11 maart 2013

Verslag debat Neuteboom en Van der Ham (D66)

De door D66 en CDA georganiseerde debatavond met als titel ‘Hoe God verdween uit de raadszaal’ trok een vijftigtal bezoekers. Hoewel Neuteboom en Van der Ham het beide eens waren over het idee dat een neutrale overheid niet bestaat, liepen de meningen van beide sprekers op veel andere terreinen behoorlijk uiteen. Voor Van der Ham geldt godsdienstvrijheid als een individueel recht. Daarmee miskent hij, volgens Neuteboom, dat het uiten van je mening, het gedrag, een wezenlijk onderdeel is van de godsdienstvrijheid: ‘De wet zegt, anders dan Van der Ham doet voorkomen, dat er aan godsdienstvrijheid een collectieve dimensie zit.’ Sociale verbanden hebben volgens hem een waarde die ook tot uitdrukking komt in grondrechten en dus ook als zodanig moeten worden meegewogen tegen andere belangen en rechten.

In het Nederlands Dagblad (8 maart 2013) is het hele verslag van de avond na te lezen.