25 oktober 2024

Houd Zuid-Holland aantrekkelijk voor bedrijven

Het CDA Zuid-Holland maakt zich zorgen over het wegtrekken van Zuid-Hollandse bedrijven naar andere regio’s en naar het buitenland. Al een tijdje groeit de Zuid-Hollandse economie langzamer dan in andere provincies. Volgens woordvoerder Arjen Veerman is dit een ongewenste ontwikkeling. Juist de provincie Zuid-Holland heeft de potentie om de meest innovatieve regio van Europa te worden. Hij roept het college van Gedeputeerde Staten op om met een strategie te komen die Zuid-Holland aantrekkelijk houdt voor met name innovatieve, duurzame en toekomstbestendige, bedrijven.

Met de Rotterdamse haven, greenports, Delftse technologieën, Space Campus Noordwijk en het BioScience Park in Leiden heeft de provincie Zuid-Holland mondiale spelers op het gebied van wetenschap en innovatie binnen haar grenzen. Zuid-Holland heeft alles in huis om de meest innovatieve regio van Europa te worden. Helaas blijkt uit cijfers dat een derde van de startende bedrijven die nieuwe technologieën ontwikkelen uit Zuid-Holland vertrekt. Het CDA vindt dit een aderlating voor de economie. Positief nieuws is dat de provincie binnenkort een intentieovereenkomst tekent met diverse gemeenten en andere partijen om startups beter te ondersteunen en te behouden voor onze regio.

Niet alleen startups, maar ook gevestigde bedrijven, met name maak- en productiebedrijven, worstelen met de verslechtering van het vestigingsklimaat. Het CDA vindt dit zorgwekkend en heeft hierover, samen met de VVD, schriftelijke vragen gesteld aan het college van GS. De vragenstellers willen inzicht in de oorzaken en op welke punten de provincie Zuid-Holland invloed kan uitoefenen om dit te verbeteren.

Woordvoerder Arjen Veerman: “Iedere voetbalclub wil de beste spelers, anders verlies je de competitie. Precies datzelfde geldt voor onze economie. Het CDA ziet graag dat wij topscorers aan team Zuid-Holland verbinden. Er zijn kansen genoeg, laten we ze grijpen!”