Net als alle andere partijen in de gemeenteraad wil ook het CDA haar verantwoordelijkheid nemen voor de opvang van vluchtelingen in Culemborg. In voorbereiding op de besluitvorming kregen fracties een goede uitleg van de huidige stand van zaken. "Er is nog veel werk te verzetten om tot een goede invulling te komen. Kunnen dingen beter? Ja altijd. Maar voor nu is het te lopen proces duidelijk." aldus fractievoorzitter van Zandwijk.  Luister de hele inbreng van de CDA fractie hier terug.

Voor de CDA fractie zijn er vier zaken van belang, waarop het de verdere uitwerking zal blijven toetsen.
De kosten, de regio, de locatiekeuze en oproep tot creativiteit.

De kosten. In de commissie hebben we geconstateerd dat we eigenlijk nog geen goed zicht hebben op de financiële consequenties van voorliggend besluit. Dit omdat alle zaken nog uitgewerkt moeten worden. Veel onzekerheden die er nu nog zijn zullen gaandeweg een effect hebben op onze inzet en de daadwerkelijke kosten die met dit besluit gepaard gaan. Enerzijds vraagt het college om ruimte om zaken uit te werken, anderzijds willen wij als raad ook kunnen toetsen of straks aan de uitgangspunten is voldaan. Voor ons als fractie is het belangrijk dat wij de financiele uitgangspunten, net als bij andere besluitvorming kunnen blijven toetsen. Dat te maken kosten volledig worden vergoed door de Rijksoverheid is daarbij een belangrijke voorwaarde.

Dan de regio. Culemborg ligt niet op een eiland. De opvang van vluchtelingen moet zoals het CDA al eerder heeft aangegeven in regionaal verband worden gezien. We moeten  voorkomen dat we er in de regio alleen voor staan. Gemeenten als Wageningen, Arnhem en Zutphen doen veel meer dan de taakstelling van de spreidingswet. Maar er zijn ook nog gemeenten die niet hun verantwoordelijkheid nemen.

De locatiekeuze. Voor de CDA fractie zou het hebben geholpen als wij een betere onderbouwing hadden gehad voor de voorliggende locatiekeuze. Voor en nadelen van verschillende locaties kunnen we nu moeilijk naast elkaar afwegen. Dat maakt het lastig om deze keuze uit te kunnen leggen naar inwoners en ondernemers. In het nog te voeren gesprek over een lange termijn oplossing, naar verwacht begin 2025, zal daar wel een veel betere onderbouwing moeten liggen.

Oproep tot creativiteit. Het CDA riep het college op om in de uitwerking vooral creatief te zijn in het zoeken naar koppelkansen op andere beleidsterreinen. En het kan niet vaak genoeg gezegd worden. We mogen onze ogen niet sluiten voor spanningen in de samenleving, dat vraagt in alles dat we met elkaar blijven werken aan maatschappelijke acceptatie en een heldere communicatie. Belangrijker dan de opvang zelf zijn daarbij de mensen die voor de daadwerkelijke opvang moeten gaan zorgen en de mogelijke ervaringen die dit met zich mee gaat brengen.  In dat kader verwees de CDA-fractievoorzitter naar recent onderzoek van Sigrid Suetens, hoogleraar gedragseconomie aan de Tilburg University. Uit haar onderzoek blijkt dat bewoners die in de buurt van een nieuw geopend asielzoekerscentrum wonen, een positievere houding tegenover immigranten ontwikkelen. Dit in vergelijking met mensen die verder weg van een AZC wonen. Het toont aan dat angstbeelden en vooroordelen door de tijd heen worden bijgesteld in plaats van bevestigd. Resultaten in het onderzoek wijzen ook op het belang van kleinschaligheid van de opvangplaatsen en aandacht voor het informeren en betrekken van buurtbewoners. Factoren die van belang zijn om rekening mee te houden. Is het niet voor nu dan wel voor later.

In de tweede termijn benadrukte het CDA nog dat het een vinger aan de pols wil houden. Als gemeenteraad moeten we kunnen controleren of wij ook na het nemen van voorliggend besluit er op kunnen blijven toezien dat voorgenomen voorzieningen worden gerealiseerd binnen het meegegeven uitgangspunten. Het denk dan vooral aan die van kosten neutraliteit en druk op bestaande voorzieningen (onderwijs, zorg etc). Dat is voor dit dossier niet anders dan andere dossiers. Het wil voor nu het college de ruimte geven om tot concrete afspraken te komen, zodat voldaan kan worden aan de taakstelling zoals deze wettelijk is komen vast te liggen.

Lees eerder verschenen nieuwsbericht over standpunt CDA Culemborg

Terug luisteren: Raadsvergadering (royalcast.com)

Lees onderzoek  ‘Mensen in de buurt van asielzoekerscentrum krijgen positievere houding tegenover immigranten’ - New Scientist