25 januari 2012

WI kiest voor belasten van rijden en goedkoper bezit

 

Woensdag 25 januari heeft Hans Smits (voorzitter van de klankbordgroep voor het rapport en tevens directeur van het Havenbedrijf Rotterdam) het WI-rapport “Balans in logistiek en mobiliteit, naar infrastructuur die verbindt” aangeboden aan staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu). Betrouwbare mobiliteit is van cruciaal belang voor de economie en essentieel voor logistiek, woon-werkverkeer en een vitale samenleving.

In een vitale samenleving maakt mobiliteit ontmoeting, ontplooiing en ontspanning van mensen mogelijk. Mensen moeten zoveel mogelijk zelf de afwegingen kunnen maken met betrekking tot hun mobiliteit. Tegelijkertijd zijn duurzaamheid en leefbaarheid belangrijke aspecten. De betrouwbaarheid en capaciteit van de infrastructuur kan met een combinatie van maatregelen vergroot worden tot een robuust mobiliteitsnetwerk. Het netwerk van hoofdwegen, onderliggende wegen en openbaar vervoer moeten betrouwbare prestaties leveren. Knelpunten moeten aangepakt en er moeten voldoende capaciteit en alternatieve routes beschikbaar zijn.

Belangrijkste conclusies en aanbevelingen
- Introduceer een vlakke heffing per gereden kilometer met een vergelijkbare verlaging van de vaste autokosten (BPM en MRB). Het voordeel van dit systeem is de eenvoudige uitvoerbaarheid, waardoor met weinig uitvoeringslasten, toch veel winst in verbeterde doorstroming is te behalen. Doordat de variabele reiskosten toenemen zal een aantal automobilisten bestemmingen dichtbij huis zoeken.
- Op strategische plaatsen in het regionale en nationale netwerk moeten transferia ingericht worden, zodat makkelijk overgestapt kan worden tussen verschillende vervoersmiddelen. Hierdoor kunnen slimme en aantrekkelijke combinaties van auto en trein gemaakt worden.
- Een aparte infrastructuurautoriteit in de Randstad betekent een extra bestuurslaag en is niet wenselijk. Samenwerking tussen bestuurslagen moet wel gestimuleerd worden. Door middel van een vervoersonderneming kunnen overheden in een mobiliteitsregio samen integraal verantwoordelijkheid oppakken voor de regionale infrastructuur. Verantwoordelijkheden van Rijkswaterstaat kunnen zo ook meer regionaal belegd worden.
- Het is hoog tijd voor meer ambitie op gebied van publiekprivate samenwerking. Neem sneller besluiten, maak gebruik van bestaande kennis, zorg voor eenvoudige besluitvorming door standaardcontracten en maak PPS betrouwbaar.
- Een voldoende investeringsniveau is belangrijk voor de kwaliteit van infrastructuur. Het is wenselijk om de voeding van het Fonds Economische Structuurversterking (FES) te herstellen.
-De logistieke sector moet de koppositie heroveren door onder andere de inspectielast te verminderen, nieuwe ICT-toepassingen te promoten, regelgeving te vereenvoudigen en te innoveren.

Beluister ook het interview met Raymond Gradus op Radio 1 (vanaf 35.50 minuten) , en het interview met Raymond Gradus op Radio 2.

U kunt het rapport bestellen voor 10 euro door een e-mail te sturen naar [email protected] o.v.v. de titel van het rapport en uw adresgegevens of door te bellen met 070 3424872.

 

Woensdag 25 januari heeft Hans Smits (voorzitter van de klankbordgroep voor het rapport en tevens directeur van het Havenbedrijf Rotterdam) het WI-rapport “Balans in logistiek en mobiliteit, naar infrastructuur die verbindt” aangeboden aan staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu). Betrouwbare mobiliteit is van cruciaal belang voor de economie en essentieel voor logistiek, woon-werkverkeer en een vitale samenleving.

In een vitale samenleving maakt mobiliteit ontmoeting, ontplooiing en ontspanning van mensen mogelijk. Mensen moeten zoveel mogelijk zelf de afwegingen kunnen maken met betrekking tot hun mobiliteit. Tegelijkertijd zijn duurzaamheid en leefbaarheid belangrijke aspecten. De betrouwbaarheid en capaciteit van de infrastructuur kan met een combinatie van maatregelen vergroot worden tot een robuust mobiliteitsnetwerk. Het netwerk van hoofdwegen, onderliggende wegen en openbaar vervoer moeten betrouwbare prestaties leveren. Knelpunten moeten aangepakt en er moeten voldoende capaciteit en alternatieve routes beschikbaar zijn.

Belangrijkste conclusies en aanbevelingen
- Introduceer een vlakke heffing per gereden kilometer met een vergelijkbare verlaging van de vaste autokosten (BPM en MRB). Het voordeel van dit systeem is de eenvoudige uitvoerbaarheid, waardoor met weinig uitvoeringslasten, toch veel winst in verbeterde doorstroming is te behalen. Doordat de variabele reiskosten toenemen zal een aantal automobilisten bestemmingen dichtbij huis zoeken.
- Op strategische plaatsen in het regionale en nationale netwerk moeten transferia ingericht worden, zodat makkelijk overgestapt kan worden tussen verschillende vervoersmiddelen. Hierdoor kunnen slimme en aantrekkelijke combinaties van auto en trein gemaakt worden.
- Een aparte infrastructuurautoriteit in de Randstad betekent een extra bestuurslaag en is niet wenselijk. Samenwerking tussen bestuurslagen moet wel gestimuleerd worden. Door middel van een vervoersonderneming kunnen overheden in een mobiliteitsregio samen integraal verantwoordelijkheid oppakken voor de regionale infrastructuur. Verantwoordelijkheden van Rijkswaterstaat kunnen zo ook meer regionaal belegd worden.
- Het is hoog tijd voor meer ambitie op gebied van publiekprivate samenwerking. Neem sneller besluiten, maak gebruik van bestaande kennis, zorg voor eenvoudige besluitvorming door standaardcontracten en maak PPS betrouwbaar.
- Een voldoende investeringsniveau is belangrijk voor de kwaliteit van infrastructuur. Het is wenselijk om de voeding van het Fonds Economische Structuurversterking (FES) te herstellen.
-De logistieke sector moet de koppositie heroveren door onder andere de inspectielast te verminderen, nieuwe ICT-toepassingen te promoten, regelgeving te vereenvoudigen en te innoveren.

Beluister ook het interview met Raymond Gradus op Radio 1 (vanaf 35.50 minuten) , en het interview met Raymond Gradus op Radio 2.

U kunt het rapport bestellen voor 10 euro door een e-mail te sturen naar [email protected] o.v.v. de titel van het rapport en uw adresgegevens of door te bellen met 070 3424872.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.