14 juni 2010

´Van denken naar doen´

Landbouw, de bevolkingskrimp, de leefbaarheid van het platteland en nog veel meer onderwerpen passeerden de revue tijdens de thema-avond ´Van denken naar doen´ op 2 juni over het platteland. De bijeenkomst begon met een inleiding over het recentelijk verschenen WI-rapport: ‘Versterken en Verbinden; een christendemocratische visie op het plattenland’(pdf), waarna in groepen werd gesproken over verschillende deelonderwerpen.
De bijeenkomst trok mensen uit het hele land, wat de discussie zeker ten goede kwam. Zowel de kansen als de bedreigingen van het platteland kwamen uitgebreid ter sprake. Bij de mogelijke oplossingen bij problemen op het platteland werd ook de rol van de overheid besproken. Benadrukt werd dat vooral de sociale samenhang een belangrijk element is voor de leefbaarheid op het platteland. Onder het genot van een borrel werd de avond op een informele wijze afgesloten. De bijeenkomst was bijna te kort om te spreken over alle onderwerpen die spelen op het platteland. De bijeenkomst verdient dan ook zeker een vervolg.
De bijeenkomst ´Van denken naar doen´ werd georganiseerd door het Steenkampinstuut in samenwerking met het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA. Alumni van de Kaderschool en geïnteresseerden raadsleden en wethouders werden voor deze inhoudelijke avond uitgenodigd.