Door het college voorgestelde bezuinigingen kunnen voorlopig niet rekenen op steun vanuit de CDA fractie. De focus op de grote projecten mag voor wat betreft het CDA niet ten laste gaan van een benodigde inzet op gebied van kansengelijkheid, behoud van onze voorzieningen en het gezond houden van zowel onze inwoners als gemeentefinanciën. "In onze stad wordt het steeds duidelijker wat de prijs van het hebben van ambities is", aldus het CDA in een eerste reactie.

Samenleving betaalt de rekening
Bij de voorgestelde bezuinigingen kiest het college er voor de samenleving niet of nauwelijks mede verantwoordelijk te willen maken voor de keuzes die er te maken zijn. Wel krijgt de samenleving, en dan vooral de allerjongsten, de rekening gepresenteerd van keuzes die het college maakt. Wat betreft het CDA is dit de omgekeerde wereld. Door zich sterk te richten op de toekomst lijken we onze bestaande voorzieningen te vergeten. Of het nu gaat om de sportverenigingen, de kinderboerderij, het muziekonderwijs of de bibliotheek. Stuk voor stuk voorzieningen die van onschatbare waarde zijn. Voorzieningen die ook om een toekomstperspectief vragen. De opgaven die er liggen zijn daarbij simpelweg te groot om alleen op te pakken en-of in te vullen. Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen. Ook de gemeente zelf als het aan het CDA ligt.

Andere prioriteiten
De ambities van het college, zoals die voor de stationsomgeving en nieuwbouw van het KWC, leggen een flink beslag op onze reserves en slaan op termijn een fors gat in onze begroting. Van alleen de opgave voor het KWC rekende het CDA al uit dat het gaat om één miljoen EURO extra per jaar. Op bestaande voorzieningen gaan bezuinigen terwijl we daarnaast ook geld blijven uitgeven aan een nieuw stadsfeest, een nieuwe skatebaan en een nieuwe fietsstraat voelt dubbel. Mede vanuit het besef dat de eigen gemeentelijke organisatie, de sociale wijkteams maar ook onze basissubsidie aan Elk welzijn bij de voorgestelde bezuinigingen totaal buiten schot blijven. Voor ons als fractie is dat moeilijk uit te leggen naar inwoners.

Oog voor vergrijzing
Positief aspect van de vastgestelde kadernota is dat er eindelijk rekening gehouden wordt met de effecten van vergrijzing in onze stad. De wijze waarop is dan weer minder. Ouderen komen in de kadernota vooral als flinke kostenpost terug. Uit de kadernota blijkt geen enkele urgentie om op andere manieren naar het vraagstuk van deze vergrijzing te gaan kijken. Daar zou het ons wel om te doen moeten zijn.

Taal als basis
Cijfers laten zien dat de aanpak van laaggeletterdheid hard nodig is. Dat er mogelijk wordt nagedacht over een halvering van het budget voor het bibliotheekwerk, dat zich richt op onze jongste inwoners, is voor het CDA dan ook onverteerbaar. De verwachting dat het onderwijs dit kan helpen op te lossen binnen de tekorten en problemen die daar al spelen is volgens ons, tegen beter weten in, je kop in het zand steken.

Support aan verenigingen
De voorgenomen tariefsverhoging voor de buitensporters, staat symbool voor veel voorgestelde bezuinigen. "Het college gaat daarmee totaal voorbij aan de maatschappelijke betekenis die deze verenigingen voor ons als stad vervullen. De verenigingen vragen de gemeente om hulp. Maar in plaats van met de verenigingen in gesprek te gaan  sturen wij hun straks gewoon een verhoogde factuur" aldus fractievoorzitter Marco van Zandwijk.

Benutten meedenkkracht
Middels een ingediende motie vroeg het CDA met klem om deze voorgenomen tariefsverhoging voor buitensporters niet door te voeren. Deze kon echter niet op steun van de coalitiepartijen rekenen. Wel zegde de wethouder toe de contributieverhoging pas in te zullen voeren na de zomer van 2025. Ook wil de wethouder bij het op te stellen sport- en beweegbeleid kijken hoe een verenigingsondersteuner de verenigingen kan ondersteunen. Voor het CDA is het maar de vraag of dit aansluit bij de behoefte van de verenigingen. Om de meedenkkracht van de verenigingen goed te kunnen benutten is er wellicht iets anders nodig. "Nodig is dat er samen met de verenigingen gekeken wordt naar manieren om sportclubs naar de toekomst toe vitaal te houden."

Behoud van Kinderboerderij met dieren
In de discussie over het behoud van de kinderboerderij was te merken dat partijen verschillend over de toekomst van de kinderboerderij denken. Voor het CDA is het van belang inwoners vooraf duidelijkheid te geven over de visie op een gewenst behoud van deze voorziening met dieren op de huidige plek. Verzelfstandiging van de kinderboerderij dat het mogelijk moet maken te gaan zorgen voor extra kostendragers is voor ons bespreekbaar. Wij deden hier drie jaar geleden al de eerste voorstellen toe. Denk dan aan samenwerking met een zorgboerderij, onderwijs, agrarisch ondernemer en-of lichte horeca. Om recht te doen aan de petitie van inwoners (circa 4.000 ondertekenaars) diende wij samen met de VVD een voorstel voor behoud van de kinderboerderij in. Ondanks een ruime meerderheid in het aantal fracties dat voor dit voorstel was, is dit voorstel niet aangenomen. Een ingediend voorstel voor een in te richten denktank was voor ons veel te ruim geformuleerd, en kreeg ook geen budget mee. Voor ons een reden om dit voorstel niet te steunen.

De hele bijdrage van het CDA is hier terug te lezen.
Luister of kijk hier de bijdrage terug.

Meer informatie:
Eerder nieuwsbericht commissievergadering
Eerder voorstel toekomst kinderboerderij uit 2021
Motie Support de buitensport (niet aangenomen)
Motie Volkstuinen (wel aangenomen)
Amendement behoud kinderboerderij (niet aangenomen)
Amendement alternatieve voorstellen bezuinigingen (niet aangenomen)
Website gemeente met alle vergaderstukken