08 december 2011

Ronde tafelgesprekken over ontbureaucratisering

‘Verantwoordelijkheid nemen, in plaats van zich indekken’ en ‘Vertrouwen geven, in plaats van alles willen beheersen’. Dit zijn een aantal van de aanbevelingen die werden gedaan op twee bijeenkomsten naar aanleiding van het WI-rapport De ontregelde samenleving.

Op 22 november kwamen onderwijzers en anderszins betrokkenen uit het primair en voortgezet onderwijs bijeen. Verschillende onderwerpen kwamen aan bod: de oorzaak van bureaucratie ligt niet altijd in Den Haag. Scholen leggen zichzelf ook dikwijls allerhande regels op. Ook werd de suggestie gedaan de Wet op de beroepen in het onderwijs (BIO) te schrappen.

Bij de tweede bijeenkomst, op 6 december, waren 15 professionals uit de woningsector aanwezig die dagelijks met de weerbarstige praktijk te maken hebben. Het zijn niet alleen de regels die maken dat bouwprojecten ellenlang duren en vernieuwing wordt bemoeilijkt, maar het is ook een kwestie van cultuur.