11 april 2013

Rapport Geloof in de samenleving gepresenteerd

Tijdens een drukbezocht symposium in het Nutshuis in Den Haag is het rapport Geloof in de samenleving gepresenteerd. Na de overhandiging aan partijvoorzitter Ruth Peetoom en CDA Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg hield Paul Frissen (UvT) een interessant referaat met de titel 'Pluriformiteit. Over het belang van verdragen van het onverdraaglijke'. Vervolgens nam Frissen deel aan een forumdiscussie samen met D66 Tweede Kamerlid Gerard Schouw, politiek columnist van Trouw Hans Goslinga, Madeleine van Toorenburg en Maarten Neuteboom. De discussie stond onder leiding van Raymond Gradus.

In het gepresenteerde rapport staat de vraag centraal wat de veranderingen in het religieuze en levensbeschouwelijke landschap van Nederland betekenen voor de maatschappelijke verhoudingen. Welke plaats heeft het geloof in de samenleving en hoe moet de overheid zich daartoe verhouden? Omdat religie, samenleving en overheid veranderen, vragen beginselen als de scheiding van kerk en staat, de neutraliteit van de overheid en de godsdienstvrijheid om een heroriëntatie. In de christendemocratie zijn vrijheid en pluriformiteit van wezenlijk belang voor mens en maatschappij. We dienen daarbij tevens oog te hebben voor de doorwerking van religie en levensbeschouwing in de samenleving, onder meer als bron van immateriële waarden.

Het rapport is hier te downloaden. Het rapport kan tegen betaling van 15 euro ook worden besteld door een email te sturen aan het Wetenschappelijk Instituut ([email protected]).

Bekijk ook de foto's op onze facebookpagina www.facebook.com/wicda

Bekijk ook de foto's op onze facebookpagina www.facebook.com/wicda