17 april 2013

Zeer geslaagd WI symposium over de zorg

Presentaties werden gehouden door Ab Klink (oud-minister van VWS en tegenwoordig partner Booz&Allen en hoogleraar aan de VU) en Pieter Hasekamp (Algemeen directeur Zorgverzekeraars Nederland).  Daarna vond een levendige discussie plaats met de ruim 150 aanwezigen waaronder Hannie van Leeuwen (oud-Eerste Kamerlid), oud-minister Til Gardeniers  en Hanke Bruins Slot (Tweede Kamer-lid).

Ab Klink stond stil bij de stelselherziening in de curatieve zorg uit 2006. Hij gaf aan dat deze stelselherziening heeft geleid tot betere klanttevredenheid en toegang tot basiszorg.  Hij gaf ook aan dat verdere maatregelen noodzakelijk zijn om de kosten verder in de hand te houden. Met name riep hij op voor nadere maatregelen om de kwaliteit en effectiviteit in de zorg te verbeteren. Ook ziet hij mogelijkheden om de fragmentatie in de zorg te verbeteren,

Pieter Hasekamp drong vooral aan op een stelselwijziging in de langdurige zorg. Hij constateerde dat in internationaal perspectief de Nederlandse uitgaven aan curatieve zorg  vergelijkbaar zijn met ons omringende landen, maar dat de Nederlandse uitgaven aan langdurige zorg fors hoger zijn dan het OECD gemiddelde. Hij riep op tot een grotere verantwoordelijkheid van burgers en families en minder grote rol voor de overheid. In de discussie met de zaal werd ingegaan op de vraag wat dit betekent voor het voor christendemocraten zeer aangelegen punt van solidariteit.

Bekijk ook de foto's op onze facebookpagina www.facebook.com/wicda

Bekijk ook de foto's op onze facebookpagina www.facebook.com/wicda