29 maart 2011

Presentatie essaybundel

Dinsdag 29 maart heeft het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA een essaybundel over de uitgangspunten van het CDA gepresenteerd. Waarnemend voorzitter van het WI-bestuur Berend Kamphuis overhandigde de bundel aan fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma en waarnemend partijvoorzitter Liesbeth Spies.

Na de verkiezingsuitslag van 9 juni vorig jaar en het partijcongres op 2 oktober heeft het debat over de betekenis van de uitgangspunten van het CDA een nieuwe impuls gekregen. Het Wetenschappelijk Instituut wil met deze essaybundel een inhoudelijk startpunt geven voor deze discussie.

In de bundel "Waardevast. Over de uitgangspunten van het CDA" staan vier essays over de afzonderlijke uitgangspunten:

Govert Buijs "Gespreide verantwoordelijkheid: ruim baan voor bevlogenheid en kleinschaligheid"

Jan Jacob van Dijk "Woont u in een solidaire samenleving? En, bevalt het?"

Peter van Wijmen "Rentmeesterschap: laat het ideaal meer doorklinken"

Sophie van Bijsterveld "Publieke gerechtigheid in een veranderende wereld"

De inleiding "Onze hertaalde uitgangspunten, waardevol juist in deze tijd" is van de hand van Raymond Gradus.

De bundel zal op korte termijn naar alle circa 400 lokale CDA-afdelingen gestuurd worden zodat het een rol kan spelen in de inhoudelijke discussie in de partij over de betekenis van de uitgangspunten in deze tijd.

Ook de Stichtingsraad van het WI op woensdag 13 april zal aan de uitgangspunten van het CDA gewijd zijn. Lees meer...