Wonen

Wonen

Bouwen, bouwen en woondiversiteit

Wat betreft ruimtelijke ordening zullen de komende jaren spannend en intensief worden. Het gaat beter met de economie en er is meer behoefte aan woondiversiteit. De woningbehoefteaannames van nog niet zolang geleden zijn achterhaald. Wij vinden dat Noordenveld op tijd moet beschikken over voldoende bouwkavels, rekening houdend met de vraag naar varianten in de vrije sector (koop en huur) én in de sociale huursector. Verder willen wij een actief beleid om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte aan particuliere verhuur; dit geldt ook voor de vraag van ouderen naar (ruimere) appartementen, voor zowel koop als huur. Wij zullen waar mogelijk steun geven en zonodig extra budget bepleiten.

Duurzaam bouwen

De bestaande particuliere woningvoorraad moet toekomstbestendig (2020-2050) worden gemaakt: duurzaam op het gebied van bouwmaterialen, water- en energiegebruik. Nieuwbouw wordt zo mogelijk zonder gasaansluiting opgeleverd. Het CDA wil dat de komende bestuursperiode concrete, realistische ideeën worden ontvouwd met een langjarige planmatige opzet, gekoppeld aan wijkuitvoeringsplannen met inzicht over wanneer welke straat/wijk aan de beurt is en hoe de financiering (tegemoetkoming) kan worden geregeld. Wat het CDA betreft wordt zo snel mogelijk begonnen met de eerste uitvoeringsmaatregelen (2022/2023). Vanaf 2022 moet er een plan van aanpak voor de wijken liggen en de uitwerking daarvan dient voortvarend aangepakt te worden. Overigens wil het CDA dat bij de wijkuitvoeringsplannen ook rekening wordt gehouden met wijkspecifieke klimaataanpassings (adaptatie) maatregelen. Inwonersparticipatie is hierbij van cruciaal belang, zoals blijkt uit de zogeheten ‘proeftuinen’ in het land.

Slagvaardige opstelling gemeente met Omgevingsloket

Voor de korte termijn zijn er bouwkavels beschikbaar, echter voor de middellange termijn niet. De gemeente dient dringend na te denken en besluiten te nemen over nieuwe locaties, te denken valt aan Roden Noord, Peize-Noord en Peizermade-Matsloot Er komt een nieuw Omgevingsloket. Als de Omgevingswet (2022) in werking treedt, is dat loket dé centrale plek waar alle regels over de fysieke leefomgeving vindbaar zijn. In de kern betekent dit dat we ervoor willen zorgen dat een inwoner met zijn of haar vraag goed geholpen wordt. Dat is vooral belangrijk als inwoners op meerdere terreinen tegelijk vragen hebben. We zien het nu vaak mis gaan als mensen de weg kwijtraken binnen de veelheid aan regels. De inwoner heeft behoefte aan duidelijke voorlichting, begeleiding en het meedenken in het voortraject. Hierbij moet gedacht worden in mogelijkheden, niet in beperkingen. Het is de bedoeling dat dit zogenaamde Omgevingsloket met één aanspreekpunt gaat helpen om processen te vereenvoudigen en te versnellen. Via dit loket kunnen initiatiefnemers een vergunning aanvragen of snel checken welke regels er gelden op een bepaalde locatie of voor een bepaalde activiteit. Een ondernemer of particulier hoeft dus niet meer te ‘zoeken’ naar de juiste ambtenaar bij het juiste loket.

Dit vraagt een andere benadering en organisatie van de gemeente en het CDA wil de organisatieverandering om tot een ‘1-loket functie’ te komen in de gemeentelijke structuur kritisch volgen en toetsen op effectiviteit.

Bij een slagvaardige opstelling hoort ook een duidelijk en ambitieus plan voor de woningbouw voor de komende 10 jaren. Als we niet actief zijn, dan dreigt economische achteruitgang en kan Noordenveld een gemeente worden met een erg onevenwichtige bevolkingsopbouw.

Vanwege de urgentie pleit het CDA Noordenveld nadrukkelijk voor een speciale wethouder voor Woningbouw, waarbij vanuit een integrale benadering ook duurzaamheid en daarmee tevens ondersteuning bij de energietransitie is opgenomen. Zowel inwoners en ondernemers moeten hier volop bij betrokken worden.

Onze inzet: 1000 woningen en appartementen in 10 jaar!

Het CDA vindt dat er meer betaalbare (huur)woningen en appartementen in Noordenveld moeten komen en wil in ieder geval ‘1000 woningen in 10 jaar’. Dit geldt zowel voor ‘inbreiding’ als nieuw te ontwikkelen locaties. Ook moet opnieuw gekeken worden naar mogelijkheden in het buitengebied, bijvoorbeeld meerdere woningen in voormalige boerderijen, kangoeroe-woningen (combinatie van twee wooneenheden onder één dak) en navolging van initiatieven zoals het ‘naoberhof’ in Peize, een manier van wonen waarin inwoners van het hofje naar elkaar omkijken en ruimte is voor sociale woningenbouw. Tevens willen we hier pleiten voor het eventueel aanpassen van bestemmingsplannen, die erg beperkend zijn in mogelijkheden. Voor de lange termijn kiezen wij ook voor meer flexibel bouwen. Dit houdt in dat steeds meer woningen en andere gebouwen aanpasbaar zijn ingeval hun bestemming verandert.

De gemeente kan niet tijdig genoeg beginnen met vervolgstappen als het gaat om nieuwe bouwlocaties, bijvoorbeeld Peize Noord, Roden Noord en Peizermade-Matsloot.

Voorrang aan inwoners/starters uit Noordenveld

Het CDA is voorstander van aansprekende centrum-impulsen (Roden, Norg, Peize) en extra woningbouw. Dit kan voorkomen dat jongeren vertrekken uit Noordenveld en biedt de keuze aan mogelijke nieuwkomers om zich hier te kunnen vestigen. Extra woningbouw betekent ook dat scholen, verenigingen en overige maatschappelijke voorzieningen in stand kunnen worden gehouden. Voor Norg geldt in dit verband het succes van een snelle(re) ontwikkeling van Oosterveld als ‘injectie’ voor het lokale woon- en leefklimaat. Het CDA wil dat gewerkt gaat worden met zgn. inschrijflijsten met als doel om inwoners/starters in Noordenveld een zekere voorrang te geven bij het verkrijgen van een woning.

Wij steunen en stimuleren het ontwikkelen van een woon- en leefomgeving die gericht is op het welzijn van haar inwoners, met oog voor klimaatadaptatie (waterbeheer), flora en fauna. Dat vormt onderdeel van een alomvattende kijk op de toekomstige mogelijkheden voor bijvoorbeeld het gebied Roden-Zuid.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.