16 april 2010

Aanbieding CDV aan Ank Bijleveld

Op donderdagmiddag 15 april is de CDV Amsterdam is Ameland niet. Over de waarde van verschil door Raymond Gradus aangeboden aan staatssecretaris Ank Bijleveld van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De uitgave gaat over de waarde van verschil in de samenleving en bepleit differentiatie bij de inrichting van lokaal bestuur.
Gemeenten zouden meer financiële ruimte en zeggenschap moeten krijgen om zelf hun eigen inrichting te mogen betalen. Ook taakdifferentiatie hoort daarbij.
Raymond Gradus benadrukte bij zijn aanbieding de complexiteit van het thema. Meer differentiatie en ruimte voor verschil is absoluut nodig. Tegelijkertijd neemt de tolerantie voor verschil in de samenleving af en wordt de vrije ruimte van de lokale overheid om zelf politieke keuzen te maken kleiner. Toch is het belangrijk het thema van verschil en differentie verder te doordenken dan doorgaans het geval is. Zeker binnen het christendemocratisch gedachtegoed past de fixatie op gelijkheid, centralisme en uniformiteit niet goed. Ank Bijleveld benadrukte in haar reactie het belang van deze voortrekkersrol van CDV. Ze onderstreepte het belang van het thema en hoopte dat deze uitgave net zo’n doorwerking zal krijgen als de CDV uitgave Thorbeckse Twisten uit 2007 over de competentietwisten tussen de diverse bestuurslagen in het huis van Thorbecke.

Theo Bovens, Paul van Geest, Jan Prij (red) Amsterdam is Ameland niet. Over de waarde van verschil. CDV lente 2010, Amsterdam: Uitgeverij Boom, pp.168.