Integratie in de samenleving en een gelijke behandeling van vluchtelingen en woningzoekenden waren voor het CDA de twee meest belangrijke uitgangspunten bij de raadsbehandeling van de startnotitie over de toekomstige opvang van vluchtelingen in onze stad. “Culemborg ligt niet op een eiland. Als kleine stad maken wij onderdeel uit van een regio. Links of rechtsom hebben we ons daartoe te verhouden. De plannen voor de toekomstige opvang zijn wat ons betreft kleinschalig en moeten wat betreft het CDA  middels samenwerking met de regio invulling krijgen” aldus fractievoorzitter Marco van Zandwijk.

Doen wat gedaan moet worden
Over het tijdelijk gaan opvangen van mensen in nood conform de taakstelling van de spreidingswet zijn de Culemborgse raadsfracties het grotendeels wel eens. Ook voor het CDA staat de spreidingswet niet ter discussie. “We doen wat we moeten doen. Dit mede vanuit solidariteit naar andere gemeenten en om schrijdende situaties als in Ter Apel te voorkomen. Over de maat en omvang waarin wij dat op termijn willen realiseren wordt door de verschillende partijen wel anders gedacht. Het college en een meerderheid van partijen spreekt zich indirect uit voor de opvang van een veel groter aantal vluchtelingen. Dit omdat daarmee voldaan kan worden aan het uitgangspunt van kosten en een minimale druk op onze voorzieningen, denk aan benodigde zorg, onderwijs en inburgering. Volgens de CDA fractie gaat het daarmee voorbij aan maatschappelijk draagvlak en de claim op ruimte, waarvan we weten dat deze in onze stad schaars is.” aldus het CDA.

Gebrek aan bouwlocaties
De uitleg van de burgemeester Grootheest, maakt duidelijk dat als we de druk op onze voorzieningen minimaal willen laten zijn, wij niet lijken te ontkomen aan een grotere opvanglocatie en daarmee concentratie van vluchtelingen op één plek. En dat is nu juist wat wij vanuit het CDA zouden willen voorkomen. Een keuze om aan te sturen op permanente nieuwbouw voor een dubbel zo grote groep vluchtelingen zal lastig te realiseren zijn denkt het CDA. “Al zes jaar lang horen wij dat de gemeente zelf weinig tot geen locaties beschikbaar heeft voor de realisatie van sociale woningbouw. Welke locaties nu eventueel wel in beeld zijn, is ons tot op de dag van vandaag nog niet duidelijk. Hoe kunnen we het met elkaar over omvang en permanente opvang hebben zonder dat we zicht op locaties hebben?”

Kleinschalig
Wat wil het CDA dan wel? “Wanneer de stap naar een permanente woonvorm wordt gezet dan ziet het CDA deze graag kleinschalig van opzet. Daarbij moeten we willen bouwen voor zowel vluchtelingen als woningzoekenden. Om dit te regelen zouden we moeten willen investeren in een structurele kleinschalige opvangvoorziening voor circa 150-175* opvangplekken, zoals deze momenteel ook door het COA worden gefaciliteerd. Bij voorkeur doen we dit combinatie met een woonvoorziening voor een vergelijkbaar aantal wooneenheden voor Culemborgse spoedzoekers. Een kleinschalige opvangvoorziening kan zo gaan fungeren als een multi-doelgroep locatie. Op deze manier worden ook andere groepen woningzoekenden in onze stad tegelijkertijd huisvesting geboden.” Om een eerlijke verdeling van woonruimte te bevorderen steunde het CDA een motie van PVDA en CU en VVD. Deze motie kon echter niet op genoeg steun in de gemeenteraad rekenen.

Regionaal oplossen
Ervaringen met kleinschalige vormen van opvang laten zien dat deze leiden tot een betere integratie en inburgering. Ook de maatschappelijke acceptatie van een kleinschalige opvang ligt in de praktijk veel hoger. “Kleinschalige vormen van opvang zijn te realiseren wanneer zij onderdeel uitmaken van een groter netwerk. Dat onderstreept de noodzaak om dit regionaal op te willen oplossen, dat is ook het uitgangspunt van de spreidingswet. Deze wet regelt een eerlijke verdeling en spreiding van de opgave om vluchtelingen op te vangen. Aan ons om naar de bedoeling van de wet te zoeken naar een passende invulling.”

Reële opdracht aan college
"Net als op andere dossiers moeten we het college vooraf reële en uitvoerbare kaders meegeven. Reëel in de zin van uitvoerbaar. We moeten daarbij ook beseffen dat we in deze stad niet alles kunnen oppakken en al helemaal niet alles tegelijkertijd. Een voorstel neerleggen dat hierin dubbelzinnig is geeft, voor wat betreft het CDA, geen duidelijk kader mee aan het college. Ook gaat het voorbij aan de positieve effecten en kansen voor kleinschalige vormen van opvang waar in het land steeds meer ervaringen worden opgedaan." Voor het CDA uiteindelijk de reden om tegen het voorstel te stemmen.

Samenhangend beeld
De gemeenteraad gaf een goed samenhangend beeld van de vraagstukken die op tafel liggen.
- Opvang voor mensen in nood; deze staat bij geen van de politieke partijen ter discussie. Ieder mens is van waarde. Wel wordt er verschillend gedacht over de aantallen en de wijze van huisvesten,
- De locatie keuze; door de opgave voor opvang in te vullen als woonopgave leggen we onmiddellijk een claim op ruimte, dit terwijl wij met elkaar weten dat ruimte voor bouwlocaties schaars is,
- Eerlijke spreiding; kwetsbare wijken willen we niet nog kwetsbaarder maken. In sommige wijken staat de leefbaarheid al onder druk, we willen een eerlijke spreiding van sociale woningbouw over de stad
- Samenwerking in de regio; we kunnen niet alles, en niet alles tegelijk. De opgave vraagt om samenwerking. Dat vraagt om een regionale in plaats van zelfstandige aanpak.
- Gevaar van polarisatie: we mogen onze ogen niet sluiten voor spanningen in de samenleving, dat vraagt dat we blijven werken aan maatschappelijke acceptatie en in dialoog blijven.

*) In de raadsvergadering sprak Van Zandwijk over een zelfstandige kleinschalige opvanglocatie. Volgens de definitie die de COA hanteert gaat het dan om 100-150 opvangplaatsen. Om niet de suggestie te wekken dat wij niet willen voldoen aan de taakstelling van de spreidingswet spreken wij in dit nieuwsbericht over 150-175. Dit om te kunnen voldoen aan het aantal dat gemeente Culemborg moet opvangen (176 waarvan 15 alleenstaande minderjarige vreemdelingen)

Bekijk hier de vergadering en stukken terug.
Lees hier onderzoek naar kleinschalige passende opvang in onze regio
Lees hier mogelijkheden kleinschalige opvang op de website van het COA
Lees hier de beantwoording van vragen door fracties CDA CVN CU PVDA en VVD

Inbreng CDA