27 oktober 2014

De Hoop Scheffer op WI-symposium: de geopolitiek is terug

‘De geopolitiek – de diplomatieke, politieke en militaire strijd om geografische ruimte en macht – is terug’, zo stelde Jaap de Hoop Scheffer, oud-minister van Buitenlandse Zaken en voormalig secretaris-generaal van de NAVO, in zijn lezing over de toenemende internationale spanningen.

In een gloedvol betoog, dat na afloop door Theo Bovens, voorzitter van het WI-bestuur, werd bestempeld als ‘monumentaal’ stond De Hoop Scheffer stil bij internationale hoofdrolspelers als de Verenigde Staten, Rusland, China en de EU, de huidige internationale spanningen in het Midden-Oosten, Oost-Europa en de Ebola-crisis in Afrika, het blijvend belang van de natiestaat en de in een globale wereld steeds inniger relatie tussen interne en externe veiligheid.

Om de internationale, op regels gebaseerde instituties te behouden riep De Hoop Scheffer op om opkomende landen meer invloed te geven in bijvoorbeeld de VN en de Wereldbank, omdat anders ‘het recht van de sterkste zal zegevieren’. Tegelijkertijd stelde hij dat geopolitiek ook betekent dat we weer moeten leren denken in termen van machtsbalans en afschrikking, waarbij de noodzaak van een politiek compromis kan schuren met onze morele kaders. In het bijzonder riep De Hoop Scheffer Europa en de christendemocratie op om met een meer gezamenlijk beleid de internationale crises het hoofd te bieden. ‘De EU is een financieel-economische reus, een politieke puber en een militaire pygmee’, zo stelde hij vast. ‘Ik ben geen federalist, maar het is noodzakelijk dat de EU nu meer één gezicht naar buiten toe toont en dat Europese landen zichzelf militair moeten versterken.’ Tekenend noemt Jaap de Hoop Scheffer het falen van de EU in de aanpak van de Ebola-crisis: ‘De oorverdovende stilte is een schande. Als er nu een mogelijkheid is om de op het Europese continent veelgeroemde soft power te tonen, dan is dat nu. Maar de EU doet niets’. Zijn oproepen waren niet aan dovemansoren gericht. CDA-Europarlementariër Jeroen Lenaers onderstreepte in zijn reactie het door De Hoop Scheffer geformuleerde belang. Hij pleitte ook voor een Europees migratiebeleid. Beiden waren het eens, zo bleek in de levendige discussie met de zaal, dat dit heel goed kan worden gerealiseerd binnen de bestaande kaders van de Europese Unie.

De lezing van De Hoop Scheffer zal worden opgenomen in het winternummer van Christen Democratische Verkenningen Nederland in de wereld. Belangstellenden kunnen zich wenden tot de office-manager van het WI, Maaike Kamps (telefoon: 070-3424874) of Uitgeverij Boom voor meer informatie over abonnementen of het bestellen van losse nummers (telefoon 0522-237555).

Bekijk hier de foto's van het symposium.

Bekijk hier de foto's van het symposium.