05 april 2011

Succesvol symposium in Brussel

Het WI voor het CDA en het Centre for European Studies (CES) organiseerde op 17 maart jl. een symposium waar de studie "Health Care Reforms in an Ageing European Society, with a Focus on the Netherlands" werd gepresenteerd. De betreffende studie is geschreven door Evert Jan van Asselt, Lans Bovenberg, Raymond Gradus en Ab Klink.
Het door ruim 85 internationale deelnemers bezochte symposium begon met een welkom en korte toelichting op het onderwerp door Tomi Huhtanen, directeur van het CES. Aansluitend gaf hij het woord aan de panelvoorzitter Raymond Gradus, directeur van het WI.

Drs. Evert Jan van Asselt gaf als eerste spreker een toelichting op het rapport. Hij gaf ondermeer aan dat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg een belangrijk thema is in een vergrijzende samenleving. De stijging van de kosten, de financiering en de organisatie van de zorg verschillen per Europees land, maar alle EU-landen hebben hiermee te maken. Prognoses van de EU tonen de enorme risico’s waar landen mee geconfronteerd worden als zij niet slagen in het hervormen van de zorg. De Nederlandse ervaring met hervormingen in de gezondheidszorg leert dat hervormingen mogelijk zijn.

Aansluitend nam prof. dr. Reinhard Busse (hoogleraar aan de universiteit van Berlijn) het woord. Prof. dr. Busse startte zijn betoog met het goede nieuws dat mensen steeds gezonder oud worden. Echter de groep ouderen wordt steeds groter en hebben op een gegeven moment meer zorg nodig. Volgens hem is er veel mogelijk op het gebied van effectiviteit (en daardoor vermindering van kosten). Hij gaf onder meer aan dat de grootste kostenbesparing bereikt kan worden door het gebruiken van nieuwe en betere technologieën, zodat niet alleen artsen maar ook speciaal opgeleide verpleegsters medische handelingen kunnen verrichten. Daarnaast moet er meer nadruk komen op preventie. Voorkomen is beter dan genezen!

Tot slot gaf dr. Ab Klink een reactie op het betoog van prof. dr. Busse. De heer Klink gaf onder meer aan dat de zorgkosten in Nederland sterk zullen stijgen bij ongewijzigd beleid. Volgens hem is het nodig dat de vergoeding voor zorgaanbieders sterker afhankelijk wordt van de kwaliteit van de geleverde zorg. Niet alleen het aantal behandelingen moet maatgevend zijn, maar bijvoorbeeld ook het aantal complicaties en nabehandelingen. Hij wees ook op het belang van ketenzorg. Veel zorg wordt nu versnipperd geleverd, terwijl veel winst geboekt kan worden bij een goede afstemming van de zorg.

Na de drie sprekers was er gelegenheid voor discussie met de aanwezige deelnemers in de zaal.

Een uitgebreid Engelstalig verslag van de bijeenkomst kunt u hier downloaden.