29 juni 2011

"Over het gedachtegoed raak je nooit uitgepraat"

Op woensdag 21 juni organiseerden het Steenkampinstituut en het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA alweer de zesde ‘Van Denken naar Doen’ bijeenkomst. Ditmaal draaide de avond rond de vier kernbegrippen van het CDA en de onlangs verschenen essay bundel ‘Waardevast’.

De avond werd ingeleid met een korte toelichting van de bundel door Evert Jan van Asselt, van het WI. Vervolgens lichtte Jacobine Geel, de voorzitter van de onlangs aangestelde commissie over de uitgangspunten, een tipje van de sluier over de vorderingen van deze commissie op dit moment. Ten slotte kwam Hein Pieper aan het woord. Hij wakkerde met zijn betoog de discussie goed aan door te stellen dat ‘het maatschappelijk middenveld dood is’ en dat er geen ‘civil society’ is maar een ‘civil sphere’.

Na de pauze gingen de deelnemers in groepjes met elkaar in discussie over de vier kernbegrippen, de hertaling en andere prikkelende stellingen over het gedachtegoed. De uitkomsten hiervan, zullen worden meegenomen door de commissie uitgangspunten van Jacobine Geel. Rond half tien werd de avond afgesloten met een drankje in de kantine van het partijbureau.