14 april 2011

Symposium “Waardevast”

De Stichtingsraad van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA organiseerde woensdag 13 april een symposium naar aanleiding van de presentatie van de essaybundel "Waardevast. Over de uitgangspunten van het CDA" die onlangs is gepubliceerd. Na een welkom door waarnemend voorzitter van de Stichtingsraad Berend Kamphuis stak Hans Hillen in het Jacobitheater in Utrecht van wal over de regelzucht van de overheid. Hillen schetste hoe het bestuur van maatschappelijke organisaties in de afgelopen decennia steeds meer in de handen van managers is komen te liggen. Doordat de overheid alles ging regelen werd het voor mensen ook steeds vanzelfsprekender om te denken: ik heb een probleem, de overheid moet het oplossen. Dat is volgens Hillen niet de juiste manier. Ook ging Hillen in op de bankencrisis die hij "een crisis van ons allemaal" noemde. "Dat wat niet is verboden, is dus toegestaan" was volgens de Hillen de redenering onder de bankiers terwijl verantwoordelijkheid centraal moet staan. Het CDA-gedachtegoed omschreef de Minister als een goede fles wijn die in de kelder ligt, zonder een etiket. We moeten als CDA weer het juiste etiket op de fles zien te plakken waardoor men die fles het eerste grijpt.

René Paas wist meteen een glimlach op de gezichten van de aanwezigen te toveren door op de beeldschermen een heuse disclaimer te laten zien: ‘elke overeenkomst met de denkbeelden van de partijvoorzitter berust op louter toeval’. Paas reageerde op de stelling van Hillen dat de overheid zich vaak met teveel zaken bemoeit. Ook hij legt het primaat bij de samenleving en deed aanbevelingen om burgerschap te ontketenen, maar een sterke overheid is ook nodig volgens Paas.

Na verschillende vragen vanuit de zaal en een geanimeerde discussie blikte Herman Kaiser terug op de sprekers. Hij kwam terug op de parabel van de vijf slimme en de vijf dwaze bruidsmeisjes die door Hans Hillen werd aangehaald. Kaiser was het "voor 90% met Hillen eens". Die 10% zat hem in dat ene bruidsmeisje dat niet in staat was haar verantwoordelijkheid te nemen. We moeten voorkomen dat zij tussen wal en schip geraken zo pleitte Kaiser.