10 juli 2024

Duizenden extra woningen door inzet CDA

Dankzij een op 6 maart jl. door het CDA Zuid-Holland ingediend amendement zijn er nu al negen nieuwe bouwlocaties voor in totaal 2324 woningen toegevoegd. Woordvoerder Arjen Veerman is blij met het snelle resultaat van zijn amendement:  “Het college van Gedeputeerde Staten voelt de urgentie en maakt nu echt werk van versnelling van de woningbouw. Dat is goed nieuws voor alle woningzoekenden in onze provincie”.

Behalve deze negen nieuwe locaties worden ook verschillende niet-realiseerbare grote bouwlocaties vervangen door alternatieve en snel te realiseren bouwplannen in dezelfde regio, zo blijkt uit de brief van GS over de uitwerking van het amendement. Het CDA is tevreden dat inmiddels 34 van de 107 plannen gerealiseerd zijn, of op dit moment worden gebouwd, en dat nog eens 40 locaties snel gerealiseerd zullen gaan worden.

Het CDA amendement van 6 maart, dat brede steun kreeg in de Staten, riep het college van GS op om o.a. te inventariseren welke woningbouwlocaties niet (kunnen) worden gerealiseerd. Hieruit zijn twaalf locaties naar voren gekomen waar niet of te langzaam gebouwd wordt. Voor tien plannen gaat GS met gemeenten in gesprek om te kijken of deze met de juiste hulp nog gerealiseerd kunnen worden. Bij twee locaties wordt gezocht naar een vervangende plek in de regio.

Ook kreeg GS van de indieners de opdracht mee om te analyseren of iedere regio de juiste woningen bouwt. Zijn de geplande woningen van het type waaraan het meeste behoefte is voor woningzoekenden in de regio? Uit de analyse blijkt dat ruim 4 op de 10 huizen slechts één bewoner heeft en dat ongeveer 1/3 van de inwoners 65+ is. “Met name in het betaalbare segment is nog veel werk aan de winkel,” zegt Arjen Veerman. “We hebben het over een tekort van 17%, verdeeld over sociale- en middenhuur, en over goedkope en betaalbare koopwoningen.”

(foto: Hans van Loon)