleid dat we zelfs minder kosten kwijt zijn dan aanvankelijk begroot vanwege de Europese aanbesteding. Dat iets vertraging op loopt hoeft dus niet altijd in ons nadeel te werken, dat blijkt.

De geluid reducerende maatregelen bij dorpshuis De Bargn in Berghuizen worden nu uiteindelijk na zes jaar ten uitvoer gebracht. Hoe goed beargumenteerd ook, volgens het CDA had dit nooit zo lang mogen duren. Dat past niet bij een betrouwbare overheid. Wel hebben wij wethouder Hooch Antink bedankt om deze oude dossiers spoedig op te pakken en af te hameren in de raadsvergadering. Opgeruimd staat immers netjes.

Voorlopig zal het op onze nieuwspagina even wat rustiger zijn. Wij wensen iedereen een hele fijne zomer toe en tot in september!

Tamara de Boer – Overbeek
Gemeenteraadslid CDA De Wolden