De gemeente Culemborg stevent op een groot financieel ravijn af. Vanuit de CDA fractie kijken we met groeiende zorg naar de voorstellen en mogelijke ombuigingen die het college voorstelt in de kadernota. We zoeken naar een gezonde balans om hiermee om te gaan. Afgelopen week stond de gemeenteraad uitgebreid stil bij de voorgenomen bezuinigingen van het college. Deze bezuinigingen zijn nodig om tot een meerjarig sluitende begroting te komen.

Bij zijn inbreng vroeg onze fractievoorzitter Marco van Zandwijk aandacht voor:
- Paal en perk stellen aan forse stijging uitgaven huishoudelijke hulp, waar trekken wij de grens?
- Financiële impact benodigde investeringen in het KWC; duurzaam financieel gezond begroten!
- Bezuiniging muziekonderwijs; Kunst Educatie Culemborg (KEC) dupe tekort onderwijsruimte, alternatief modulaire bouw?
- Bezuiniging buitenspeelvoorzieningen; hoe reëel is voorgesteld beheer door buurt/ wijk. Moeten we dit willen?
- Bezuiniging binnenstadregisseur; waarom niet de keuze gemaakt hiermee te stoppen?
- Bezuiniging Stichting JobHulp Culemborg; welke inzet gedaan voor samenwerking Werkzaak & Betuwe Wereldwijd?
- Verhoging tarief buitensport 10%; eerst voorzieningen op orde voor doorvoeren verhoging!
- Verhoging inkomsten uit parkeren; voorkom optuigen bureaucratie minima regelingen?
- Besparing door meer vergunningsvrij bouwen; minder regeldruk inwoners al langer wens CDA.
- Behoud Kinderboerderij De Heuvel; behoud voorziening voor de stap door te zoeken naar extra kostendrager in samenspraak stad
- Besparing op uitgaven aan gemeenschappelijke regelingen; samen besparen ook in de regio
- Afstoten van vastgoed; aandacht voor toekomst van Kringloopwinkel Stichting Samen Verder Culemborg
- Mogelijke verplaatsing en-of sluiting van volkstuinen; dit zouden we nu niet moeten willen;
- Bijdrage Elisabeth Weeshuis Museum: waarom is het Weeshuis ontzien van mogelijke bezuinigingen?
- Bijdrage regionaal stimuleringsfonds; waarom niet voorgesteld hiermee te gaan stoppen?
- Realiseren duurzaamheidsambities; wanneer komt gemeente met concreet plan om doelstelling te halen? Inzet gelden uit investeringsagenda?
- Vinden van ruimte voor investeringen; waarom geen inzet om te gaan afschrijven op basis van circulaire restwaarde?

Aanvullend op de commissievergadering zijn alle raadsleden geinformeerd over mogelijke extra bezuinigingen op de bibliotheek. Het ontving hierover een brief van het bestuur van de Bibliotheek Rivierenland. Op basis van de ontvangen brief zocht fractievoorzitter Van Zandwijk direct contact met de directeur/ bestuurder van de Bibliotheek. "Voor mij was het direct duidelijk dat de zorgen die de bibliotheek heeft niet uit de lucht komen vallen. De toekomst van het bibliotheekwerk is zo blijkt nu, ook helemaal niet zo zeker. Kinderen in kwetsbare gezinnen doen we daarmee tekort. Voor een kind dat opgroeit is het leren lezen één van de basiszaken die we als gemeente toch echt moeten willen faciliteren". Om hierin een goede afweging te maken heeft het CDA vandaag vragen gesteld aan het college. Het hoopt daarmee helderheid te krijgen dat het voorbestaan van de bibliotheek niet ook op het spel staat.

Donderdag 4 juli zal de gemeenteraad een definitieve richting bepalen voor de door het college op te stellen gemeentebegroting 2025-2028. Het CDA zal zich daar in ieder geval hard maken om een aantal basisvoorzieningen voor de gemeente te behouden. Denk dan aan KEC (Kunst Educatie Culemborg), speelvoorzieningen in de buitenruimte, Jobhulp, de Kinderboerderij en de Bibliotheek. Ook wil het voorkomen dat de buitensportverenigingen worden opgezadeld met een verhoging van de tarieven.

Gevraagd naar alternatieve dekkingsvoorstellen, zal het CDA vooral pleiten voor het doorvoeren van taakstellende bezuinigingen voor de eigen organisatie en de basissubsidie aan het Elisabeth Weeshuis en Elk Welzijn. Ook kijkt het kritisch naar gelden die naar de regio gaan. Zo geven wij nu jaarlijks € 2,- per inwoner uit voor een regionaal stimuleringsfonds. In tijden van financiele krapte is dit voor wat betreft het CDA niet direct een kerntaak van de gemeente. Ook zou de gemeente zich meer moeten opstellen als een samenwerkingspartner in plaats van begrotingsbewaker. Dat wil zeggen dat wij verwachten dat het samen met betrokkenen van verenigingen, kinderboerderij en de bibliotheek om tafel gaat om gezamenlijk na te denken over hun toekomstperspectief. Door samen om de tafel te gaan komen er wellicht nog aanvullende 'verdienmogelijkheden' en-of 'kostendragers' in beeld. Nu zijn deze partijen enkel geinformeerd over de voorgenomen bezuinigingen van het college.

Lees de schriftelijke vragen om toelichting mbt de bibliotheek.

De inbreng van de CDA fractie bij de commissievergadering is hier terug te luisten.