18 september 2024

CDA wil dat Zuid-Holland knooppunt hogesnelheidstreinen wordt

Het CDA vindt het een gemiste kans dat in de Internationale Strategie 2024-2027 van de provincie Zuid-Holland het internationale reizigersvervoer per spoor niet aan de orde komt. Zuid-Holland is immers een belangrijk internationaal transportknooppunt. In de internationale vooruitblik benoemt het college van Gedeputeerde Staten alleen het goederenvervoer. Het CDA diende dan ook een amendement in om Rotterdam en/of Den Haag op de kaart te zetten als internationaal knooppunt van hogesnelheidstreinen in Noordwest-Europa. Dit amendement werd tijdens de Provinciale Statenvergadering van 18 september aangenomen.

Samenwerking is essentieel voor Zuid-Holland, zowel binnen als buiten de provincie- en landsgrenzen. Om focus in internationale samenwerking aan te brengen heeft het college van Gedeputeerde Staten een Internationale Strategie 2024-2027 opgesteld. In de Provinciale Statenvergadering van 18 september 2024 werd deze besproken. Het CDA mist in deze strategie aandacht voor het internationale personenvervoer per spoor terwijl de provincie juist eerder aangaf in te zetten op de trein als vervoersmiddel bij reizen tot 750 km. Rotterdam en/of Den Haag zouden op termijn een belangrijke rol kunnen spelen in het internationale (hogesnelheids)netwerk van treinen. Daarvoor is behalve visie en een lange adem wel inzet van de provincie nodig.

Indiener van het amendement Bas Nootenboom zegt hierover:  “Wat zou het mooi zijn als Rotterdam/Den Haag hét knooppunt wordt van internationale treinverbindingen in Noordwest-Europa. Door gezonde concurrentie op het hogesnelheidsnet kan mede daardoor een betaalbaar alternatief ontstaan voor het vliegverkeer binnen de 750 km.”

(foto: Hans van Loon)