11 oktober 2024

Meer ruimte voor straatje erbij

Het CDA Zuid-Holland vindt dat het voor kleinere gemeenten tot 10.000 inwoners eenvoudiger moet zijn om woningen te bouwen. Voor de leefbaarheid van het landelijk gebied is het namelijk belangrijk dat dorpen en andere kleine kernen een straatje erbij kunnen bouwen. In een voorstel van GS kwamen alleen kleine kernen tussen de 250 en 2.000 inwoners hiervoor in aanmerking. Samen met de VVD diende het CDA tijdens de Provinciale Statenvergadering van 11 oktober dan ook een motie in om de definitie van kleine kern op te rekken naar maximaal 10.000 inwoners zodat meer gemeenten ruimte krijgen om een straatje erbij te bouwen.

Het straatje erbij is een maatregel waar gemeenten tot 1,5 hectare kunnen bijbouwen bij kernen op plekken waar dit kan en waar dit bijdraagt aan de vitaliteit en de leefbaarheid. Kleinere kernen blijven vitaal als er bijvoorbeeld buurtwinkels, scholen, verenigingen en busverbindingen zijn maar daar zijn wel voldoende inwoners en dus woningen voor nodig. Andere punten worden dan minder zwaar getoetst. Op deze manier wordt het voor gemeenten gemakkelijker om snel bij te bouwen. Het Planbureau Leefbaarheid schat dat dit in heel Nederland tot 10% van alle nodige woningen kan opleveren.

Het straatje erbij was eerder al in het coalitieakkoord opgenomen mede dankzij de inzet van het CDA maar het nu voorgestelde handelingskader was volgens Statenlid Arjen Veerman (CDA) te beperkend: “Alle kleine kernen moeten mee kunnen doen.” In het voorstel van GS kwamen alleen kernen tussen de 250 en 2.000 inwoners in aanmerking. Met de motie is ervoor gezorgd dat nu alle kernen tussen 250 en 10.000 inwoners zich bij de provincie kunnen melden voor het bouwen van een straatje erbij.

Arjen Veerman: “Het CDA heeft bij de onderhandelingen stevig ingezet op het straatje erbij, mede om de leefbaarheid in het landelijk gebied te versterken. Wij zijn blij dat onze motie is aangenomen zodat het straatje erbij voor alle kleine kernen toegankelijk is. De woningnood is hoog, nu kunnen we weer stappen zetten. Het voordeel van een straatje erbij is dat deze projecten nog voor 2030 opgeleverd kunnen worden en zo bijdragen aan de acute woningnood in Zuid-Holland.”