05 januari 2012

Boekbespreking van Maarten Neuteboom

Het politiek secularisme is buitengewoon problematisch, omdat het mensen ontmoedigt hun morele oordelen naar hun diepste overtuigingen te rechtvaardigen zo betoogt Maarten Neuteboom in een boekbespreking in Radix. Het plooit de mens terug op zijn rede, dat het éénsnarig instrument van de (radicale) Verlichting vormt en andere dimensies van het mens-zijn overwoekert. Volgens Cliteur kan dat echter niet anders en is zijn streven naar een seculiere staat en samenleving politiek neutraal (dus niet atheïstisch) en noodzakelijk in de hedendaagse pluriforme en multireligieuze samenleving. Natuurlijk valt er wat te zeggen voor de analyse van de auteur dat de in de huidige samenleving klassiek-liberale waarden en de democratische rechtsstaat onder druk staan. Een citaat van John Henry Newman laat echter goed zien waar het secularisme uit evenwicht geraakt: "There is much in the liberalistic theory which is good and true; for example, not to say more, the precepts of justice, truthfulness, sobriety, self-command, benevolence, which, (…) are among its avowed principles, and the natural laws of society. It is not till we find that this array of principles is intended to supersede, to block out, religion, that we pronounce it to be evil." Het zou mooi zijn als Cliteur het belang van religie en in het bijzonder het christendom zou onderkennen, zoals John Henry Newman op genereuze wijze het goede van het klassiek liberalisme wist te honoreren.

In Radix nr. 4, Tijdschrift voor geloof en wetenschap bespreekt Maarten Neuteboom het boek 'Het monotheïstisch dilemma of De theologie van het terrorisme' van Paul Cliteur. Amsterdam: De Arbeiderspers 2010 ISBN 9789029573542. Tevens recenseert hij The Secular Outlook. In Defense of Moral and Political Secularism van dezelfde auteur. Chichester: Wiley-Blackwell 2010 ISBN 9781444335217.